پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به پیام ساده زیستی امیرالمومنین(ع) برای دولتمردان، گفتند: امان از روزی که دولتمردان از جامعه فاصله بگیرند و زندگی های پرزرق و برق را انتخاب کنند و خود را متفاوت از مردم بدانند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی امشب  در پنجمین برنامه سخنرانی که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به ادامه بحث  میانه روی و اعتدال در دعای مکارم الاخلاق، اظهار داشتند: امام سجاد(ع) در بخش هجدهم این دعا به خداوند عرضه می دارد «من را بهره مند کن که همیشه در خط اعتدال قدم بردارم».

ایشان با تاکید بر اینکه گاهی اعتدال در عقاید، عمل و برنامه های فردی و اجتماعی است، تصریح کردند: خروج از خط اعتدال به خصوص در بحث عقاید همواره مشکل آفرین است.

معظم له با اشاره به پیدایش دو گروه که بدترین ضربه ها را به اسلام  زدند، ابراز داشتند: یکی از آن دو گروه، «غلات» بودند که در حق علی(ع) غلو کردند و ایشان را تا پایه خدایی بالا بردند.

*نظر صریح فقهای شیعه درباره غلوگویان

این مرجع تقلید به نظر صریح فقهای شیعه در مورد غلات اشاره داشتند و گفتند:   فقهای ما با صراحت می گویند غلات کافر و نجس هستند و مسلمان نیستند؛ جالب است وهابی هایی که به عقیده بنده، سرمایه اصلی آنها دروغ و تهمت است شیعه را متهم به غلو می کنند در حالی که شیعه، غلات را کافر  و نجس می داند و درهمه کتاب های فقهی این مسئله ذکر شده است اما دست از سخنان خود بر نمی دارند و بدترین ضربه را به وحدت مسلمین وارد می کنند.

*وهابیت بزرگ ترین ضربه را به اسلام می زند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه افزودند: گروه دوم ناصبی ها هستند و نمونه کامل آن وهابیت تندرو می باشد که داعش مولود آن است؛ این گروه حضرت علی(ع) و همه افراد را کافر می دانند و امروز بزرگ ترین ضربه را به اسلام وارد می کنند.

*وهابیت آتش نزاع را در کشورهای اسلامی انداخته است

ایشان با تاکید بر اینکه ضربات افراط و تفریط در طول تاریخ فراموش شدنی نیست، ابراز داشتند: وهابیت تمام کشورهای اسلامی را به مرکز آتش و نزاع میان مسلمین تبدیل کرده است.

معظم له در ادامه به داستان دو برادر در یکی از خطبه های نهج البلاغه اشاره داشتند و گفتند: دو برادر به نام های علاء بن زیاد و عاصم بن زیاد در بصره زندگی می کردند که یکی در طرف افراط و دیگری در طرف تفریط بود؛ زندگی برادر اول سراسر زرق و برق بود و کاخ مجللی داشت در حالی که برادر دوم لباس خشن می پوشید و دنیا را رها کرده بود و در گوشه ای مشغول عبادت بود؛ هنگامی که امام علی(ع) با خبر شد ند، برادر بزرگ بیمار است براساس وظیفه مسلمانی به عیادت وی رفت؛ حضرت هنگامی که کاخ مجلل علاء بن زیاد را مشاهده کردند به وی گفتند «این خانه با این عظمت به چه کار تو در دنیا می‏ خورد، در صورتی که به خانه وسیعی در آخرت محتاج‏ تری، ولی می ‏توانی همین خانه وسیع دنیا را با پذیرایی از مهمان و صله رحم و ... وسیله‏ ای برای رسیدن به خانه وسیع آخرت قرار دهی و از انحصار و مطامع شخصی و استفاده خودی خارج نمایی».

*ثروت در خدمت جامعه عیب نیست

این مرجع تقلید افزودند: سخن امیرالمومنین(ع) به علاء بن زیاد نشان می دهد که ثروت به تنهایی عیب نیست، البته مشروط بر آنکه در مسیر خدمت به جامعه باشد؛ از ثروت می توان در مسیر اعتدال با ایجاد کارآفرینی و رونق تولید استفاده کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به ادامه داستان علاء بن زیاد و عاصم بن زیاد اشاره داشتند و گفتند: علاء بن زیاد به امیرالمومنین(ع) گفت «برادری دارم که چهره تارکان دنیا را به خود گرفته و دائم مشغول عبادت است»؛ حضرت علی(ع) در جمله تندی خطاب به عاصم بن زیاد گفتند «ای دشمن جان خود، شیطان عقل تو را ربوده است، چرا به زن و فرزند خویش رحم نکردی؟ آیا تو خیال می‏کنی خدایی که نعمت ‏های پاکیزه دنیا را برای تو حلال و روا ساخته ناراضی می‏ شود از این که تو از آنها بهره ببری؟»

ایشان افزودند: عاصم بن زیاد در پاسخ به امام علی(ع) گفت «من به شما اقتدا کردم و مشاهده می کنم که شما لباس خشن می پوشید و غذای ساده میخورید»؛ امیرالمومنین به وی فرمود «تو اشتباه می‏کنی، من با تو فرق دارم، من سمتی دارم که تو نداری، من در لباس پیشوایی و حکومت اسلامی هستم، وظیفه حاکم مسلمین وظیفه دیگری است، خداوند بر پیشوایان عادل واجب کرده که ضعیف‏ترین طبقات ملت خود را در مقیاس زندگی شخصی خود قرار دهند و آن طوری زندگی کنند که تهی‏دست‏ ترین مردم زندگی می‏ کنند».

*دولتمردان باید زندگی ساده ای داشته باشند

معظم له با اشاره به پیام ساده زیستی امیرالمومنین(ع) برای دولتمردان، گفتند: مسئولان باید زندگی خود را همچون انبوه جمعیتی که زندگی ساده ای دارند، بی زرق و برق کنند که در این صورت در جامعه نفوذ خواهند کرد و محبوبیت پیدا می کنند.

این مرجع تقلید تاکید کردند: امان از روزی که دولتمردان از جامعه فاصله بگیرند و زندگی های پرزرق و برق را انتخاب کنند و خود را متفاوت از مردم بدانند.

*همه باید در خط اعتدال علوی گام برداریم

این مفسر برجسته قرآن کریم در پایان خاطرنشان کردند: ان شاءالله از افراط و تفریط برحذر باشیم و در خط اعتدال امیرمومنان علی(ع) حرکت کنیم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی غبیش منش IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    باسلام-احتراما-تقاضای عضویت در دریافت اخبار حوزه را دارم