جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام یوسفی مقدم

حوزه/ مسئول مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با تاکید بر این که بازگشت به قرآن ، رمز سعادت و لازمه اصلاح سبک زندگی است، خواستار اهتمام ویژه در تبیین هنرمندانه معارف و آموزه های کلام وحی برای مردم به ویژه نسل جوان شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق یوسفی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به  این که ماه رمضان به عنوان بهار قرآن ، بهترین زمان برای اصلاح سبک زندگی است، ابراز داشت: توجه به سبک زندگی اسلامی که مقام معظم رهبری به خصوص در چند سال گذشته آن را مورد توجه و تاکید قرار داده اند، چنانچه به شیوه منطقی و با نگاهی کاملا هوشمندانه به روایات و آیات قرآنی توأم باشد، بی درنگ تحول عظیمی را در سطح جامعه و به ویژه در نهاد خانواده ها شاهد خواهیم بود.
وی  همچنین افزود: البته باید توجه داشت که منظور رهبر معظم انقلاب از طرح بحث سبک زندگی، توجه دادن همگان به این اصل کلیدی و راهگشاست که می بایست مبانی سبک زندگی را از قرآن و سنت پیامبر و سیره و گفتار حضرات معصومین(ع) استخراج کرده و آن ها را به کار بندیم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین با بیان این که سبک زندگی مجموعه ای متشکل از باورها و ارزش های انسان است که در زندگی او تجلی و ظهور و بروز پیدا می کند، گفت: اگر سبک زندگی ما در عمل مطابق با تعالیم اسلامی نباشد نمی توانیم مدعی شویم که در همه ابعاد زندگی ، شاخصه های ما متناسب با سبک زندگی اسلامی است
عمل به فرموده ثقلین؛ رمز سعادت دنیوی و اُخروی
وی تکیه بر ارزش های اخلاقی و الهی و عمل به آموزه های ناب دینی را لازمه تعالی بشر در این دنیا دانست و افزود: قرآن کریم به خوبی ارزش ها و معارف دینی را بیان کرده و ائمه اطهار(ع) به عنوان بزرگترین مفسران و حافظان کلام وحی، به تبیین و تفسیر آن ها پرداخته اند و لذا هر چقدر ما بتوانیم سبک زندگی خود را با آیات نورانی قرآن و کلام اهل بیت(ع) همسو کنیم به همان میزان زمینه سعادتمندی دنیا و آخرت خود را فراهم کرده ایم.
هنرمندانه معارف قرآن را ترویج کنیم

استادحوزه در ادامه با اشاره به این که ماه مبارک رمضان بهترین فرصت است تا در بهار قرآن هنرمندانه به تبلیغ و تبیین آیات این کتاب آسمانی و ارزش ها و باورهای قرآنی بپردازیم ، خاطرنشان کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشت که قرآن کریم ، کتاب اعتقادی و یا اخلاقی صرف نیست بلکه کتاب زندگی است که عمل به دستورالعمل های آن مترادف با سعادت حقیقی و بهتر زیستن در همین دنیاست.
توجه به قرآن ، در اولویت فعالیت های رمضانی باشد
وی با بیان این که مهم ترین شأن ماه رمضان این است که قرآن در این ماه مبارک بر قلب پیامبر خاتم(ص) نازل شده است، گفت: ما باید حتماً در این ماه پر فضیلت و بی همتا به قرآن بیش از همه موضوعات دیگر اهمیت بدهیم.
معنای نزول دفعی و تدریجی قرآن چیست؟!
این قرآن پژوه و صاحب نظر در علوم قرآنی همچنین با اشاره به این که قرآن دو نزول داشته است، ابراز داشت: یک نزول دفعی است که بر قلب پیامبر(ص) نازل شده و بر اساس برخی از نظریات در هر ماه از ماه های مبارک رمضان خدای متعال یک بار کل قرآن را بر قلب پیغمبر(ص) نازل کرده است و یک نزول هم تدریجی است که به مناسبت ها و شان نزول ها در طول رسالت پیامبر(ص) از طریق پیک وحی به ایشان نازل می شده است.
مسئول مرکز فرهنگ و معارف قرآن در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که انسان از منظر آموزه ها و تعالیم قرآنی برخوردار از دو نوع حیات مادی و معنوی است، گفت: حیات معنوی، آن حیاتی است که با شاخصه های دینی معنا و مفهوم پیدا می کند و طبعاً در درون خود بایسته ها و الزاماتی دارد، ضمن آن که باید توجه داشت که اساساً حیات معنوی آن جایی تبلور می یابد که فرد از خصایص و ویژگی های معنوی دور نشود.
زندگان حقیقی ، حیات معنوی دارند
وی همچنین بیان داشت: در آیه 22 سوره مبارکه فاطر، خدای متعال ضمن تشریح همین مطلب به این نکته اشاره می کند که اساسا زنده ها و مرده ها با یکدیگر مساوی نیستند که قطعاً منظور قرآن ، زنده و مرده معمولی نیست بلکه مقصود از زنده ها کسانی هستند که دارای حیات معنوی می باشند و از آن سو، مُرده هم کسی است که از چنین حیاتی بی بهره باشد؛ دقیقاً از همین روست که در روایات و آیات ما، زندگان واقعی کسانی می باشند که برخوردار از حیات معنوی هستند.
سبک زندگی دینی، رنگ و بوی قرآنی دارد
وی یادآور شد: از این حیث وقتی ما سخن از سبک زندگی اسلامی به میان می آوریم، بی شک مرادمان زندگی به معنای حقیقی کلمه است که باید رنگ و بوی قرآنی و اهل بیتی داشته باشد.
تقویت ارتباط با خدا؛ اولین گام در سبک زندگی قرآنی
حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم در ادامه تاکید کرد: با نگاهی به آموزه های کلام وحی به خوبی  در می یابیم که یک دسته اسباب ، انگیزه ها و عوامل در تحقق سبک زندگی اسلامی نقش کلیدی دارند ، از جمله این که برای داشتن سبک زندگی دینی و قرآنی، در گام اول می بایست ارتباط خود با خدا را تقویت کرده و به معنای حقیقی کلمه، اهل ایمان باشیم.
وی افزود: در آیات قرآن بر همین مساله به طور ویژه تاکید شده کما این که در آیه 122 سوره مبارکه انعام، وقتی سخن از زنده شدن مردگان به میان می آید، منظور اعطای ایمان است به این معنی که نور واقعی از ناحیه پروردگار، بر قلب فرد تابیده است.
زیست مومنانه در جامعه دین مدار
این محقق و پژوهشگر قرآنی اظهار داشت: به عبارت دیگر برای این که فردی حقیقتاً سبک زندگی اش دینی باشد باید در وهله اول، قوه ایمانی را در خود رشد داده و نقش آن را در جای جای زندگی اش روز به روز پررنگ تر کند و در میان مردم ، زیست مومنانه ای داشته باشد.
وی اضافه کرد: نشانه اصلی ایمان در وجود فرد این است که او باور داشته باشد ، بنده خالق متعال است و لذا همه رفتار و گفتار و نیاتش خدایی باشد و خواست و مشیت حضرت حق را در زندگی فردی و اجرایی اش احساس نماید و بدین گونه انسان، رفتار و گفتارش همواره رنگ و بوی الهی و معنوی داشته باشد.
حقگویی و حق پذیری ؛ شاخصه ایمان قرآنی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: عامل مهم دیگر در این خصوص، ناظر بر حق پذیری و حق گویی فرد است. در آیه 169 سوره مبارکه اعراف ، این گونه می خوانیم که با خدا عهد و پیمان بسته ایم که جز حق نگوییم و جز حق نپذیریم. اگر می خواهیم به واقع سبک زندگی مان ، اسلامی باشد باید در همه لحظات عمر، این پیمان را میان خود و خدا حفظ کرده و روز به روز آن را تقویت کنیم.
وی همچنین گفت: نکته مهم دیگر این که ما انسان ها باید ببینیم که خدا و رسول(ص) و امامان معصوم(ع)، او را به چیزی دعوت کرده و از چه چیزی نهی فرموده اند که اگر همین مساله را عمل کنیم، قطعاً رستگار شده و زندگی مان یک زندگی سعادتمندانه خواهد بود.
عمل به آموزه های دینی، رمز اصلی است.

این استاد حوزه، رمز داشتن یک زندگی معنوی را عمل به آیات قرآن و سیره و سنت ائمه اطهار(ع) عنوان کرد و گفت: یکی از شاخصه های مهم بهره مندی از سبک زندگی اسلامی، عمل به آموزه های دینی است؛ عملی که البته ریشه در عقیده ای استوار و باوری عمیق داشته باشد. چه آن که اساسا حیات طیبه قرآنی، در سایه عمل صالح محقق می شود، چنان که خداوند در آیه 97 سوره نحل می فرماید: هر کس عمل صالح انجام دهد، اگر اهل ایمان باشد به حیات طیبه دست می یابد.
زنهار از زشتی ها و پلیدی ها
وی همچنین تاکید کرد: از این منظر، مراد از سبک زندگی اسلامی، زندگی پاک و بی آلایشی است که خوبی ها و فضیلت ها در آن متجلی باشد و بدی ها و رذالت های شیطانی در آن هیچ جایی نداشته باشد؛ زشتی ها و رذالت هایی همچون دروغگویی که مقام معظم رهبری نسبت به رواج آن در جامعه در قالب بحث سبک زندگی اسلامی هشدار داده اند، در زندگی ایمانی و دینی نباید جایی داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم در خاتمه سخنان خود گفت: راه درمان دروغ گویی و نیز آسیب های دیگر همچون پرخاشگری ها و نابردباری ها در روابط اجتماعی که رهبری راجع به آن نیز دغدغه خود را بیان داشتند، این است که فرد بُعد ایمانی را در خود تقویت کرده و همواره این را بداند که عالم محضر خداست و به تعبیر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ع) نباید در محضر خدا معصیت کرد.
 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha