جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

حوزه/ این که افرادی فیش های حقوقی کم و اندک ارائه دهند، اما بعد معلوم شود چندبرابر حقوق می گیرند و یا آمار دروغی از عملکرد خود گزارش دهند، در حالی که نیمی از آنها نیز اجرایی نشده باشد، برای نظام جمهوری اسلامی بسیار بد است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، ظهر امروز در جمع نمازگزاران و زائران حرم کریمه اهل بیت(ع) در ادامه تفسیر آیات سوره نور، اظهار داشت: در جلسات گذشته اشاره شد که منافقین حکم نبی مکرم اسلام را در باب قضاوت زیر سوال بردند و بدگمانی کردند و آیات 47 تا 50 درباره مذمت منافقین نازل شد.

وی در ادامه به تفسیر آیه 53 سوره نور اشاره کرد و گفت: منافقین به خدا قسم های محکم خوردند که ما اهل جهاد هستیم و هر دستوری بدهید اطاعت می کنیم که در این هنگام آیه به پیامبر نازل شد که «ای رسول(ص) به آنها بگو ما که شما را می شناسیم چرا دروغ می گویید و قسم کذب می خورید!».   

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به آیه 224 سوره بقره، ابراز داشت: قرآن می فرماید مردم آنقدر خدا را در معرض قسم های خود قرار ندهید.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) با وجود علم و غیب گاهی معمولی عمل می کردند، افزود: امام سجاد(ع) همسری اختیار کرده بودند که از خوارج بود و با پرداخت مهریه از وی جدا شدند؛ منافقین همسر سابق امام(ع) را تحریک کردند تا به دروغ بگوید که مهریه را دریافت نکرده است، امام سجاد(ع) در محکمه حضور یافتند و قاضی از ایشان خواست قسم بخورد که مهریه را پرداخت کرده است، اما حضرت نپذیرفت و گفت خدا را بزرگ تر از آن دیدم که برای 400 دینار هزینه کنم.    

وی در ادامه به آثار قسم دروغ در جامعه اشاره داشت و گفت: براساس روایات، «قسم دروغ» موجب سرایت فقر به خانواده و نسل می شود.

 عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) افزود: امیرالمومنین(ع) بر پرهیز از قسم دروغ تاکید کرده اند، چرا که ممکن است سود مادی داشته باشد اما برکت را از بین می برد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: خداوند می فرماید کسی که من را در معرض قسم قرار دهد، رحمت از او دور می شود و براین اساس باید از قسم خوردن حتی در موارد خوب و صحیح نیز پرهیز کرد.

ریشه همه فسادها چیست؟

وی در ادامه با بیان این که دروغ گناه ساده ای است، ابراز داشت: براساس روایات، دروغ ریشه همه فسادها است و کسی که عادت به دروغ گویی داشته باشد فقیر می شود.  

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان این که صداقت آرامش می آورد، اما دروغگویی استرس آور است، تصریح کرد: براساس روایات، دروغ از ذلت نفس بوده و انسان های شجاع دروغ نمی گویند.

*بدترین نوع دروغ

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در تبیین شاخه های دروغ، به تبیین دروغ اعتقادی پرداخت و گفت: دروغ اعتقادی بدترین شاخه کذب است؛ برخی ها در سفره دشمنان اهلبیت(ع) می نشستند، در حالی که به دروغ مدعی پیروی از ائمه معصومین(ع) بودند، لذا باید مراقب بود که در بیان روضه و احادیث، به دروغ متوسل نشد.

*تردید برخی افراد به عملکرد امام راحل(ره)

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) در ادامه با بیان این که گاهی برخی افراد در طول انقلاب اسلامی به عملکرد امام راحل(ره) تردید می کردند، ابراز داشت: بعد از عملیات مرصاد و شکست منافقین، برخی تردید می کردند که آیا چنین اقدامی صحیح بود.

وی افزود: ریشه نفاق باید کنده شود و امیرالمومنین(ع) چندهزار نفر منافق را در نهروان از بین بردند. 

*دروغ رسانه ای گناه بزرگی است

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی همچنین به دروغ رسانه ای اشاره داشت و  گفت: طرح دروغ در فضای مجازی، سایت ها، اخبار و مطبوعات گناه بزرگی است، تهمت و دروغ اگر در رسانه باشد، بدتر از دروغ های فردی است.

*مسئولان صادقانه مسائل را برای مردم تبیین کنند

وی همچنین به تبیین دروغ سیاسی پرداخت و گفت: برخی مسئولان به جای ارائه گزارش نادرست و ادعاهای غیرواقعی، صادقانه مسائل را بیان کنند، دروغ مسئولان به مردم بسیار بد است.

*دروغ گفتن به مردم برای نظام جمهوری اسلامی بسیار بد است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با تاکید بر اینکه باید با مردم صداقت داشت، تصریح کرد: اینکه افرادی فیش های حقوقی کم و اندک ارائه دهند، اما بعد معلوم شود، چند برابر حقوق می گیرند و یا آمارهای دروغی از عملکرد خود گزارش دهند، در حالی که نیمی از آنها نیز اجرایی نشده باشد، برای نظام جمهوری اسلامی بسیار بد است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بر لزوم پرهیز از دروغ در مسائل خانوادگی و معاملات مالی نیز تاکید کرد و افزود: متاسفانه امروز هرکسی که دروغ می گوید مدعی می شود که مصلحت آمیز است، در حالی که دروغ مصلحت آمیز تعریف دارد و برای شرایط خاصی نظیر جنگ، صلح خانوادگی و حفظ اسرار مجاز است.

وی با بیان این که ریشه دروغگویی به ترس بازمی گردد، ابراز داشت: اگر خانواده برخورد صحیحی داشته باشند، فرزندان و همسر از روی ترس مجبور به بیان دروغ نمی شوند.  

 عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) بار دیگر بر لزوم صداقت در بیان مسئولان تاکید کرد و افزود: گاهی مسئولان شهری وعده افتتاح یک طرح عمرانی را در مدت یک سال می دهند، اما به هر دلیلی این اتفاق، رخ نمی دهد؛ مسئولان در این مواقع با مردم صادق باشند و دلایل را صادقانه تشریح کنند.

*مسئولان صادقانه به مردم بگویند طرف مقابل در مذاکرات خیانت کرده است

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: مسئولان صادقانه به مردم گزارش دهند و بگویند دلمان می خواست در مذاکره و توافق فلان اتفاق رخ دهد، تا این نقطه رخ داده، اما از اینجا به بعد به دلیل خیانت طرف مقابل نتیجه حاصل صورت نگرفته است و ما مقصر نیستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صداقت در گفتار موجب گسترش اعتماد در جامعه می شود.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha