پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی و وزیر خانواده واتیکان

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران بر لزوم توسعه نشست های علمی بین حوزه علمیه و واتیکان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی در نشست علمی "دین، خانواده و تحولات اجتماعی؛ درنگی بر راهکارها و بایسته‌های تعامل شیعه _ کاتولیک" که پیش از ظهر امروز با حضور «اسقف اعظم وینچنزو پالیا»، وزیر خانواده واتیکان در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، گفت: یکی از ویژگی های نظام روحانیت شیعی  آن است که در هیچ دوره ای هیچ گونه محدودیت علمی برای بانوان وجود نداشته است.

وی افزود: دلیل این امر نیز آن است که شاهد حضور هزاران اندیشمند خواهر شیعی در علوم مختلف اسلامی و در طول تاریخ بوده ایم؛ زنان می‌توانند در تمامی رشته‌های علوم اسلامی به تحصیل و تحقق بپردازند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران بیان کرد: آنها می توانند امامت جماعت بانوان را در نمازهای جماعت داشته باشند و در عرصه های علمی و تبلیغی از اقشار تاثیرگذار هستند.

وی گفت: هم اینک 490 مدرسه علمیه خواهران سراسر کشور وجود دارد که تعداد آن‌ها کمتر از مدارس علمیه برادران نیست که در همین عرصه 90 هزار طلبه خواهر نیز مشغول به تحصیل در سطوح مختلف هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی اظهارکرد: این حضور وسیع و تاثیر گذار به برکت انقلاب اسلامی بوده است و شرایطی که برای حضور آنها در عرصه تحصیل و تبلیغ و عرصه های دیگر علمی ایجاد شد.

وی با ذکر این مطلب که این غنای علمی سبب شده تا در سطوح مختلف تحصیل بانوان، صرفاً خود بانوان اثرگذار هستند؛ بیان کرد: امید است که حضور اسقف پالیا در ایران اسلامی و قم زمینه‌ای برای تفاهم بیشتر و هم‌گرایی قوی‌تر در میان ادیان ابراهیمی در تحقق ارزش‌های الهی باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران اظهارکرد: باید این رفت و آمدهای علمی غبارهایی که در طول سال‌های متوالی در ساحت اندیشه‌های ناب دینی ایجاد شده را برطرف کند.

وی با ذکر این مطلب که ادیان ابراهیمی و توحیدی نقاط مشترک بسیاری دارند، بیان کرد: این اشتراکات باید برای نجات بشریت و انسان‌ها از درد، رنج و آلام که برخی از آن‌ها از سوی عوامل مختلف تحمیل شده است به کار رود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: این حضور و این نشست، شاهد گویا برای تبدیل این تعامل‌ها بر ساحت‌های مشترک که دغدغه جامعه بشریت است را می‌رساند و از آن باید نهایت بهره را برد؛ ما به سهم خود و شما در جایگاه خود دارای نقاط مشترک بسیار زیادی هستیم که قابل تعامل است و سیره نبوی پیامبر بزرگ ما به عنوان انسان‌ طاهر و سیره عیسی بن مریم(ع) و منش و دستورات که این پیامبران بزرگ داشتند می‌تواند الگو و دستور العملی برای تمام انسان‌های واراسته در دنیا باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی تصریح کرد: مجموعه حوزه‌های علمیه خواهران و حوزه‌های علمیه برادران ما این آمادگی را دارند که نشست‌های مشترک ملاقات‌های علمی و همکاری‌های اساسی با واتیکان در بخش‌های مختف داشته باشد و بتوانیم برای صلح، امنیت، سلامتی و ارتقای ارزش‌های انسانی همکاری و تعامل کند که می‌تواند در قالب تفاهم‌نامه امضا شود تا این همگرایی در قالب پروتکل به شکل عملی در آید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha