جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه افراط و تفریط از گذشته به اسلام ضرباتی وارد کرده است، تصریح کردند: دشمن، افراط افراطی ها را بزرگ نمایی کرده و همین مسئله را وسیله ای برای کوبیدن می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه جمعه در چهارمین برنامه سخنرانی که از شبکه دوم سیما پخش شد، به گواهی برخی از دانشمندان اهل سنت درباره اهمیت صحیفه سجادیه اشاره داشتند و گفتند: یکی از عالمان معروف اهل سنت عقیده تازه ای درباره صحیفه سجادیه دارد و می گوید «بخشی از دعاهای صحیفه سجادیه در قالب «شمشیر بیان» ادامه قیام امام حسین(ع) در کربلاست».

ایشان با اشاره به اظهارات شیخ علوی بن عبدالقادر از علمای بزرگ اهل سنت در کتاب «دایره المعارف فرقه های منسوب به اسلام» درباره صحیفه سجادیه، اظهار داشتند: این دانشمند اهل سنت در این کتاب می نویسد«بعد از جریان کربلا که امام سجاد(ع)، دردناک ترین حوادث را در روز عاشورا مشاهده کرد، ایشان را در اسارتی توهین آمیز به دمشق بردند که شب و روز می گریست و به عنوان «بکاء» لقب گرفت؛ در این حال طبیعی بود که آن اندوه دائمی که قلب امام را میفشرد در سخنان و خطبه هایش تجلی کند و نامه، خطبه و دعاها تجلی یافته از ادامه مبارزه کربلا باشد و خلافت حاکمان اموی را به شدت بکوبد؛ همان خلافتی که در آن زمان هنوز نام جدش علی(ع) را بر منابر بعد از هر نماز می بردند و سب می کردند».

*سب امیرالمومنین از فصول دردناک تاریخ اسلام است

معظم له با اشاره به سب هفتاد ساله امیرالمومنین(ع) در منابر، گفتند: به دستور معاویه نام مبارک علی(ع) را که می بردند سب می کردند و این یکی از فصول بسیار دردناک تاریخ اسلام است.

این مرجع تقلید به ادامه نظر شیخ علوی بن عبدالقادر درباره صحیفه سجادیه اشاره داشتند و گفتند: این دانشمند اهل سنت می گوید «امام سجاد(ع) 54 دعا را در کتابی با عنوان صحیفه سجادیه گردهم آورد که هرکس این دعاها را بخواند یقین پیدا می کند که ایشان هرگز تقیه نکرد و خلافت اموی را تحت ضربات سنگین خود قرار داد؛ این دعاها به یقین دعاهای انقلابی است و از امامی صادر شده که شاهد عظیم ترین انقلاب اسلامی در کوتاه ترین مدت زمانی یعنی واقعه کربلا بوده است و هنگامی که نتوانست با خون خود انقلاب کربلا را آبیاری کند، با زبانش که همچون شمشیر برنده بود در آن شرکت کرد».

*دعاهای صحیفه سجادیه انقلابی است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: بسیاری از دعاهای صحیفه سجادیه، «انقلابی» است و این عالم اهل سنت به درستی متوجه شده که صحیفه ادامه انقلاب کربلا می باشد.

معظم له همچنین به بیان نظرات امام خمینی(ره) درباره صحیفه سجادیه پرداختند و  گفتند: امام راحل(ره) در نامه ای خطاب به نوه خود می فرماید «صحیفه کامله سجادیه، نمونه کامل قرآن صاعد است و از بزرگترین مناجات عرفانى در خلوتگاه انس است که دست ما کوتاه از نیل به برکات آن است؛ آن کتابى است الهى که از سرچشمه نور خداوند نشأت گرفته و طریقه سلوک اولیاى بزرگ و اوصیاى عظیم الشأن را به اصحاب خلوتگاه الهى مى‏آموزد».

این مرجع تقلید افزودند: امام راحل در ادامه این نامه تصریح می فرماید «صحیفه سجادیه، کتاب شریفى است که سبک بیان معارف الهیه اصحاب معرفت را چون سبک قرآن کریم بدون تکلف الفاظ در شیوه دعا و مناجات براى تشنگان معارف الهیه بیان مى‏کند. این کتاب مقدس چون قرآن کریم سفره الهى است که در آن، همه گونه نعمت موجود است و هرکس به مقدار اشتهاى معنوى خود از آن استفاده مى‏کند».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم شناخت ذخیره بزرگی به عنوان صحیفه سجادیه تاکید کردند و گفتند: متاسفانه این کتاب گرانقدر آنچنان که لازم است در افکار عمومی شناخته شده نیست که امیدواریم ان شالله به مرور زمان جایگاه خود را پیدا کند.

ایشان در ادامه به بخش هجدهم دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه اشاره داشتند و افزودند: امام سجاد(ع) در این بخش از دعا می فرماید «خدایا من را بهره مند کن که در راه اعتدال حرکت کنم و از افراط و تفریط بر حذر باشم».

*جامعه از افراطیون و تفریطیون ضربه می خورد  

معظم له با تاکید بر اینکه ضربه هایی که متوجه ما می شود از سوی افراطیون و تفریطیون است، گفتند: متاسفانه دشمن از هر دو گروه استفاده می کند؛ دشمن، افراط افراطی ها را بزرگ نمایی کرده و همین را وسیله ای برای کوبیدن می کند و می گوید همه این گونه هستند در حالی که ممکن است گروه اندکی باشند.

این مرجع تقلید افزودند: دشمن همچنین تفریط تفریطی ها را نیز بزرگ نمایی می کند و می گوید همه افراد یک جامعه این گونه هستند و این مسئله سبب شده که از گذشته به اسلام ضرباتی وارد شود.

*افراطیون و تفریطیون در تاریخ اسلام

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان با اشاره به اینکه دو گروه «غلوگویان» و «نواصب» از گروه های افراطی و تفریطی اسلام بودند،ابراز داشتند: «غالیان» در قالب افراط درباره حضرت علی(ع) غلو می کردند و می گفتند ایشان خداست و گروهی نیز با رویکرد تفریطی به نام نواصب، امیرالمومنین(ع) را کافر می دانستند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha