جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه انسان باایمان در مقابل طوفان شهوت، مقام، حمله دشمن، زرق و برق دنیا، غضب و عداوت ایستادگی می کند، ابراز داشتند: اینکه گفته شود من باید جناح خود را تقویت کنم، خواه حق باشد یا نباشد، خارج از چارچوب ویژگی های مومن است، چرا که مسیر انسان با ایمان هنگام علاقه و غضب تغییر پیدا نمی کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه یکشنبه در ششمین برنامه سخنرانی که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به ادامه بخش هجدهم دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه، اظهار داشتند: امام سجاد(ع) از خداوند تقاضا می کند «من را اهل سداد قرار بده»؛ به این معنا که در مقابل طغیان حوادث، طوفان ها و سیلاب ها محکم باشم.

معظم له، «استحکام» را نشانه ایمان دانستند و ابراز داشتند: در روایات و آیات قرآن مجید درباره محکم بودن انسان باایمان بحث های زیادی شده است.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه انسان باایمان همچون کوه محکم است، اظهار داشتند: این سخن بدین معناست که تندباد نمی تواند کوه را تکان دهد و بعد از برخورد با کوه تغییر مسیر می دهد؛ انسان مومن نیز در مقابل حوادث، محکم و تغییرناپذیر است.  

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: انسان باایمان در مقابل طوفان شهوت، مقام، حمله دشمن، زرق و برق دنیا، غضب و عداوت ایستادگی می کند.

ایشان با اشاره به حدیث دیگری از کتاب سفینه البحار حاج شیخ عباس قمی، گفتند: امام صادق(ع) در این حدیث می فرماید «مومن از قطعات آهن و فولاد هم محکم تر است؛ قطعات آهن بعد از ورود به آتش، نرم می شود اما مومن حتی اگر شهید و سپس زنده شود، در زندگی دوم نیز برنامه ایمانش تغییر نمی یابد».

*سه ویژگی مومن     

معظم له با اشاره به حدیث دیگری به تبیین سه ویژگی مومن پرداختند و گفتند: انسان با ایمان هنگامی که عصبانی می شود از مسیر حق عوض نمی شود؛ همچنین اگر مومن به کسی علاقه داشته باشد، این مسئله او را به باطل نمی کشاند و زمانی که دارای قدرت نیز شود، بیش از حق خود مطالبه نمی کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه ویژگی های ذکر شده مومن را باید در خود تطبیق دهیم، ابراز داشتند: اینکه گفته شود من باید جناح خود را تقویت کنم، خواه حق باشد یا نباشد، خارج از چارچوب ویژگی های مومن است چرا که مسیر انسان با ایمان هنگام علاقه و غضب تغییر پیدا نمی کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: گفتن «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» و شیعه علی(ع) بودن در کلام آسان است اما هنگام عمل که می رسد، انسان دچار مشکلاتی می شود و براین اساس باید از خداوند بخواهیم محکم در حوادث باشیم.

ایشان در ادامه با اشاره به آیه 66 سوره انفال «الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْکُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فيکُمْ ضَعْفاً فَإِنْ يَکُنْ مِنْکُمْ مِائَةٌ صابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَکُنْ مِنْکُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ»، اظهار داشتند: قرآن در این آیه می فرماید «اگر از شما صد نفر شکیبا باشند بر دویست نفر غلبه می کنند ، و اگر از شما هزار نفر باشند بر دو هزار نفر به اذن ( و توفیق ) خدا پیروز می شوند».

معظم له با بیان اینکه کثرت جمعیت در تعیین موازنه قوا جنگ های گذشته نقش مهمی داشت، ابراز داشتند: قرآن تاکید می کند که انسان های مومن و شکیبا موازنه قوا را برهم می زنند.

این مرجع تقلید در پایان به نقش ایمان و اخلاص در جنگ تحمیلی اشاره داشتند و  گفتند: ما در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که دشمن از نظر سلاح و امکانات اطلاعاتی برتر بود، اما رزمندگان ما با تاثیر ایمان، عشق به شهادت طلبی و ایستادگی بر دشمن مسلط شدند و دشمن نتوانست یک وجب از خاک کشور را در اختیار بگیرد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha