شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی تولید کالای با کیفیت ایرانی و داخلی را در حقیقت عمل به قرآن و سفارشات اولیای دین دانستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی بعد از ظهر امروز در جلسه تفسیر سوره مومنون در مدرسه حجتیه فم گفتند: خداوند متعال در بیان ویژگی های مومنان و نیکان، چهار ویژگی را بیان می کند؛ «خشیه» در آیه 57 سوره مومنون به معنای خوف نیست، بلکه خوف همراه با حس عظمت طرف مقابل است؛ «مشفقون» نیز به معنی ترس نیست، بلکه به معنی دو دلی است.

ایشان افزودند: صفت بعدی مومنان ایمان به آیات خداست؛ یعنی کسانی که به آیات حق تعالی ایمان دارند از مومنان هستند؛ منظور از آیات نیز آیات تدوینی یعنی قرآن است که از جانب حق تعالی آمده است.

معظم له بیان کردند: صفت سوم مومنان این است که هیچ گاه نسبت به خدای خود شرک نمی ورزند؛ در اینجا سوالی مطرح می شود، مبنی بر اینکه کسی که آن دو مرحله را طی کرده است چگونه ممکن است مشرک شود.

ایشان گفتند: این شرک، به معنی بت پرستی نیست، بلکه به معنی شرک خفیف است؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند، از امت خود برای شرک به خدا می ترسم؛ یعنی از اعمالی می ترسم که برای غیر از خدا و برای ریا باشد.

معظم له یادآورشدند: امام علی(ع) فرمودند، علم از جهل است مگر آنکه انسان به آن علم عمل کند؛ ممکن است انسان در دوران جوانی بهشتی باشد، ولی در پیری به دلیل ریا و گرفتار شدن در گناهان مختلف به مرگ مشرکان بمیرد.

ایشان گفتند: افرادی در نظام طاغوت برای مردم کتب مفیدی نوشتند، ولی در آخر عمر مرتد شده و از دنیا رفتند؛ علم باید پرده از جهل بردارد؛ امام علی(ع) فرمودند،  علم هم جهل است، مگر آنکه به آن عمل کند، عمل هم جهل است مگر اینکه در آن اخلاص باشد و اخلاص هم جهل است مگر اینکه فرد مخلص تا روز آخر مخلص بماند.

معظم له خاطرنشان کردند: چهارمین صفت مومنان این است که نسبت به نعمتی که به آنان داده شده، زکات پرداخت کند؛ قرآن کریم به دنبال ایجاد توازن در جامعه است، زیرا در ابتدا به تنظیم رابطه فرد با خود و دین می پردازد و سپس رابطه فرد را با اجتماع تنظیم می کند.

حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: در منابع دینی بیان شده، برای دنیا به شکلی کار کنید گویا همیشه می خواهید در این دنیا زندگی کنید، یعنی باید هر کاری را استوار و قوی انجام داد تا دیگران نیز بتوانند از آن استفاده کنند؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند، اگر کسی کاری انجام می دهد باید آن کار را دقیق و قوی انجام داد.

ایشان گفتند: متاسفانه امروز مردم ما در خرید سعی می کنند کالای خارجی را مصرف کنند که باید برعکس باشد؛ یعنی کالای ما باید به قدری قوی باشد که مردم گرایش به خرید کالای ایرانی داشته باشند؛ باید کارخانه های ایرانی بهترین کیفیت را به کار ببرند؛ خرید کلنگ از چین مایه تاسف است.

این مرجع تقلید یادآورشدند: افراد مومن پس از اینکه صدقه می دهند، نباید این صدقه را قبول شده بدانند، بلکه باید در حالت خوف و رجا و دودلی باشد که ندانند که این عمل پذیرفته شده یا خیر؛ اگر این صفات در انسان جمع شد، أُولئِکَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ هُمْ لَها سابِقُونَ خواهند بود؛ خیرات اعمالی است که جزای آن بهشت آسمان و زمین است.

ایشان گفتند: این آیات با این همه وسعت در هیچ کتاب آسمانی که امروزه در دسترس بشر است، وجود ندارد؛ اگر جامعه اسلامی این صفات را متجلی کند، جامعه ما  فاضله خواهد شد، ولی متاسفانه عمل و ایمان و عمل به ایمان ضعیف است.

حضرت آیت الله  سبحانی بیان کردند: هر کسی به اندازه وسع و توانش می تواند از این بحر بی پایان بچشد و بهره برداری کند و خداوند هیچ کسی را به جز توانش نمی خواهد؛ همه مردم نمی توانند معرفتی چون امام علی(ع) یا حسنین(ع) داشته باشند، ولی باید به قدر توان در این مسیر حرکت کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha