پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
بازدید مدیر مرکز تراث سامرا از مؤسسه امام هادی(ع)

حوزه/ مدیر و دبیر مرکز تراث سامرا، مسئول شرعی عتبه و امام جماعت حرمین عسکریین(ع) از مؤسسه امام هادی (ع) قم بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شیخ کریم میسر، مدیر مرکز تراث سامرا، شیخ سیف العائدی، مسئول شرعی عتبه و امام جماعت حرمین عسکریین(ع) و سید غسان خرسان، دبیر مرکز تراث سامرا از مؤسسه امام هادی(ع) قم بازدید و با حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پور به گفتگو نشستند.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پور در ابتدای این دیدار، به انگیزه تأسیس موسسه امام هادی(ع) پرداخت و گفت: جرقه راه اندازی این مؤسسه در سال 1412 هجری قمری همزمان با اتمام دوازدهمین قرن از ولادت امام هادی(ع) در مجلس بزرگداشتی که مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی در مدرسه علمیه فیضیه گرفته بودند، زده شد که در آن مراسم به یاد جمله امام راحل(ره) افتادم که می فرمود: «امامان ما همه غریبند؛ حتی امیرالمومنین (علیه السلام) با اینکه در آسمان ها شهرت دارد؛ اما در زمین غریب است» و همان جمله سبب شد تا به این فکر بیافتم تا مؤسسه ای جهانی را زیر پرچم این امام همام راه اندازی نمایم.

وی اظهار داشت: در سال های نخست تأسیس این موسسه، دو کتاب «المقنع» و «الهدایه شیخ صدوق» را منتشر کردیم که مجموعا 8 سال به طول انجامید.

مدیر مؤسسه امام هادی(ع) قم ابراز داشت: همچنین پس از اتمام این دو کتاب، اعتقادات شیخ صدوق را آغاز کردیم که اتمام آن 7 سال به طول انجامید و خوشبختانه تاکنوت تمام آثار این مؤسسه به نام امام هادی(ع) به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پور خاطرنشان ساخت: دو کتاب شریف موسوعه و جامع زیارات المعصومین علیهم السلام از آثار ارزشمند این مؤسسه است که می توانید در حرم عسکریین(ع) از آن استفاده نمایید.

وی به برخی از فعالیت های مؤسسه امام هادی(ع) اشاره کرد و گفت: برگزاری اولین فراخوان مقالات پیرامون ابعاد زندگانی این امام همام، چاپ مجموعه مقالات و مستند سازی زیارات صادره از ناحیه امام هادی (علیه السلام) با روایات دیگر همانند زیارت نامه جامعه کبیره و زیارت امیرالمومنین علیه السلام در روز عید غدیر که به صورت مجزا در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید، از جمله اقدامات این مؤسسه در راستای ترویج نام امام هادی(ع) می باشد.

همچنین در ادامه، شیخ کریم میسر به ایراد سخن پرداخت و گفت: از گذشته به واسطه استفاده از آثار مؤسسه امام هادی(ع) با این مرکز آشنا بوده ایم.

مدیر مرکز تراث سامرا تصریح کرد: به عنوان مثال در چاپ کتاب زیارت نامه امام هادی(ع)، امام عسکری(ع) و امام زمان(عج) که در حرم مطهر موجود است، از موسوعه زیارات المعصومین (علیهم السلام) بهره برده ایم.

یادآور می شود در این دیدار، سید غسان خرسان نیز با اشاره به غربت و مظلومیت امام هادی و امام عسکری (علیهما السلام) حتی در عراق و شهر سامرا، وجود مرکزی که به احیای معارف این دو امام عزیز بپردازد را امری لازم و ضروری دانست.

وی گفت: متأسفانه در کتابخانه های حوزه های علمیه نجف اشرف، مشهد مقدس و حتی حوزه علمیه قم، آنگونه که در شأن حضرت باشد، کتابی پیرامون ابعاد زندگانی و حیات شریف امامین عسکریین (علیهما السلام) نداریم.

دبیر مرکز تراث سامرا خلأهای پژوهشی موجود پیرامون این دو امام عزیز را دلیل اصلی ایجاد مرکز تراث سامرا دانست و گفت: از برنامه های ماست که تحت نام و پرچم امامین عسکریین(ع) در حوزه های گوناگون تحقیقی، تألیفی، تحلیلی و تکثیری به فعالیت بپردازیم.

سید غسان خرسان یادآور شد: مقرر شد برای آغاز این پروژه، هر ماه اقدام به تألیف یک مقاله پیرامون امام هادی (علیه السلام) کرده و در پایان سال آن را در قالب کتاب منتشر کنیم که از همین جا از شما نیز برای همکاری پژوهشی در این پروژه دعوت می نماییم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha