پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند:در بعضی از روایات اشاره شده که نعمت های بهشت در فکر هیچ کسی نمی گنجد؛ یعنی ما در این دنیا عظمت نعمت های بهشت را نمی توانیم درک کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه چهارشنبه در نهمین برنامه سخنرانی که از شبکه دوم سیما پخش شد، در ادامه تفسیر بخش هجدهم دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه، اظهار داشتند: امام سجاد(ع) به خداوند عرضه می دارد «رستگارى و رهایى در قیامت، و امنیت و سلامت از کمینگاه عذاب (جهنم) را نصیب من کن».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین به آیه 72 سوره توبه «وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ مَساکِنَ طَيِّبَةً في‏ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ» اشاره داشتند و گفتند: قرآن می فرماید مومنان در بهشت به مقامی دست پیدا می کنند که خدا از آنها راضی است.

ایشان با بیان اینکه در بهشت نعمت های مادی و جسمانی زیادی وجود دارد، تصریح کردند: همچنین در بعضی از روایات اشاره شده که نعمت های بهشت در فکر هیچ کسی نمی گنجد؛ یعنی ما در این دنیا عظمت نعمت های بهشت را نمی توانیم درک کنیم.

معظم له با تاکید بر اینکه قرب الی الله از همه نعمت های مادی بهشت برتر است، تصریح کردند: بزرگ ترین سعادت در بهشت این است که مومنان به مقام قرب خدا دست می یابند و می دانند خداوند از آنها راضی است.

این مرجع تقلید در ادامه به آیه 111 سوره توبه «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» اشاره داشتند و گفتند: قرآن می فرماید «خداوند از مؤمنان جانها و اموالشان را خريداري مي‏كند كه (در برابرش) بهشت براي آنان باشد»؛ همچنین تاکید می کند که سند این وعده حق در تورات، انجيل و قرآن ذكر شده است و خداوند بعد از این معامله بشارت می دهد و اين پيروزی بزرگی براي آنها می باشد.

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: آیه مذکور در مورد شهیدان می باشد و سعادت بزرگی است که انسان با خدا چنین معامله ای داشته باشد.

حضرت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به آیه 14 سوره فجر «إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ» اشاره داشتند و گفتند: مرصاد در لغت عرب از ماده رصد به معنای کمین و بازجویی کردن است؛ قرآن مجید به پیامبر می فرماید «پروردگار تو در محل بازجویی و در کمین افراد خاص است».

ایشان افزودند: امام سجاد(ع) از خداوند می خواهد «به من روزی بده که از این گذرگاه ها و نقاطی که افراد را کمین می کنند، راحت عبور کنم».

معظم له با بیان ایننکه خداوند عادل و مهربان است، گفتند: خداوند در مقابل یک کار نیک، ده برابر و گاهی صد و هفتصد برابر پاداش می دهد اما در عین حال در آن گذرگاه حساس مراقب است.    

این مرجع تقلید در پایان با اشاره به برخی از روایات مبنی بر اینکه مرصاد پلی بر روی برزخ است، ابراز داشتند: پیامبران، صالحان، نیکوکاران، بدکاران و همه افراد باید از روی این پل عبور کنند که برخی با سرعت زیاد، بعضی با آهستگی و برخی افراد نیز نمی توانند عبور کنند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha