جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نگاهی ديگر به تاريخ در قرآن

حوزه / « نگاهی ديگر به تاريخ در قرآن» تعریفی از موضوع تاریخ در قرآن و ویژگیهای تاریخ نگاری قرآنی ارائه داده که گامی ابتدایی در تعریفی اسلامی از تاریخ است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»کتاب« نگاهی ديگر به تاريخ در قرآن» اثرمحمدحسين دانش کیا که درگروه علمی ، تاریخ، سیره و تراجم ازسوی دفتر نشر معارف به چاپ رسیده درهمایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شده است .

قرآن، برای رسیدن به اهداف خود، دانش های متعددی، از جمله تاريخ را با روش خاص خود به کار برده است. بنابراین، منبع مطمئنی برای اطلاع از حوادث تاریخی صدر اسلام به شمار می رود.

پژوهش حاضر، با همین نگاه، به دنبال مقایسه گزارش های «برخی منابع تاریخی » با «قرآن » است. بنابراین، پرسش اصلي خود را بر تفاو تها و شباهت های این دو گروه گزار ش  بنا گذاشته و در صدد است با کشف پاسخ آن، روش پرداختن قرآن به گزارش های تاریخی و وجوه تمایز آن با تاریخ نگاری مسلمانان را به دست دهد.

این تحقیق، برای بررسی گزار ش های منابع تاریخی و مقایسه آن با قرآن، تنها به سه غزوه از مهم ترین غزوات نبی اعظم اکتفا کرده است. این سه غزوه، بازتاب وسیع تری در قرآن و منابع منتخب ( سیره ابن هشام، تاریخ

طبری و مغازی واقدی) داشته اند.

روش تحقیق این اثر، «تحلیلی  تطبیقی » است که از رو ش های قرآن برای ایجاد تحول بینشی به شمار می رود. امامان معصوم (ع) هم گونه اي از اين روش را در بررسی صحت و سقم گزاره های تاریخی به کار برده ا ند.

برخی یافته های این پژوهش عبارت اند از: دستیابی به موضو ع های مشترک با کتب تاریخی یا موضو ع های نزدیک به هم با اختلاف رویکرد، بیان تفاو تهای موضوعی، چینشی، نحوه ارتباط موضو ع ها، الگوی ارائه مطالب و الگوهایی از

هر غزوه، یافتن برخی تعار ض ها میان قرآن و منابع تاریخی.

این اثر، تعریفی از موضوع تاریخ در قرآن و ویژگیهای تاریخ نگاری قرآنی ارائه داده که گامی ابتدایی در تعریفی اسلامی از تاریخ است. همچنا ن که الگویی قرآنی را برای درس تاريخ صدر اسلام، به استادان این رشته پیشنهاد

داده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha