جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه امروز باید گریست به حال اسلامی که آل سعود مدعی خادم الحرمینی و مروج قرآن آن است، گفت: علمای شیعه بحرین و عربستان باید به شهادت برسند و انواع محدودیت ها را داشته باشند اما آل سعود خبیث بر اریکه قدرت، ادعای اسلام کند!

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ظهر امروز در جمع نمازگزاران و زائران حرم حضرت معصومه(س) با تبریک ولادت امام مجتبی(ع)، اظهار داشت: در رابطه با کرامت، حلم، ایثار، انفاق و عبادت امام حسن(ع) در منابر مکرر صحبت شده است و بر این اساس امروز به بیان سیره قرآنی کریم اهلبیت(ع) خواهیم پرداخت.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم و روایات از بی مهری به قرآن گلایه می کنند، گفت: چرا باید جامعه و مردم نسبت به قرآن این گونه بی مهر باشند.

این استاد حوزه علمیه به آیات 75 تا 81 سوره واقعه اشاره داشت و گفت: در ابتدا به طلوع و غروب ستارگان سوگند یاد شده است؛ سپس به بیان ویژگی های کرامت، مصونیت از تحریف، پاکیزگی و از ناحیه خدا بودن قرآن پرداخته شده و در انتها هشدار داده می شود که شما به این قرآن سستی می کنید؟

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه قرآن عین کلام خداست و پیامبر از خود به این کتاب الهی مطلبی اضافه نکرده است، اظهار داشت: همچنین پیامبراکرم(ص) در زمان خود از اینکه قرآن در میان مردم مهجور است به خداوند گلایه می کند.

وی همچنین به گلایه علامه طباطبایی(ره) در مورد بی مهری به قرآن اشاره داشت و گفت: صاحب تفسیر گرانقدر المیزان می نویسد «تعجب من از افرادی است که صرف، نحو، درایه، رجال و حدیث می خوانند اما به علوم قرآنی اهتمام ندارند و آن چیزی که از قرآن مانده، فقط تلاوت است».

*قرآن و عترت ریل قطار دین است

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه انتقاد علامه طباطبایی متوجه تشیع است، ابراز داشت: البته جهان اهل سنت نیز نسبت به عترت و کلام اهلبیت(ع) اهتمام لازم را ندارند در حالی که قرآن و عترت ریل قطار دین هستند.

با بیان اینکه قرآن کتاب تدبر و زندگی است، ابراز داشت: «گوته» شاعر و نویسنده آلمانی می گوید قرآن می تواند جهان را مدیریت کند.

*لزوم توجه مراکز مذهبی به تفسیر قرآن

وی با بیان اینکه قرآن باید در منابر، مساجد و مناسبت های مذهبی تجلی داشته باشد، گفت: مراکز قرآنی، دارالقرآن ها، آستان قدس رضوی و آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) به برگزاری جلسات تفسیر عمومی قرآن اهتمام داشته باشند.

این استاد حوزه علمیه افزود: یکی از الزامات سخنرانی های مشهد، قم و شیراز باید بیان تفسیر آیات قرآن کریم برای عموم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: آغاز و پایان عاشورا با قرآن بوده است در حالی که در بسیاری از مناسبت های مذهبی ما نسبت به تفسیر قرآن غفلت می شود.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود به سیره قرآنی امام حسن(ع) اشاره داشت و گفت: ایشان در حدیثی می فرماید «قرآن در روز قیامت، برخی افراد را به سمت بهشت و بعضی دیگر را به سمت جهنم می کشاند؛ کسانی که حلال قرآن را حلال و حرام آن را نیز حرام می دانند و آیات محکم و متشابه این کتاب الهی را می پذیرند، به سمت بهشت سوق داده می شوند اما کسانی که حدود قرآن را زائل می کنند و حرمت های این کتاب الهی را حلال می دانند به سمت جهنم کشانده می شوند».

*برخی آقایان نظرات غیرتخصصی خود را به جامعه انتقال ندهند

این استاد حوزه علمیه با انتقاد از کسانی که نظرات اشتباه خود را به دیگران اشاعه می دهند، ابراز داشت: برخی افراد می گویند شخصا به این نتیجه رسیدم که پرداخت خمس یا حفظ حجاب ضرورتی ندارد در حالی که مگر این افراد متخصص حدیث و قرآن هستند؛ مگر کسی با مطالعه چهار عدد دارو، پزشک می شود.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی تصریح کرد: فقیه نظرات 50 هزار راوی را مطالعه و بررسی کرده است که حکم به کاری می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره آیه 11 سوره ضحی «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ»، گفت: قرآن در این آیه خطاب به پیامبر می فرماید «نعمت های خداوند را برای مردم بیان کن»؛ امام مجتبی(ع) در تفسیر این آیه می فرماید «انسان کارهای نیک را به خانواده و دوستان خود با هدف ترویج بیان کند.  

*اختصاص 80 درصد هدایای منابر به نیازمندان

وی تصریح کرد: یکی از سخنرانان کشوری برای بنده نقل می کرد که تقریبا 80 درصد هدایای منابر، سخنرانی و مشاوره خود را به مستمندان و تهیه جهیزیه اختصاص می دهد که بنده تاکید کردم باید به طور رسمی در تلویزیون بیان کنید.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ریا با قصد خودنمایی صورت می گیرد، گفت: اگر قصد انسان ترویج کار نیک و جذب افراد به سمت دین باشد، ریا محسوب نمی شود.

*باید به حال اسلامی که آل سعود خادم الحرمین آن است گریست!

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امام حسن مجتبی(ع) بعد از شهادت امیرالمومنین(ع) بر روی منبر رفتند و اهلبیت را مصداق آیه «إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ» دانستند، گفت: امروز باید گریست به حال اسلامی که آل سعود مدعی خادم الحرمینی و مروج قرآن آن است؛ خاندانی که هنوز به کشورهای اروپایی نرفته، پیاله های شرابشان زودتر می رود و شاهزاده های آنها در اروپا صد رقم فساد دارند؛ آیا اینها متولی اسلام هستند؟

وی با اشاره به اینکه امام حسن(ع) باید خانه نشین شود در حالی که امثال ولید،  مروان و عمربن عاص خلافت اسلامی را اداره کنند، گفت: امروز نیز علمای شیعه بحرین و عربستان باید به شهادت برسند و انواع محدودیت ها را داشته باشند اما آل سعود خبیث بر اریکه قدرت، ادعای اسلام کند!

این استاد حوزه علمیه همچنین به شهادت مظلومانه شیخ النمر اشاره داشت و گفت: چقدر مسلمین در دنیا بی بصیرت هستند که آل سعود و آل خلیفه را حاکم اسلامی می دانند؛ مردم مظلوم یمن را به خاک و خون می کشند اما یک کشور اسلامی عکس العمل نشان نمی دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه از «ولید» در قرآن به عنوان فاسق یاد شده است، ابراز داشت: ولید در جلسه ای که امام مجتبی(ع) حضور داشت به امیرالمومنین(ع) ناسزا می گفت که حضرت در پاسخ گفتند «تو چطور به علی(ع) ناسزا می گویی که حداقل در ده آیه قرآن، خدا او را مومن خطاب کرده است».

وی افزود: متاسفانه روایات امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به دلیل ممانعت بنی امیه کمتر به دست ما رسیده است.

این استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیره قرآنی امام مجتبی در مورد نزول آیات قرآن، گفت: قرآن، پیامبر را به مشورت توصیه می کند؛ امام حسن مجتبی(ع) می فرمایند «خداوند میدانست پیامبر(ص) به مشورت اطرافیانش نیاز ندارد اما میخواست بعد از ایشان، مشورت تبدیل به یک سنت شده باشد».

*اولویت مشورت است نه استخاره!

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با انتقاد از کسانی که دائم در هر مسئله به دنبال استخاره هستند، ابراز داشت: اولویت در هرکاری به خصوص برای ازدواج، مشورت کردن و تحقیق است؛ سیره علما، استخاره گرفتن بوده و اگر تردیدی در مسئله ای باشد، استخاره ایرادی ندارد اما مشورت مهم تر است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی همچنین بر لزوم توجه به «پاسخگویی به شبهات» تاکید کرد و گفت: پاسخ بسیاری از شبهات در قرآن است که متخصصین قرآنی باید آنها را از این کتاب الهی استخراج کرده و در اختیار جامعه قرار دهند.

وی در پایان به حدیثی از امام حسن مجتبی(ع) اشاره داشت و گفت: ایشان در پاسخ به کسانی که خواستار اولاد، برکت رزق و بارش باران بودند فرمودند زیاد استغفار کنید؛ البته این بدین مسئله نیست کسی که فرزنددار نمی شود به دکتر و پزشک مراجعه نکند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha