جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اکرام ایتام

حوزه/ تنی چند از اساتید و پژوهشگران حوزه با تاکید بر این که اکرام ایتام و رسیدگی به وضعیت محرومان و نیازمندان جامعه، تاسی به سیره نورانی کریم اهل بیت(ع) است ، خواستار ترویج و توسعه هر چه بیشتر این سنت حسنه اسلامی در سطح جامعه شدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» نیمه ماه مبارک رمضان ، سالروز میلاد کریم اهل بیت(ع) است که تاریخ به خوبی گواه است هیچ فقیرى از درِ خانه اش دست خالى باز نمى گشت، چه آن که سفره کریمانه اش،  زبانزد خاص و عام بود.

در چنین روز پربرکت و باعظمتی که همچنین آغازین روز هفته موسوم به " اکرام ایتام و اطعام نیازمندان" است با تنی چند از اساتید و محققان حوزه علمیه قم درباره سیره نورانی امام حسن مجتبی(ع) به ویژه در رابطه با اکرام ایتام و نیازمندان جامعه گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می آید؛

اندکی از برکات دنیوی و اُخروی یتیم نوازی

حجت الاسلام و المسلمین حسن نظری شاهرودی، استاد حوزه و معاون جامعه مدرسین با اشاره به تاکید بسیار آیات نورانی قرآن و روایات پرشمار اهل بیت(ع) در رابطه با حمایت و کمک به نیازمندان و به خصوص رسیدگی به وضعیت ایتام ابراز داشت: در قرآن مجید بر این نکته تاکید شده که اکرام یتیم موجب جلب محبت خدای متعال، آسایش دنیا و آخرت برای انسان و دورکننده از مشکلات و سختی های زندگی دنیوی است.

وی افزود: خداوند در قرآن خطاب به پیامبر (ص) می فرماید: "از تو درباره یتیمان می پرسند، بگو: اصلاح کار آنان بهتر است و اگر زندگی خود را با زندگی ایشان بیامیزید، آنان برادران دینی شما هستند"

ایتام و نیازمندان جامعه را دریابیم
ئییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این که اساساً یکی از شاخصه ها و نشانه های انسان مومن، توجه به همین مقوله است، گفت: در شرایط حاضر که متاسفانه برخی از خانواده ها عملاً زیر خط فقر زندگی کرده و دچار مشکلات عدیده معیشتی هستند و همچنین یتیمانی وجود دارند که نیازمند حمایت جدی می باشند، بی شک وظیفه همه ما به خصوص افراد متمکن است که هر چه توان دارند را به میدان آورده و در این خصوص هزینه کنند.

وی افزود: البته به خصوص در رابطه با یتیم که این همه تاکید بر توجه به حال و روز آن شده باید توجه داشت که از نگاه اسلام ، رسیدگی مالی و مادی کفایت نمی کند بلکه باید به تاسی از سیره نورانی رسول الله(ص) و امیرالمومنین (ع) و دیگر حضرات معصومین(ع) به رفع نیازهای معنوی و عاطفی یتیمان نیز اهتمام ورزید.

اکرام یتیم؛ راهی به سوی بهشت برین

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا حسینی خوانساری از اساتید  حوزه نیز با اشاره به حدیثی گهربار از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر این که  هر کس یتیمی از مسلمانان را سرپرستی کند خداوند حتما او را به بهشت می برد، مگر اینکه مرتکب گناهی آمرزش ناپذیر شده باشد، اظهار داشت: با نگاهی به آموزه های دینی متوجه می شویم که یکی از عوامل و اسباب نزول رحمت الهی و جاری شدن برکت در زندگی ولو با نگاه مادی این است که حق یتیم را به جای آورده و در رفع نیازهای مادی و معنوی او به قدر توانمان بکوشیم.

وی افزود: امام صادق(ع) می فرمایند: "هرگاه یتیمی بگرید، عرش الهی به لرزه درآید" که تعبیری نشان دهنده عمق اهمیت مساله یتیم نوازی است.

سیره امام مجتبی(ع)؛ بهترین الگوی اکرام کریمانه

این استاد حوزه همچنین با بیان این که سیره رفتاری و گفتاری امام مجتبی (ع) بهترین الگوی همه ما در امر تکریم نیازمندان و اکرام ایتام است، خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به زندگانی نورانی حضرت بیندازیم به خوبی متوجه می شویم که ایشان در عین بخشندگی و سخاوت بی نظیری که در طول زندگی خویش داشتند، اما همواره در رفع نیاز نیازمندان به اصل حفظ آبروی آنان اهتمام ویژه ای داشتند.
وی گفت: حضرت گاهى مبالغ قابل توجهى پول را، یكجا به مستمندان می ‏بخشیدند، به طورى كه این برخورد ، باعث شگفتی و تعجب سائلین می شد و در واقع امام حسن(ع) با این کار خود ، طوری رفتار می نمودند که فقرا و نیازمندان ضمن برطرف شدن نیاز مادی شان، بتوانند با فراهم کردن حداقل سرمایه ای ، زندگی آبرومندانه و عزتمندانه ای برای خود ترتیب دهند.

دستگیری از ایتام و نیازمندان؛ نسخه سعادت بشری

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا مؤدب، عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم نیز با ابراز خرسندی از این که به لطف الهی در سال های اخیر به برکت فعالیت های فرهنگی و رسانه ای، تشکل های خیریه و نیز جمعیت های حامی ایتام و نیازمندان بسیاری در سراسر کشور شکل گرفته و به فعالیت خداپسندانه مشغول هستند، اظهار داشت: یکی از راه های سعادت انسان در دنیا و آخرت ، این است که هر کسی به اندازه وُسع و توانی که دارد در جهت کمک به نیازمندان و مستمندان جامعه گام بردارد و به خصوص به یتیمان و بهبود وضع معیشتی آن ها عنایت لازم را داشته باشد.

وی همچنین افزود: از حضرت رسول(ص) روایت داریم هر کس که گرسنه و نیازمندی را در ایام قحطی و دشواری سیر کند، خدا او را در قیامت از دری از درهای بهشتی وارد می سازد که هیچ شخص دیگری از آن در وارد نمی شود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان این که حضرات معصومین(ع) همگی الگوی بزرگ بشریت در زمینه رسیدگی به نیازمندان و اکرام ایتام به شمار می روند، گفت: با این حال امام حسن مجتبی(ع) یک ویژگی ها و شاخصه های ممتازی در این خصوص دارد و مشهور است که این بزرگوار دو یا سه بار همه دارایی زندگی خود را در راه خدا و برای کمک به نیازمندان و مستمندان و ایتام بخشید و اساساً این که به ایشان کریم اهل بیت(ع) می گویند به همین خاطر است.

سنت اطعام و اکرام را فراگیر کنیم

وی اضافه کرد: سرتاسر زندگی امام مجتبی(ع) ، الگوی اطعام و اکرام کریمانه است چنان که حضرت نه فقط در سخن که در همه عمر به گونه ای زیستند که هیچ مستمند و فقیر و نیازمندی نبود که دست خالی از در خانه ایشان بیرون برود.

حجت الاسلام و المسلمین مودب در خاتمه بیان داشت: سنت حسنه اطعام نیازمندان و اکرام ایتام که یک سنت ارزشمند به یادگار مانده از امام مجتبی (ع) است را ما باید توسعه داده و با در نظرگرفتن اصل برخورد کریمانه و عزتمندانه به نشر چنین فرهنگ و رویکردی در کل کشور و حتی فراتر از مرزها اهتمام ویژه بورزیم.

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha