چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
امام علی علیه السلام

حوزه/ در آستانه شب قدر و به همت معاونت تهذیب مدرسه علمیه بقیه الله(عج) شیراز، نشست تحلیلی شیوه های امامت امام علی(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام صالح ابراهیمی نیا، تولیت مدرسه بقیه الله(عج) شیراز در نشست تحلیل و بررسی شیوه های امامت حضرت علی(ع)، اظهار داشت: حضرت علی(ع) با رعایت مصالح کلی و جهانی اسلام و مسلمانان در برابر منافقان داخلی و دشمنان خارجی از نشر مبانی اسلام و تبیین صحیح آن از هیچ کوششی فروگذار نکرد.

وی به فعالیت های تبلیغی امیرالمومنین(ع) اشاره کرد و گفت: اولین کار تبلیغی حضرت بعد از رحلت شهادت گونه حضرت رسول اکرم(ص) تنظیم و تفسیر قرآن بود که به دست حضرت تدوین شد، تا از هر گونه تحریف و تضییع حفظ و معارف آن به طور صحیح و منزه و سالم برای مسلمانان بیان شود.

مسئول مدرسه بقیه الله(عج) شیراز گفت: بدون شک اصل قرآن حضرت، همان قرآنی بود که عده ای از مسلمانان در زمان رسالت از محضر رسول خدا(ص) نسخه برداری کرده بودند و در اختیار همه مسلمانان بود، ولی کاری که حضرت انجام داده بود، شرح، تفسیر و بیان سایر شئون معارف و علوم قرآنی بوده که اگر آن مجموعه علمی الان در اختیار مسلمانان بود، وضع فکری و علمی بشر به ویژه مسلمانان این نبود که هست.

وی خاطر نشان کرد: امیرالمومنین(ع) با اصرار تمام، مسلمانان را برای فراگیری و پژوهش در معارف و تفسیر قرآن بر خلاف زمامداران صحابه تشویق می کرد.

حجت الاسلام ابراهیمی نیا گفت: یکی از کارهای مهم تبلیغی امام اول شیعیان، وضع و تاسیس علم نحو بود که به این کار کلید فهم معارف قران و سنت نبوی را برای همیشه برای بشر ارائه کرد، لذا اگر این خدمت علمی حضرت نبود امروزه امکان فهم معارف قرآن و احادیث وجود نداشت و حضرت با تاسیس و تشریح قواعد آن، علوم عربی را به طور عموم و قر؛آن و سنت را به طور مخصوص از تحریف و اشتباه حفظ کرد.

استاد حوزه شیراز در ادامه گفت: بیان احکام موضوعات نو ظهور، تصحیح اعمال مردم، نشر علوم و معارف اسلامی، انتشار سخنان حضرت محمد(ص) یکی از صدها برنامه ها و فعالیت حضرت علی(ع) به شمار می آید.

وی به احیاء  سیره ی عملی رسول خدا(ص) توسط حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: سیره ای که در اثر بی توجهی مسلمانان فراموش شده بود، با تلاش فراوان حضرت سیره ی عملی رسول الله(ص) زنده شد و در اختیار نسل دوم مسلمانان قرار گرفت.

مسئول مدرسه بقیه الله(عج) شیراز در پایان بیان کرد: بنابراین تحلیل موضوع امامت علی بن ابیطالب(ع) همانند رسالت پیامبر(ص) به خداوند متعال مربوط می شود و پذیرفتن بدون امامت، در حقیقت نپذیرفتن رسالت کامل است، لذا رسالت کامل آن رسالتی است که همراهش امامت علی(ع) باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha