جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کودکان سوری

حوزه / شرایط غذایی در فوعه و کفریا بویژه در ایام ماه مبارک رمضان به زیر خط صفر رسیده... شبه نظامیان جیش الفتح مانع ورود هر گونه مواد غذایی به "فوعه کفریا" هستند که این شرایط موجب نزدیک شدن به حالت قحطی در بین ۴۰ هزار سوری شده است.

دکتر جواد امین از شهروندان سوری اهل فوعه کفریا در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به آخرین وضعیت مردم این دو منطقه محاصره شده به معرفی شرایط بهداشتی غذایی و میدانی مردم این مناطق در ماه مبارک رمضان پرداخت.

جواد امین با اشاره به شرایط فعلی مردم فوعه کفریا گفت: امسال ششمین سال متوالی است که مردم شهر من "فوعه و کفریا" در ریف ادلب شمال سوریه در حالت محاصره شدیدی زندگی می کنند، با سقوط شهر ادلب در بهار سال گذشته به دست شبه نظامیان جیش الفتح تکفیری این محاصره شدت پیدا کرده  است . جیش الفتح که از تعدادی گروه های سلفی جنگ طلب تشکیل شدند، و مهمترین آن احرار الشام و جبهه النصره و جندالاقصی هستند و این گروه ها  به انجام بیعت سری با داعش متهم شدند .

شرایط پزشکی و بهداشتی

وی با اشاره به شرایط پزشکی و بهداشتی این مناطق گفت: بعد از سقوط شهر ادلب کمربند محاصره بر فوعه و کفریا از همه جهات کامل شد و تنها راه خشکی و ارتباطی این شهر قطع شد. این خط ارتباطی دو شهر را به سایر مناطق سوریه مرتبط می کرد و اهالی این دوشهر محاصره شدند و تعداد آنها حدودا به 40 هزار نفر می رسد . که در شرایط محاصره غذایی و پزشکی هستند.

امین خاطر نشان کرد: آنچه این بحران انسانی را تهدید کننده و ترسناک و جدی می کند بویژه قطع سوخت ضروری برای به کار انداختن دستگاه ها در بیمارستان های ملی است، جاییکه صدها مجروح که اکثرشان از کودکان و شهروندان و بیماران سالخورده هستند و ده ها بیماری که صاحب بیماری های مزمن مانند بیماری نارسایی کلیه ونیازمند دیالیز هستند به سر می برند.

شهروند سوری ادامه داد: گروهی از این بیماران که به این بیماری مبتلا شدند و ازچند ماه پیش به دلیل قطع برق و عدم وجود داروهای لازم  و امکانات مجهز برای دیالیز جان خود را ازدست دادند. 

وی تصریح کرد: اين كمبود سوخت، همچنين باعث قطع شدن آب شهر شده است كه از طريق دو حلقه چاه آرتزين تأمين مي شود و يكي از آنها در خلال جنگ اخير، حفر شده است. و اثرش را بر روی زمین های زارعی نیز گذاشته و آنجا را به مناطق خشک تبدیل کرده است.

دکتر جواد امین از شهروندان سوری اهل فوعه کفریا در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»کارشناس سوری با اشاره به وضعیت وخیم تغذیه به ویژه در ماه مبارک رمضان در این مناطق گفت: شرایط غذایی در فوعه و کفریا بویژه در ایام ماه مبارک رمضان به زیر خط صفر رسیده است و بر اساس آنچه که اشخاصی که با آنها در تماسیم از داخل این دو شهر و به ما گزارش دادند ؛عملیات با قناصه علیه مردم به طور مستمر ادامه دارد و گلوله و خمپاره و موشک های پیشرفته نیز به سوی مردم پرتاب می شود . در حالی این شرایط برای اهالی مانع از رفت و آمد و کار در زمین هایشان شده که این دو شهر فوعه و کفریا  اقتصادشان و زندگیشان بر زراعت استوار بود .

وی  اظهار داشت: اما شبه نظامیان جیش الفتح مانع ورود هر گونه مواد غذایی به فوعه کفریا هستند به همین دلیل چنین حالتی و شرایطی موجب نزدیک شدن به شرایط قحطی در بین 40 هزار سوری در این شهر شده است.و چنانچه این محاصره ادامه پیدا کند بیماری های ناشی از کبود مواد بهداشتی و نظافت شخصی و عمومی شیوع پیدا می کند.

جواد امین با اشاره به تهدیدات و تبلیغات رسانه ای ضد مردم این مناطق گفت: این شرایط خطرناک و وخیم انسانی و سختی ها و خطرات با حضور یک سعودی به نام عبدالله محیسینی به سمت جبهه فوعه بیشتر شده، وی مسوول کار تحریک رسانه ای از طریق رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی علیه این شهر شده است.

کارشناس سوری گفت: وی از بزرگترین شیوخ سلفی تکفیری تروریستی و خون خوار است که چندین بار در شبکه یوتیوب و از شهر بنش نزدیک فوعه این تهدیدات را منتشر کرده و مردم فوعه را تهدید کرده است. محیسینی گفته در شرایط سقوط فوعه زنان و کودکان را به گروگان می گیرد و بقیه را که از دشمنانش می داند به یک لحظه آنها را قتل عام جمعی می کند.

شرایط میدانی

شهروند سوری با اشاره به شرایط میدانی در مناطق فوعه و کفریا گفت: علیرغم افزایش بمباران و تعدد شرایط حمله به شهر گروه های سلفی متجاوز نتوانستند به فوعه وارد شوند و نتوانستند بر عزم کودکان و بچه شیران و سالخوردگان و برادران و خواهران مجاهد که قابل توصیف نیست تسلط پیدا کنند و متجاوزان مسلح این واقعیت را می دانند. برای همین دفعات قبل شکست خوردند و هر بار دیگر هم تجاوز کنند با وجود تجهیزات و امکاناتشان شکست خواهند خورد.

وی در پایان گفت: از طریق رسانه شما از همه آزادگان جهان برای اینکه به فریاد خانواده های مقاوم ما در این دو منطقه برسند، دعوت می کنیم تا محاصره از ایشان رفع شود و نیروهای نظامی برای نجات مردم به سمت این مناطق بروند چرا که واقعا آنها گناهی ندارند و این دو شهر در این برهه زمان شهدایی تقدیم کرده و تعداد مفقود و زخمی اهدا کرده و شایسته است تلاش ایشان برای رفع محاصره شان مطرح شود.

و در پایان، از هرکسی که در سازمان دادن کمک های انسانی برای این مناطق در سوریه همکاری و مشارکت می کند بویژه حکومت سوریه و جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنیم .

 

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha