جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان ماه نیکوکاری عام است، گفتند: با نیکوکاری، خدمت به بندگان خدا، توجه به خدا و پرهیز از گناه از برکات این ماه عظیم برخوردار شویم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی در شب دوم برنامه سخنرانی که از شبکه دوم سیما پخش شد، با بیان اینکه عبادات غذای روح است، تصریح کردند: انسان گاهی روزه می گیرد و واجبات این عمل را نیز انجام می دهد اما غذای روح وی نمی شود چرا که با حقیقت این عمل دینی آشنایی ندارد.

معظم له با اشاره به اینکه روزه دو فلسفه دارد، ابراز داشتند: براساس آیات قرآن کریم روزه روح تقوا را در انسان زنده می کند؛ همچنین این فریضه دینی سبب می شود که انسان بر نفس خویش مسلط شود.

این مرجع تقلید افزودند: خودداری انسان از خوردن و آشامیدن و لذت های جسمانی در این گرمای هوا و روزهای طولانی سبب می شود که عقل بر نفس غلبه و برتری داشته باشد.

*حقیقت تقوا چیست؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، سلطه عقل بر هوای نفس را حقیقت تقوا دانستند و ابراز داشتند: اگر این حقیقت در انسان وجود داشته باشد، روزه غذای روح می شود.

ایشان افزودند: روح از روزه بهره می گیرد و تعالی می یابد و فضای تازه ای از قرب به خدا پیدا می کند.

*انسان روزه دار، نیازمندان را درک می کند

معظم له تصریح کردند: همچنین انسان هنگامی که روزه است، وضعیت نیازمندان و کسانی که با گرسنگی سر به بالین می گذارند را درک می کند.

این مرجع تقلید بر ضرورت توجه به نیازمندان تاکید کردند و گفتند: توجه انسان روزه دار به نیازمندان موجب می شود که از حقیقت و فلسفه روزه برخوردار شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ضریب اعمال حسنه در ماه مبارک رمضان افزایش دارد، ابراز داشتند: براساس روایات، اجر و پاداش کمک به نیازمندان، صله رحم، تلاوت قرآن و دیگر اعمال دینی در ماه مبارک رمضان هفتاد برابر خواهد بود.

معظم له تصریح کردند: در ماه مبارک رمضان با نیکوکاری، خدمت به بندگان خدا، توجه به خدا و پرهیز از گناه از برکات این ماه عظیم برخوردار شویم.

*لزوم توجه روزه داران به نیکوکاری

این مرجع تقلید با بیان اینکه ماه مبارک رمضان ماه نیکوکاری عام است، گفتند: تلاش برای آزادسازی زندانیان بی گناه، رفع کدورت های خانوادگی و جلوگیری از فروپاشی خانوار، عیادت از بیماران و ایجاد اشتغال برای جوانان بخش هایی از خدمات اجتماعی هستند که مردم روزه دار براساس بضاعت خود به آنها توجه داشته باشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین جایگاه صحیفه سجادیه پرداختند و اظهار داشتند: این کتاب 54 دعا دارد و تمام مسائلی که مربوط به عرفان، سیر و سلوک الی الله، توجه به خدا، تعالی روح انسان و اصلاح جامعه می باشد در این صحیفه ارزشمند موجود است.

*آغاز تفسیر صحیفه سجادیه از سوی حضرت آیت الله مکارم

ایشان تصریح کردند: اخیرا تصمیم گرفتیم بعد از تفسیر قرآن و نهج البلاغه، با کمک جمعی از علما و دانشمندان حوزه به تفسیر صحیفه سجادیه بپردازیم.

معظم له افزودند: هنگامی که کار تفسیر صحیفه سجادیه را آغاز کردیم، وارد اقیانوس پهناوری شدیم که مطالبی بسیار عمیق و حساب شده دارد.

این مرجع تقلید تاکید کردند: برخی افراد به جای آنکه به دنبال عرفان های کاذب بروند و عمر، فکر و نیروی خود را هدر دهند، بهتر است به صحیفه سجادیه مراجعه کرده و آن را بخوانند و عمل کنند چرا که راه سیر و سلوک در این کتاب ارزشمند است.

*توصیف کم نظیر مفسر برجسته اهل سنت از صحیفه سجادیه

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین به ارسال نامه مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی به همراه یک جلد صحیفه سجادیه به مرحوم طنطاوی مفسر بزرگ جهان اهل سنت اشاره داشتند و افزودند: مرحوم طنطاوی در پاسخ به نامه حضرت آیت الله مرعشی نوشته بود که این نامه مدتی پیش به ضمیمه کتاب صحیفه علی بن الحسین(ع) رسید؛ کتاب را با دست تکریم گرفتم و آن را کتابی یافتم که مشتمل بر علوم معارف و حکمت هایی است که در غیر آن یافت نمی شود؛ به راستی از بدختی ما است که تاکنون بر این اثر گران بهای جاوید که از میراث های نبوت و اهلبیت است دست نیافته بودیم و هرچه در آن مطالعه کردم آن را از گفتار مخلوق برتر و از کلام خالق پایین تر می یابم.

ایشان افزودند: همچنین مرحوم طنطاوی درخواست شرح و تفسیر صحیفه سجادیه می کند که مرحوم حضرت آیت الله مرعشی، سلسله شروح را معرفی کرده و برای این دانشمند اهل سنت ارسال می کند.

این مرجع تقلید در پایان بر لزوم بهره گیری از صحیفه سجادیه تاکید کردند و گفتند: امیدوارم همه بتوانیم از این کانون علم، دانش، تقوا و عرفان استفاده کنیم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha