جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله مظاهری

حوزه/ حضرت آیت الله مظاهری روزه داران را برای بهره مندی بیشتر از فیوضات معنوی و قبولی روزه، به رعایت چهار رکن اساسی در ماه مبارک رمضان سفارش کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حضرت آیت الله مظاهری در ادامه سلسله جلسات  اخلاقی در مسجد حکیم اصفهان، در خطاب به روزه داران اظهار داشت: نباید فرصت ماه مبارک رمضان را از دست داد، انسان می تواند در این ماه سعادت دنیا و آخرت خویش را تامین کند.

این مرجع تقلید با بیان این که در این ماه چهار رکن اساسی وجود دارد، ابراز داشتند: "گناه نکردن" اولین رکن اساسی است. در روایات آمده کسی که گناه می کند روزه او مانند گردوی پوک است، روزه همراه با گناه با وجود آن که کفاره ندارد، اما چون با گناه همراه بوده، روزه واقعی نیست. روزه همراه با گناه مورد قبول خدا نبوده و موثر نیست، بتابراین روزه فردی قبول است که متقی باشد.

معظم له تصریح کردند: مطلب دومی که در ماه رمضان بسیار مهم است و رکنی دیگر از مسائل این ماه را تشکیل می دهد، "نشستن پای منبر و حضور در مجالس وعظ و خطابه" در ماه رمضان است، همه باید آشنا به دین، اعتقادات و اخلاق باشیم و مبارزه با صفات رذیله را فرا بگیریم تا بتوانیم از معارف اهل بیت(ع) دفاع کنیم.

ایشان با بیان این که اسلام مرکب از اعتقادات، احکام و اخلاق است و اگر جاهل به دین باشیم، مسلمان هستیم اما شیعه واقعی نیستیم، افزودند:اگر شبانه روز یک ساعت برای این امر وقت بگذاریم، به راحتی هم مسلمان می شویم و هم متقی.

 این مرجع تقلید، "انس با قرآن" را یکی دیگر از رکن های های اساسی ضیافت الهی برشمردند و گفتند: انس با قرآن در سه مرحله برای ما امکان پذیر است، مرتبه اول "خواندن قرآن" است، بارها تاکید شده تا می توانید قرآن بخوانید و زبان انس با قرآن داشته باشید، برخی زبانشان با حرف های بیخود و بی سود پر است و این امر فشار قبر می آورد، حرفی که از دهان مسلمان خارج می شود یا باید برای خودش و یا دیگری سودی داشته باشد، چرا که رستگاری مختص کسانی است که نماز خشوع و حرف سودمند بر زبان جاری کنند.

حضرت آیت الله مظاهری، "تفسیر" را مرحله دوم انس با قرآن دانستند و افزودند: در قرآن آمده «مگر قفل شقاوت بر دلهایتان است که نمی توانید در قرآن تدبر کنید؟».

معظم له در تبیین سومین مرحله انس با قرآن، خاطرنشان کردند: مرحله نهایی "عمل به قرآن" است. قرآن کتاب انسان سازی است و می توان به واسطه آن آدم شد.

ایشان، چهارمین رکن اساس در ماه مبارک رمضان را "دعا و راز و نیاز" برشمردند و تصریح کردند: خداوند دوست دارد انسان به مقام رشد برسد و با ملکوت سر و کار داشته باشد، لذا دعا کلامی است که در کنار قرآن که از آسمان به زمین نازل می شود، از زبان انسان به سوی خدا می رود، انسان باید در نماز به جایی برسد که نماز برایش معاشقه باشد. 313/38

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha