شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله سیدان از علمای مشهد

حوزه/ استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: کسانی که بت پرست نیستند، ولی در امور زندگی و گرفتاری ها به دیگری تکیه داشته و از خداوند غافل می شوند، نوعی شرک نسبت حق تعالی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله سیدان، امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن ماه رمضان با تاکید بر این که خدا مسب اسباب است و فقط به او تکیه و توکل کنیم، گفت: وقتی انسان به خدا تکیه کند کارها درست می شود و البته استفاده از ابزار و برنامه های مربوطه که خدا نیز اجازه داده ، اشکال ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد درباره مثل های قرآن کریم، به آیه ۴۱ سوره عنکبوت «مَثَلُ الَّذينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِياءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کانُوا يَعْلَمُونَ/ مثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود برگزیدند، مثَل عنکبوت است که خانه ای برای خود انتخاب کرده، در حالی که سست ترین خانه های خانه عنکبوت است، اگر می دانستند!» اشاره کرد و  ابراز داشت: قرآن می فرماید مثل و داستان کسانی که برای خودشان غیر از خدای متعال، ولی و سرپرستی گرفته اند، مانند خانه عنکبوت یعنی سست ترین خانه ها است.

وی با بیان این که هنوز هم در دنیا کسانی بت پرست هستند، افزود: آیه مذکور، کار این افراد را پوچ و باطل می داند و می فرماید که فایده ای برای آنها نخواهد داشت و اگر کمی توجه و تفکر کنند، در می یابند که کارشان غلط است.

آیت الله سیدان با اشاره به این که خانه جایی برای استقرار دائمی، مقاومت و عدم نفوذ دشمن در آن، حفظ از باد، سرما و گرما و... است، اظهار داشت: کار افرادی که غیر خدا را برای خود سرپرست گرفته اند مانند همین امر است که برایشان فایده ای ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد ادامه داد: واژه «أَوْلِياءَ» در آیه 41 سوره عنکبوت به این منظور آمده که آنها بت ها را شفیع و مایه سعادت می‌دانند، در حالی که فکرشان باطل است.

*فقط به خدا تکیه کنیم

وی با تاکید بر اینکه نباید از کنار مثال های قرآنی به سادگی گذشت، درباره ارتباط مثال گفته شده  سایر افراد جامعه، بیان داشت: بیان شده کسانی که بت پرست نیستند، ولی در امور زندگی و گرفتاری  به دیگری تکیه داشته و از خداوند غافل شوند، نوعی شرک نسبت حق تعالی خواهد بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد توضیح داد: اگر کسی حالت استقلالی به کسی بدهد و تکیه به غیر خدا داشته باشد، همان مثال خانه عنکبوت است که فایده ای ندارد.

آیت الله سیدان با بیان اینکه تکیه و توکل به خدا حالتی ارزشمند به انسان می دهد، با اشاره به توصیه امیرمومنان(ع) که می فرمایند «اوصِیکُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَیْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَکَانَتْ لِذَلِکَ أَهْلًا: لَایَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمْ إِلَّا رَبَّهُ ...»، گفت : با این امر پستی ها، بلند و اوضاع و مطالب، دگرگون می شود  که در واقع اساس توحید انسان در داشتن این تکیه گاه است.

*مراقب تعبیرهای نادرست باشیم

وی، سومین برداشت تفسیری از آیه مذکور را در ارتباط با نظر برخی عرفا دانست و با انتقاد از برداشت غیر درست آنان، مانند آنچه در تفسیر بیان السعاده ذیل همین آیه اشاره شده است، تصریح کرد: میزان معرفت در ارتباط با پروردگار این است که خلق و مخلوقی است که به جهنم  یا بهشت می رود نه اینکه همه چیز خود او باشد. عرفای اصطلاحی بر خلاف آن چیز که در قرآن و حدیث است، گرفتار این معنا هستند و متاسفانه این تعبیرها و مطالب در جامعه منتشر می شود و برخی نیز از آن طرفداری می کنند.

آیت الله سیدان در توصیه اخلاقی گفت: جمله «لایغفر الذنوب الی الله» یعنی اینکه هیچ کسی جز خدا نمی تواند بخشنده گناهان باشد. امامان معصوم(ع) نیز می فرمایند اگر از شما راضی باشیم، خدا هم راضی می شود و البته این بزرگواران وسیله ای برای بخشش می شوند.

این استاد اخلاق یادآور شد: همه چیز در این عالم پوچ و مانند خانه عنکبوت است و اساسی ندارد و با آمدن مرگ همه سرمایه و ثروت دنیا تمام می شود و مهمتر از همه این است که از پاکی، امانت داری، درستکاری، نیکو کاری و رشد به سوی پروردگار غفلت نشود.

گفتنی است، این سلسله جلسات به غیر از روزهای جمعه تا پایان ماه مبارک رمضان در منزل آیت الله سیدان با موضوع مثل های قرآن برگزار می شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • س IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    با سلام، امید داشتن درصورتی شرک است، که انسان برای آن شخص استقلالیت را فرض کند، در غیر این صورت باید بگوییم همه مردم مشرک هستند، چون طرف به امید باز بودن نانوایی به طرف نانوا حرکت می کند، و امثالش