سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله ابوالحسن مهدوی

حوزه/نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری بااشاره به اینکه توهین به عالم بسیار ناپسند است گفت: آن کس که به مبارزه با عالم برخیزد به مبارزه با خدا برخاسته است.

به گزارش خبرگزاری  «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، صبح امروز در جمع  طلاب و روحانیون با اشاره به  اثر و قبح غیبت گفت: توهین به عالم با توهین به دیگران فرق می کند، انسان باید علاوه بر آنکه که دقت کند هیچ گاه به هیچ کس توهین نکند، می بایست توجه داشت که توهین به عالم بسیار ناپسند است، غیبت و تهمت هر کدام در دین اسلام بسیار نکوهش شده اند و در مورد تاثیر آنها بسیار سخن گفته شده،  اما غیبت عالم با غیبت فرد عادی بسیار تفاوت دارد، آنگونه که یکی از مراجع تقلید به فرزندان خود نصیحت می کند غیبت عالم را نکنید که سم کشنده دارد.

وی با تاکید به تشبیه خوردن گوشت مرده در هنگام غیبت بیان داشت: غیبت کردن در مورد عالم مانند آن است که فرد گوشت سمی بخورد و این امر هم در تشبیه و هم در واقعیت بسیار خطرناک است و نقل شده است افرادی که غیبت علما را کرده اند جان خود را به سرعت از دست داده اند،  غیبت نکنید و غیبت عالم را نکنید .

آیت الله مهدوی، مبارزه با عالم را مبارزه با خدا خواند و گفت: خداوند فرموده «من بارزنی ولیا  فقد بارزنی بالمحاربة» کسی که به مبارزه با عالم برخیزد به مبارزه با من برخاسته است، از توجه در این جمله می توانیم به دلیل خطرناک بودن غیبت در مورد عالم پی ببریم.

وی ایثار را یکی از خصایص مومن دانست و خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان، ایثار بیشتر به چشم می خورد و به آن سفارش شده است اما در عین حال برای ایثار درجاتی هم در نظر گرفته شده است؛ امام صادق (علیه‌السلام) از قول پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: اگر انسان مالک پنج دانه خرما، پنج عدد نان، پنج دینار یا درهم باشد و بخواهد آن را به دیگران بدهد، افضل این است که آن را به والدین بدهد. سپس در رتبۀ دوم، به زن و بچۀ خودش انفاق کند و در مرحلۀ سوم، به اقوام فقیر خود عطا کند. در مرحلۀ چهارم، همسایه‌ها و در مرحلۀ پنجم، فی‌سبیل‌الله [به هر که می‌خواهد]، ببخشد و کم ارزش‌ترین انفاق‌ها همین  قسم پنجم است.

313/38

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha