جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه افراط سبب تخریب می شود، گفتند: از افراط گری گرفتار خسارت های زیادی شدیم که هنوز هم ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه پنجشنبه در سومین برنامه سخنرانی که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به اینکه موضوع بحث ما دعای بیستم صحیفه سجادیه با عنوان «مکارم الاخلاق» است، اظهار داشتند: تمام فضایل اخلاقی به یقین در این دعا وجود دارد و اگر کسی بتواند به آن عمل کند، برای کسب اخلاق نیاز به مطلب دیگری نخواهد داشت.

ایشان تصریح کردند: این دعا 30 فصل دارد که 17 فصل آن را در سال های گذشته به طور مختصر تفسیر شدند.

معظم له در تفسیر فصل هجدهم دعای بیستم صحیفه سجادیه، ابراز داشتند: امام سجاد(ع) در این فصل شش مطلب را از خداوند تقاضا می کند که همه این درخواست ها برای ما پیام دارد.

این مرجع تقلید افزودند: امام سجاد(ع) همه فصل ها را با صلوات آغاز کرده اند چرا که براساس روایات هردعایی که با صلوات آغاز شود، مورد استجابت قرار می گیرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) از خداوند تقاضا می کند که ایشان را از «اقتصاد» بهره مند نماید، گفتند: کلمه اقتصاد در فارسی به معنای تجارت و فعالیت های مالی است اما در زبان عربی به مفهوم میانه روی و دوری از افراط و تفریط می باشد.

ایشان افزودند: نخستین نکته از دعا این است که امام سجاد(ع) از خداوند تقاضا می کند که توفیق دهد از افراط و تفریط در کارها پرهیز شود.

*افراط و تفریط بلای بزرگ جوامع انسانی است

معظم له با بیان اینکه افراط و تفریط بلای بزرگی در جوامع انسانی است، گفتند: این مسئله در زندگی فردی و اجتماعی افراد زیادی وجود دارد.

*هنوز خسارت افراطی گری ها را می دهیم

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه افراط سبب تخریب می شود، ابراز داشتند: واقعا در زندگی فردی و اجتماعی از افراط گری گرفتار خسارت های زیادی شدیم که هنوز هم ادامه دارد؛ بنده نمی خواهم وارد جزئیات شوم اما از افراط گری خسارت هایی وارد شده است که هنوز هم ادامه دارد.

*تفریط سبب طمع دشمن می شود  

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین بر نهی از تفریط تاکید کردند و افزودند: بلای تفریط سبب می شود که دشمن خیال کند ما تسلیم شدیم و هرکاری دلش می خواهد انجام دهد و از ما بخواهد اسرائیل را به رسمیت بشناسیم و در خصوص عرصه دفاعی ما نیز مسائل نامربوط مطرح کند.

ایشان تصریح کردند: در صورتی که تفریط شود، دشمن طمع می کند و می خواهد بر همه امور ما تسلط یابد.

معظم له بار دیگر بر لزوم نهی از افراط و تفریط در زندگی تاکید کردند و افزودند: باید در خط مستقیم اعتدال حرکت کنیم؛ در زندگی فردی اگر در خط اعتدال حرکت کنیم هیچ  ناراحتی و ناآرامی بوجود نمی آید؛ ناراحتی ها همواره از تندروی و کندروی است.

*آمار بالای طلاق حاصل دوری از اعتدال در زندگی فردی است

این مرجع تقلید همچنین بر لزوم حرکت خانواده های ایرانی در مسیر اعتدال در زندگی شخصی تاکید کردند و گفتند: اگر زن و شوهر در خط اعتدال حرکت کنند، مشاجره پیش نمی آید که پرونده های دادگستری و آمار طلاق افزایش پیدا کند؛ متاسفانه دائم به ما از افزایش آمار طلاق می گویند.

*حرکت در مسیر اعتدال زمینه ساز پیشرفت است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: در صورتی که در مسائل سیاسی و اجتماعی نیز در خط اعتدال حرکت کنیم، شاهد پیشرفت خواهیم بود.

ایشان همچنین به تعدادی از آیات قرآن کریم که بر مسئله اعتدال تاکید دارد اشاره کردند و گفتند: خداوند در آیه 110 سوره اسراء به پیامبر می فرماید «نمازت را زياد بلند يا آهسته مخوان و در ميان اين دو راهی (معتدل) انتخاب كن».

معظم له به آیه 29 سوره اسراء نیز اشاره داشتند و افزودند: در این آیه نیز خداوند به نبی مکرم اسلام می فرماید «نه بخل بورز و دست خود را به گردن ببند و نه آنچنان گشاده دستی نما که خودت تهی دست و ملامت زده شوی»؛ این مطلب کنایه از این دارد که در هنگام انفاق کردن نه سخت گیری شود که کمک به دیگران صورت نگیرد و نه به گونه ای انفاق شود که زندگی انسان متلاشی شود.

این مرجع تقلید با اشاره به آیات پایانی سوره فرقان که به بیان صفات دوازده گانه بندگان خاص خدا می پردازد، گفتند: یکی از صفات بندگان خاص خداوند این است که در هنگام انفاق نه اسراف می کنند که خانواده خود دچار مشکل شوند و نه تنگ نظری می کنند که هیچ کمکی صورت نگیرد.

*توصیه قرآن حرکت در مسیر اعتدال است

این مفسر برجسته قرآن کریم در پایان با بیان اینکه همه آیات قرآن، انسان را به حرکت در مسیر اعتدال توصیه می کند، خاطرنشان کردند: در تمام زندگی خط اعتدال را رها نکنیم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha