جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نهج البلاغه

حوزه/ فراز های دقیق نهج البلاغه مملو از عبارات بی نظیر عرفانی و عقلانی است که راه گشای بسیاری از مشکلات در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از همدان، حجت الاسلام علیرضا منصوری استاد حوزه علمیه قم،  شب گذشته در سخنرانی در مدرسه علمیه آیت الله آخوند همدانی با اشاره به ابعاد وجودی انسان ابراز داشت: کرامت انسانی در 5 موضوع خلاصه می شود.

وی در ادامه افزود: نخستین بعد کرامت انسانی در زمینه خلقت است که خداوند در قرآن کریم می فرماید که انسان در بهترین زمان و مکان آفرده شده است.

این استاد حوزه هدایت را بعد دوم کرامت انسانی توصیف و خاطر نشان کرد: در زمینه هدایت نیز بر اساس آیات و روایات خداوند هدایت انسان را مشروط به داشتن شرایطی تضمین کرده است.

وی افزود: امامت و ولایت دو بعد دیگر از ابعاد کرامت انسانی هستند که تمام ابعاد دیگر منوط به این دو بعد است البته بعد کار نیکو و کیفی نیز به این امور اضافه می شود.

حجت الاسلام منصوری ابراز داشت: بعد علمی سومین بعد از ابعاد کرامت انسانی است که خداوند در قرآن می فرماید که ما اسما خود را به انسان آموختیم و آموختیم به انسان چیزی را که نمی دانست.

 

وی به لزوم پیروی از اهل بیت(ع) در زندگی افراد اشاره کرد و گفت: طبق روایتی از امام حسن(ع) همه ما باید به گونه ای خود را شبیه ائمه کنیم و در این مسیر اهتمام بورزیم.

این استاد حوزه  اظهار داشت: فراز های دقیق نهج البلاغه مملو از عبارات بی نظیر عرفانی و عقلانی است که راه گشای بسیاری از مشکلات در جامعه است.

وی در پایان با اشاره به روایتی از امام علی(ع) افزود: اگر بخواهیم در مسیر اهل بیت حرکت کنیم باید طبق فرمایش امام علی(ع) قوه اجتهاد، سداد، عفت و عبادت را در خود تقویت کنیم.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha