سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان این که بسیاری از گناهان عوام به عهده خواص است، گفت: خیلی از افرادی که امروز در دنیا دچار انحراف اعتقادی هستند، تقصیر بزرگان و عالمان آنها می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ظهر امروز در جمع نمازگزاران و زائران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به تفسیر آیات سوره نور، اظهار داشت: در جلسات گذشته اشاره شد که خداوند از برخورد منافقان نسبت به قضاوت پیامبر اکرم(ص) گلایه می کند و می فرماید مومنان پیرو خدا و پیامبر می باشند و تقوا دارند اما منافقین با وجود اینکه سوگند به خدا می خورند، دروغ می گویند. 

وی با اشاره به اینکه براساس تفسیر آیه 54 سوره نور اگر دو اطاعت در زندگی وجود داشته باشد هدایت صورت می گیرد، ابراز داشت: قرآن در این آیه می فرماید «بگو خدا و پیامبر را اطاعت کنید. پس اگر سرپیچی کنید (به پیامبر زیانی نمی‌رسد،) بر او فقط آن (تکلیفی) است که به عهده‌‌اش گذارده شده و بر شما نیز آن (تکلیفی) است که به عهده شما گذاشته شده است و اگر از او اطاعت کنید، هدایت می یابید و پیامبر جز تبلیغ روشن، مسئولیتی ندارد».

این محقق حوزه با اشاره به اینکه پیروی از منظر قرآن به واجب، حرام و مشروط تقسیم بندی می شود، ابراز داشت: اطاعت از خداوند، پیامبراکرم(ص) و اولی الامر بر همه مسلمین واجب مطلق است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه ده ها تفسیر در کتب تفسیری اهل سنت در مورد کلمه اولی الامر صورت گرفته است، گفت: در روایات اشاره شده که جابر بن عبدالله انصاری از «اولی الامر» سؤال کرد و پیامبر(ص) در پاسخ فرمود ‌آنها جانشینان من و امامان مسلمانان بعد از من هستند و سپس ایشان نام دوازده امام را ذکر کردند و گفتند آخرین آنها هم نام من است.

وی با بیان اینکه قول معصوم(ع) صادق است، ابراز داشت: ممکن است ما از هدف و حکمت برخی مسائل سر درنیاویم اما قبول داریم که خداوند حکیم و پیامبر معصوم است؛ براساس روایات، کسی که مطیع محض خداوند و رسول اکرم(ص) باشد، در روز قیامت با انبیاء، صدیقین، شهدا و صالحین هم نشین می شود.

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه(س) افزود: برخی افراد در زمان صدر اسلام با صلح، فرمان حمله، احکام و هر مسئله ای که نبی مکرم اسلام وضع می کرد، مخالفت می کردند.  

*موارد ممنوعیت در اطاعت

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه به چند مورد از ممنوعیت در اطاعت اشاره کرد و گفت: پیروی از کسانی که کافر، گناهکار و غافل هواپرست افراطی هستند، ممنوعیت دارد.

*بسیاری از گناهان عوام برعهده خواص است

وی با اشاره به اینکه برخی افراد در روز قیامت دلیل گمراهی خود را دنباله روی از  رهبران خود عنوان می کنند، ابراز داشت: خیلی از گناهان عوام به عهده خواص است و خیلی از افرادی که امروز در دنیا دچار انحراف اعتقادی هستند، تقصیر بزرگان و عالمان آنهاست؛ در قرآن اشاره شده که شخصیت های یهودی و نصرانی باید روز قیامت جواب دهند چرا که پیامبر اکرم(ص) را همچون بچه های خود می شناختند اما گفتند به او ایمان نیاورید.

*از ارتباط با چه کسانی باید پرهیز کرد؟

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه(س) تصریح کرد: خداوند در آیه 10 سوره قلم به پیامبر می فرماید به مردم بگو از اطاعت افرادی که بیخود قسم می خورند و حقیر، سخن چین، ممانعت کننده از کار خیر، متجاوز، غرق در گناه، خشن و بی تبار هستند، پرهیز کنند.   

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که به تحقیرکنندگان کوخ نشینان نباید اعتنا کرد، ابراز داشت: امام راحل(ره) در طول انقلاب اسلامی بارها بر لزوم توجه به پابرهنگان و مستضعفان تاکید می کردند و به مسئولان می گفتند اینها بودند که به شما مسئولیت دادند و بیشترین حضور و رای در این جمعیت است.

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه(س) افزود: البته ثروتمندان متدین زیادی نیز داشتیم که ثروت آنها در خدمت انقلاب بوده است. 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی همچنین به اطاعت مشروط اشاره داشت و گفت: در اطاعت مشروط تا جایی باید پیروی کرد که با فرمان خداوند تضادی وجود نداشته باشد و مصداق آن اطاعت از والدین است.

وی تصریح کرد: در بحث پیروی مشروط از والدین، پیوند مکتبی بر پیوند عاطفی مقدم است.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در پایان با بیان اینکه براساس روایات اطاعت از مخلوق نظیر معلم، فرمانده نظامی و قوانین مشروط و جایز است، ابراز داشت: اطاعت از غیرخدا و پیامبر مشروط بر این باید باشد که سبب معصیت نشود.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha