جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ مردم بسیاری در جهان وجود دارند که انسان های سالمی هستند، ولی در کشورهای مختلف زندگی می کنند؛ داوطلب های ریاست جمهوری شان چه قدر نزد همین مردم منفور هستند که مردم آمریکا می خواستند او را ترور کنند زیرا این فرد بددهن را ننگ خود می دانند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی شب گذشته در درس اخلاق خود در ماه مبارک رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم گفت: امام علی(ع) در نهج البلاغه بیان کردند؛ ای مردم سعی کنید که دنیا در نظر شما، از پوست کاهی کم ارزش تر باشد، یعنی برای دنیا ارزشی نداشته باشد؛ همچنین حضرت فرمودند، دنیا باید در نظر شما از خرده پشم ها و کرک های ناشی از چیده شدن از گوسفندان نیز کم ارزش تر باشد.

ایشان افزود: امام صادق(ع) به ابن جندب فرمودند، اگر دوست داری که در جوار الهی و  همسایه خدا باشی، باید دنیا در نظر تو همچون خوار و پست باشد که این مقدار پستی در بیان امام علی(ع) بیان شد.

استاد حوزه بیان کرد: روایات متعدد از مذمت دنیا بارها به گوش ما خورده است و ما نیز علاقه مند به کلام اهل بیت(ع) هستیم و تصدیق می کنیم و از خدا هم می خواهیم که این مفاهیم را به کار ببریم ولی سوال این است که چه میزان این مبانی در زندگی ما تاثیر گذاشته است.

آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: متاسفانه این گونه نیست که همه افراد جامعه از صبح تا شام به فکر دنیا نباشیم؛ با اینکه همه ما این روایات را می دانیم و به خوبی می دانیم که چه میزان این دنیا و این حب دنیا مذموم است ولی نمی توانیم از حب دنیا دست برداریم.

ایشان گفت: این بخش از گفتار مخصوص افرادی نیست که از جمله اشرار باشند؛ بلکه بسیاری از افراد مومن که اهل بیت(ع) را نیز دوست دارند و دغدغه دین نیز دارند در بحث حب دنیا مشکلاتی دارند؛ این مساله نیز به دلیل طبع انسان است زیرا عنوان می شود که دنیا برای انسان همچون مادر است و شکی نیز در آن نیست.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: آنقدر عوامل طبیعی ما را به سمت دنیا می کشاند و جاذبه هایی در این دنیا قرارداده شده است بر اساس حکمت هایی که خداوند در آن قرارداده است که دل کندن از این دنیا بسیار سخت است.

استاد حوزه بیان کرد: یکی از راه های تربیتی قرآن است که همیشه نعمت های الهی را بیان می کند و بعد ما را امر به شکر گذاری می کند؛ خداوند بیان می کند که ما چهارپایانی برای شما قرار دادیم که از آن برای تغذیه خود استفاده می کنید و حتی از آنها سواری می گیرید؛ خداوند زیبایی های نهفته ای در این عالم قرار داده است که این زیبایی ها باعث وابسته شدن انسان به این دنیا می شود.

آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: لذت های دنیوی وجود دارد، ولی باید علت های عقلانی به حدی قوی باشد که انسان به خاطر آن مرتکب گناه و حب دنیا نشود؛ اگر این همه روایات وجود نداشت تضمینی نبود که ما نیز تفاوتی با صهیونیست ها نداشته  باشیم و تفاوت ما با آنها به خاطر همین معارفی است که به ما رسیده است و راه دیگری انتخاب کرده ایم.

ایشان گفت: مردم بسیاری در جهان وجود دارند که انسان های سالمی هستند ولی در کشورهای مختلف زندگی می کنند؛ می بینید که داوطلب های ریاست جمهوری شان چه قدر نزد همین مردم منفور هستند که مردم آمریکا می خواستند او را ترور کنند؛ زیرا این فرد بددهن را ننگ خود می دانند.

استاد حوزه بیان کرد: نیکان این جوامع نیز به خاطر تربیت های اصیلی است که از مبانی انبیای الهی از جمله حضرت مسیح(ع) گرفته شده اند انسان های سالمی هستند؛ در برزیل وقتی بخش هایی از دعای عرفه را برای جمعی از کشیشان می خواندم قطرات اشک از صورت آنها می ریخت که نشان از آمادگی آنها برای شناخت کلام نورانی الهی است.

آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: مشکل این است که کلام نزد سرانی است که در راس این کشورها نشسته اند و کارها را به دست گرفته اند، ولی مردم این کشورها را نباید با آنها مقایسه کرد؛ آنچه در میان خوبان این اقوام وجود دارد آثار انبیای الهی است.

ایشان گفت: بلایی که مدعیان خادمی ضیوف الرحمن بر سر مسلمانان آوردند هیچ کافری بر سر مسلمانان نمی آورد که این چنین مردم را به خاک و خون می کشند؛ متاسفانه این حب دنیا است که باعث شده است که کارهایی کنند که از هر حیوانی پست تر شوند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهارکرد: مقامامات عالیه الهی مخصوص کسانی است که ذره ای حب دنیا در وجود او نیست، زیرا هیچ معشوقی قبول نمی کند که یک عاشق غیر از او به چیز دیگری نیز عشق بورزد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha