جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی جنایات بشر را عامل اصلی ایجاد مشکلات زیست محیطی و مشکلات دیگر در دنیا ذکر کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت  آیت الله  سبحانی بعد از ظهر امروز در درس تفسیر سوره مومنون در مجتمع عالی فقه گفتند: تفاوت خلق و انشا یکی از مسایلی است که در تفسیر احسن الخالقین باید مورد توجه قرار داد؛ خلقت عنوانی عام دارد و خلق همه چیز را در بر می گیرد.

این مرجع تقلید افزودند: بدن برای انسان، لباسی برای روح است؛ برای این که روح بتواند از مواد دنیا استفاده کند، بدن را همراه او کرده اند تا بتواند از مواهب دنیوی بهره بگیرد.

ایشان گفتند: مشرکین به پیامبر اکرم(ص) اعتراض کردند که اگر ما دفن شویم، چگونه دوباره محشور می شویم؟ قرآن کریم در پاسخ بیان می کند این افراد چون به مساله معاد اعتقادی ندارند، این بحث را مطرح می کنند.

معظم له بیان کردند: جواب دوم این است که قرآن به پیامبر (ص)عرض می کند به این مردم بگو "ملک الموت" شما را می گیرد، ولی اصل کار شما نزد ماست؛ بشر از روح و نفس و جسم تشکیل شده که واقعیت اصلی آن روح است که نزد خداست.

ایشان گفتند: در اینجا این پرسش به وجود می آید که واقعیت معاد روحانی است یا جسمانی؟ پاسخ این است که تا بدن وجود نداشته باشد، سوختن و یا بهره مندی از مواهب معنی ندارد و به این خاطر که انسان از مواهب آخرت بهره مند شده یا جزا ببیند، نیازمند جسم است.

ایشان اظهارکردند: معاد ما، معاد عنصری است زیرا نعمت های بهشتی یا عذاب های دوزخ از طریق بدن به انسان وارد می شود؛ در حقیقت این لباس برای بهره مندی یا جزا ضرورت دارد.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: آیات خلقت انسان دو هدف دارد که اولین آن پیام قدرت خدا و دوم پیام معاد است؛ آسمان های هفت گانه مقر ملائکه است؛ آسمان ها روی هم قرار گرفته اند و این مسیر بین راهی برای عبور ملایک می باشد.

این مرجع تقلید بیان کردند: خداوند بیان می کنند ما این آفرینش را آفریدیم، ولی از این آفرینش نیز غافل نیستیم؛ خداوند با این آیه مشرکان را می کوبد که می گفتند،‌ خداوند عالم را ساخت و اداره را به بت ها واگذار کرده است.

ایشان گفتند: سپس بیان می کند از آسمان آب نازل می شود که قدر آن مشخص است؛ همه آب های کره زمین از آسمان فروفرستاده شده، زیرا خداوند بیان می کنند به قدر معلوم به زمین آب فرستاده شده است.

این مرجع تقلید بیان کردند: همان خدایی که این نظام را آفریده، روزی این نظام را در هم می پیچید تا بشر متوجه شود که تکلیف او با این دنیا چیست و در مقابل خدا چه وظیفه ای دارد.

معظم له گفتند: در آیات بعد، خداوند به ذکر نعمت های خود می پردازد؛ خداوند می فرماید که آب را فرو فرستادیم تا از این آب بهره بگیرید؛ به سبب این آب باغ های کثیر و میوه های فراوان ایجاد می شود.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: آینده بشر، به نوعی ترسیم شده که گویی در آینده جنگ ها، جنگ آب ها است و دنیا در این مشکل گرفتار شده؛ صرفه جویی در این زمینه باید انجام شود تا این سرمایه حفظ شود.

ایشان افزودند: مساله انرژی در حال حل شده، ولی هنوز مساله آب حل نشده است که باید مراقبت خاصی از این نعمت داشته باشیم؛ علت این مساله نیز به خاطر عملکرد انسان است، متاسفانه در ماه رمضان نیز به فکر کشتار هم هستند که این گونه به بلایا دچار می شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha