جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
 چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت در محل دائمی نمایشگاه های قم

حوزه/ چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت استان قم به ویژه در روزهای ابتدایی خود ، چندان نتوانسته پای مردم و خانواده ها را به این آوردگاه قرآنی و فرهنگی باز کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نیمه نخست ماه مبارک رمضان امسال، چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت قم در محل دائمی نمایشگاه‌های استان  افتتاح شد؛ نمایشگاهی که با حضور آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه کشور و نیز آیت الله ری شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی و البته به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری قم در نخستین روز از آغاز ضیافت بزرگ الهی گشایش یافت.

در یکی از آغازین روزهای برپایی این آوردگاه فرهنگی و مذهبی ، ضمن حضور در نمایشگاه با تنی چند از غرفه داران و نیز بازدیدکنندگان گفتگوهایی کوتاهی انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

استقبال نه چندان مناسب مردم و چند پیشنهاد

سجاد فتاحی، مسئول غرفه تخصصی حفظ قرآن کریم وابسته به موسسه اباصالح(عج) با بیان این که حضور مردم در نمایشگاه آن طور که انتظار می رفته ، نبوده است، اظهار داشت: گرچه باید از زحمات و تلاش های دست اندرکاران و برگزارکنندگان این نمایشگاه حقیقتاً تشکر کرد اما به نظرم تبلیغات ضعیف و ساعت نامناسب تا حدی باعث شده که نمایشگاه آن شور و حرارت لازم را نداشته باشد.

وی افزود: شاید اگر نمایشگاه قبل از اذان مغرب دایر می شد ، همانند آن چه در چندین سال اخیر در نمایشگاه بین المللی قرآن تهران شاهدش بوده و هستیم، جمعیت بیشتری به خصوص خانواده ها می توانستند در آن حضور پیدا کنند.

مسئول غرفه تخصصی حفظ قرآن کریم وابسته به موسسه اباصالح(عج) ، همچنین با بیان این که این موسسه قرآنی زیر نظر حجت الاسلام و المسلمین امینی فعالیت می کند، گفت: فعالیت اصلی غرفه ما در این نمایشگاه ، مشاوره تخصصی درباره حفظ قرآن کریم است ، ضمن آن که یک سری آثار و پژوهش های موسسه را نیز در معرض دید عموم علاقه مندان قرار داده ایم.

لزوم افزایش میزان تبلیغات محیطی و رسانه ای

حجت الاسلام ماجد منابی که در غرفه اتحادیه تشکل های قرآن و عترت استان قم به امر مشاوره به خانواده ها می پردازد نیز بیان داشت: شاید چون محل نمایشگاه تا حدی از مرکز شهر به ویژه اطراف حرم به دور است، جمعیت کمتری به آن به خصوص در روزهای اول آمده باشند اما قطعاً با تبلیغات تلویزیونی و محیطی در روزهای آینده، جمعیت بیشتری در آن حضور خواهند یافت.

وی افزود: در همین چند روزه برگزاری نمایشگاه، کم نبوده اند خانواده هایی که با حضور در این غرفه ، سوالات و مباحث مبتلابه خود را مطرح کرده و ما هم در حد مقدورات پاسخگوی آن ها بوده ایم؛ به نظر بنده چنین نمایشگاه هایی اگر بتواند به صورت تخصصی تر برگزار شده و هر غرفه ای به بخشی از مشکلات و نیازهای مردم در عرصه های گوناگون پاسخگو باشد، مردم هم استقبال بیشتر و بهتری از آن به عمل می آورند.

تقدیر از یک حرکت خوب و مبتکرانه

علی مجاهدی که به همراه خانواده خود از نمایشگاه دیدن کرده با بیان این که جذابیت بیشتر باعث می شود که گروه های بیشتری از مردم بتوانند در نمایشگاه حضور پیدا کنند، گفت: یکی از کارهای خوبی که امسال در نمایشگاه شاهدش بودیم، بحث تعویض قرآن های فرسوده با قرآن های جدید بوده که با مشارکت اداره کل ارشاد و نیز همکاری برخی نهادهای قرآنی انجام می شود.

وی همچنین افزود: گرچه در بخش کتب و نرم افزارهای قرآنی شاهد آثار خوبی بودیم اما به نظر بنده این نمایشگاه هنوز با آن استانداردهایی که در نمایشگاه قرآن تهران رعایت می شود ، فاصله زیادی دارد به خصوص در عرضه آثار و محصولات نوین قرآنی که خیلی از مردم به خاطر تهیه همین ها به این قبیل نمایشگاه ها سر می زنند.

برنامه های شاد کودکانه با تم قرآنی از سوی حوزویان

حجت الاسلام علی اصغر عباسی، یکی از روحانیون فعال در غرفه ویژه کودک و نوجوان نمایشگاه نیز با اشاره به این که جزو گروه فرهنگی – تبلیغی مصباح الهدی می باشد، اظهار داشت: ما در نمایشگاه قرآن برنامه های شاد برای کودکان برگزار می کنیم که خود شامل اجرای بازی و سرگرمی و نقاشی و کارهای خلاقیت آور ویژه کودکان می شود.

از او در خصوص میزان استقبال مردم و خانواده ها سوال کردم که گفت: به هر حال وقتی یک روحانی خوش برخورد و خوش بیان با بهره گیری درست از مطالب و اشعار دینی به اجرای برنامه برای بچه ها می پردازد، هم خانواده ها علاقه مند می شوند و هم این که به خصوص به این طریق یک خاطره سازی خوبی برای بچه ها شکل می گیرد.

رونق فرهنگ دینی با برگزاری نمایشگاه های خلاقانه

حجت الاسلام حیدری، از نویسندگان شناخته شده حوزه کتاب کودک و نوجوان که به بازدید از نمایشگاه آمده بود ، با اشاره به این که قطعاً برگزاری این نمایشگاه ها می تواند تا حدود زیادی به رونق فرهنگ دینی جامعه کمک کند، ابراز داشت: با توجه به این که در زمانه کنونی ما در یک دوران بی حوصلگی قرار داریم، هر چقدر که این تیپ کارهای فرهنگی توام با خلاقیت و نیازسنجی از مخاطب باشد ، در شیفتگی مردم برای حضور در آن ها موثر است.

وی افزود: البته نباید میزان حضور مردم در این جور نمایشگاه ها را با نمایشگاه های غذا و مبلمان و لباس مقایسه کرد، چرا که به هر حال جمعیت بسیار بیشتری از مردم در آن نمایشگاه ها شرکت می کنند و حال آن که حضور در نمایشگاه های فرهنگی از جمله کتاب نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است تا در نهایت این امر باعث ذائقه سازی در مخاطب شود.

تاسف از سرانه پایین مطالعه

وی همچنین با بیان این نکته که ما باید بتوانیم خانواده ها را با کتب دینی و قرآنی متناسب با قشر کودک و نوجوان آشنا کنیم، خاطرنشان کرد: حقیقتاً مایه تاسف است که سرانه مطالعه در کشور ما تا به این اندازه پایین است و اگر ما فکری برای این موضوع نکنیم، بیم آن می رود که نسل بعدی حتی کمتر از این میزان فعلی اهل مطالعه باشد.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha