جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام محمدحسن زمانی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: مهجور شدن قرآن فقط به عدم قرائت آن نیست؛ بلکه عدم استفاده درست از مفاهیم و محتوای آن در علوم نیز نوعی مهجوریت می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی امروز در جمع کارکنان خبرگزاری «حوزه» به وظایف حوزویان نسبت به قرآن کریم اشاره کرد و گفت: یکی از بایسته ها نسبت به قرآن کریم، مطالعه ترجمه این آیات الهی می باشد؛ چراکه خسران است که ما در حوزه حضور داشته و یک دور ترجمه قرآن را مطالعه نکرده باشیم.

*ثواب مطالعه ترجمه قرآن کمتر از قرائت متن عربی آن نیست

وی اظهار داشت: به احتمال زیاد، مطالعه ترجمه قرآن کمتر از قرائت متن عربی آن نیست؛ چراکه قرآن کریم برای فهم است و برای اینکه بتوانیم به فهم برسیم، باید ترجمه آن را  نیز مطالعه نماییم.البته قرائت متن عربی قرآن که عین وحی الهی است ضرورت و برکات ویژه خودش را دارد که نباید نسبت به آن تساهل کرد.

معاون بین الملل حوزه با اشاره به توصیه ای از علامه حسن زاده آملی، ابراز داشت: این شخصیت علمی و عرفانی حوزه در سخنانی بیان داشتند که چون شما طلبه هستید، هنگام قرائت قرآن کریم با مشاهده کلمات مشکل به منبع کلمات مراجعه نموده و معنای آن را یادداشت نمایید.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی خاطرنشان ساخت: نباید به این نحو باشد که حوزویان یک دور ترجمه قرآن کریم را مطالعه نکرده باشند.

*قرآنی سازی علوم اسلامی یکی از بایسته ها در قبال قرآن کریم است

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بایسته دوم در قبال قرآن کریم را قرآنی سازی علوم اسلامی عنوان کرد و گفت: محورسازی قرآن برای تمام علوم اسلامی از مباحثی است که باید به آن توجه کرد؛ البته کاری سنگین است؛ ولی شدنی است.

وی تصریح کرد: اگر معتقدیم که قرآن در میان تمام کتب،تنها کتابی وحیانی است و ما بقی بشری و اگر اعتقاد داریم که قرآن، کتابی صحیح تر، جامع تر و ضروری تر از دیگر کتب است، پس باید نقشی کلیدی در تمام علوم حوزوی داشته باشد.

*قرآن چگونه نقش کلیدی در تمام علوم حوزوی داشته باشد؟

معاون بین الملل حوزه در پاسخ به این سوال که قرآن چگونه می تواند نقش کلیدی در تمام علوم حوزوی داشته باشد، بیان داشت: امروز درس تفسیر باید اصلی ترین درس حوزه و مابقی فرع شود؛ چراکه قرآن اصل است و نقش کلیدی در تمام امور دارد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی اظهار داشت: حوزه باید در دروسی همچون فقه، اصول، فلسفه، کلام، عرفان و ... قرآن را منبع قرار داده و به عنوان مثال گزاره های فلسفی به آیه های قرآن مستند شود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ابراز داشت: اگر امروز برخی فلسفه را قبول ندارند، به این دلیل است که رابطه  کامل میان تمام گزاره های  فلسفه و قرآن کریم یا روایات معصومین(ع) پیدا نمی کنند.

وی خاطرنشان ساخت: راه درمان این مشکل آن است که کتابی مشتمل بر آموزه های فلسفی قرآن کریم نوشته شود تا  مخالفان فلسفه هم از آن استقبال کنند.

معاون بین الملل حوزه یادآور شد: امروز بازگشت ما به قرآن کریم کم است و کمتر از آن استفاده می کنیم.

*مخالفان عرفان اسلامی بر چند دسته اند؟

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی به موضوع عرفان اسلامی اشاره و تصریح کرد: مخالفان عرفان بر دو دسته اند؛ دسته ای فهم درست از عرفان نداشته و دسته دیگر رابطه وثیقی میان آموزه های کتب عرفانی با آیات و روایات مشاهده نمی کنند که اگر کتابی عرفان قرآنی و روایی نوشته شود،مخالفان عرفان از آن استقبال خواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: باید قرآن را از کنج عزلت بیرون آورد و فقط برای کسب ثواب آن را قرائت نکرد که در این صورت قرآن مهجور واقع خواهد شد.

وی اظهار داشت: مهجور شدن قرآن فقط به عدم قرائت آن نیست؛ بلکه عدم استفاده درست از مفاهیم و محتوای آن در علوم نیز نوعی مهجوریت می باشد.

معاون بین الملل حوزه با اشاره به اینکه در قرآن کریم 500 آیه مربوط به آیات الاحکام است، ابراز داشت: این آیات با حذف مکررات کمتر نیز خواهد شد و سوال اینجاست که آیا قرآن برای دیگر مباحث زندگی بشریت هیچ دستورالعملی ندارد؟ آیا برای مدیریت های گوناگون جامعه آیه ای نازل نشده است؟ اگر قرآن شفاء است، نسخه شفای این همه آلام و گرفتاری های جامعه شری  را از کجای قرآن  باید بیاوریم؟

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی یادآور شد: البته قائل به این موضوع نیستیم که هیچ فعالیتی در این راستا انجام نگرفته است؛ بلکه باید دانش «مدیریت قرآنی» را از این کتاب آسمانی استخراج و در جامعه به آن عمل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی خاطرنشان ساخت: فقه، احکام رفتاری جامعه بشری است و می توان با استفاده از آیات قرآن کریم این احکام را به جامعه عرضه کرد.

وی در پایان با اشاره به آیات سوره نمل درباره قصه هدهد و حضرت سلیمان، تصریح کرد: 10 اصل مدیریتی را می توان از این آیات برداشت نمود که استاد قرائتی به زیبایی به آن در تفسیر نور پرداخته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha