جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روش شناسی تاريخی در علوم قرآن و حديث

حوزه / کتاب رو ش شناسی تاریخی در علوم قرآن و حدیث، با تقریظ چهره ماندگار،مرحوم «استاد صادق آئینه وند » به تبیین رابطه «تاریخ » و «علوم قرآن و حدیث » می پردازد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب روش شناسی تاريخی در علوم قرآن و حديث اثر حجت الاسلام محمد حسن احمدي که از سوی انتشارات دانشگاه قم چاپ ومنتشر شده درهمایش هفدهم کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تحسین درگروه علمی: تفسير و علوم قرآن برگزیده شده است.

 مطالعات تاریخی رشته «علوم قرآن و حدیث »، در دو قالب ،الهیات تاریخی  و تفسیر تاریخی قابل طرح است .    ناروشمندی این دست مطالعات، ویژگی بارز هر دو نوع است؛ زیرا نوع اول، برخاسته از مهد خاورشناسی و بی توجه به ساختار حدیث اسلامی است؛ نوع دوم هم، متأثراز تلقی درجه دومی از تاریخ در طبقه بندی علوم و رویکردهای سلبی بومی است. بنابراین، رشته «علوم قرآن و حدیث » نیز در گفتمان تحول علوم انسانی، نیازمند واکاوی جدی خواهد بود.

کتاب روش شناسی تاریخی در علوم قرآن و حدیث، با تقریظ چهره ماندگار،مرحوم «استاد صادق آئینه وند » و مقدمه چهره بین المللی مطالعات قرآنی، «پرفسور نویورت »، در رویکردی نو، به تبیین رابطه «تاریخ » و «علوم قرآن و حدیث » می پردازد.

نگارنده، با هدف روشمندسازی مطالعات تاریخی در رشته «علوم قرآن و حدیث »، اثر خود را بر چهار بخش بنا کرده است: مسئله شناسی، منبع شناسی، استدلال تاریخی و ارزشیابی تاریخی.

وی با نگاهی آسیب شناسانه به استدلا ل های این نوع مطالعات تاریخی، نمونه های بارزی از آسیب های این گونه استدلا ل ها را چنین برشمرده است:

نگاه خطی به تاریخ، تمرکز بر روابط حضور، بی توجهی به مفهوم شناسی تاریخی اصطلاحات تاریخی، ابتنای  استدلال ها بر اخبار آحاد، تعمیم های غیر روشمند، رویکرد تحلیلی کمّی، تمرکز بر سطح اول استدلال، نگاه غیرساختاری به حدیث، استصحاب قهقرایی و مسئله سازی.

به باور نویسنده این اثر، در مجموع، می توان «اخبار یگری » را روح حاکم بر مطالعات تاریخی این رشته و  «شرح حا ل نویسی » را روح حاکم بر سبک این نوع مطالعات برشمرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha