شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با تاکید بر اینکه در بحث حجاب موضوع از صحبت کردن گذشته و فایده هم ندارد، ابراز داشت: باید در این زمینه اقدام و عمل شود؛ البته منظور از اقدام، بگیر و ببند و کارهای نظامی نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ظهر امروز در جمع نمازگزاران و زائران حرم حضرت معصومه(س) درادامه تفسیر سوره نور به آیه 60 این سوره «وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاّتی لا یَرْجُونَ نِکاحًا فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزینَةٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ» اشاره داشت و گفت: خداوند در این آیه زنانی که مسن هستند و کسی نگاه شهوت‌انگیز به آن‌ها ندارد را از حجاب استثنا کرده است.

وی افزود: در این آیه اشاره شده که اگر حجاب این زنان به حدی کمتر از دیگر زنان باشد اشکالی ندارد اما نباید زینت‌های خود را آشکار کنند؛ با این وجود در این آیه تاکید شده که رعایت اصول حجاب برای این زنان بهتر است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه حجاب در صدر اسلام به معنای امروزی آن یعنی چادر نبوده است، ابراز داشت: حجاب به معنای مانع بوده و همچنین در روایات به عنوان ستر(پوشش) نیز مطرح شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، به آیات 53 و 59 سوره احزاب اشاره داشت و گفت: این آیات در خصوص ضرورت حجاب می باشد و به صراحت این مسئله را تاکید کرده است.

وی، بسیاری از گرفتاری ‌های شهوانی را ناشی از «نگاه» دانست و با انتقاد از ولنگاری در رفتار و روابط مردان و زنان نامحرم، گفت: امروز متاسفانه گاهی رفتار افراد نامحرم از رفتار محارم در ارتباطات خانوادگی، فامیلی و اجتماعی صمیمی تر است.

*تاکید امیرالمومنین(ع) به حفظ حجاب

وی در ادامه با بیان اینکه نامه امیرالمومنین(ع) به امام حسن(ع) در نامه 31 نهج البلاغه در زمینه اخلاق است، تصریح کرد: حضرت به فرزندش می فرماید «پسرم مراقب باش زن ها در پوشش و حجاب باشند، با حجاب آنها را حفظ کن؛ پسرم حجاب باعث می شود که بقا داشته باشند و استحکام خانواده حفظ شود».

*در بحث حجاب باید اقدام و عمل کرد

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه در بحث حجاب موضوع از صحبت کردن گذشته و فایده هم ندارد، ابراز داشت: باید در این زمینه اقدام و عمل شود؛ البته منظور از اقدام، بگیر و ببند و کارهای نظامی نیست.

*برخی افراد بی حجابی را نشانه ترقی و پیشرفت می دانند

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه ریشه بدحجابی به چهار عامل فردی، خانوادگی، حکومت و رسانه مربوط است، اظهار داشت: یکی از مهم ترین عوامل خود فرد است که ناشی از خودنمایی و چشم و هم چشمی است؛ این افراد بدحجابی را نشانه ترقی، تعالی، اجتماعی بودن و افزایش شانس جذب در ادارات و شرکت ها می دانند.

وی با انتقاد از کسانی که حلال الهی را با هدف جذب و پسند دیگران ترک می کنند، گفت: توصیه به این افراد ضرورت تقوا است؛ باید باور کنند که جوانی و این دنیا زودگذر است.

*خانواده نقش موثری در توجه به حجاب از دوران کودکی دارد

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی همچنین عامل خانوادگی در بدحجابی را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: خانواده اولین کانون تربیت است؛ توجه و آموزش به حجاب از دوران کودکی تاثیر به سزایی در علاقه دختر به این موضوع دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بر لزوم توجه مردان به حجاب خانواده تاکید کرد و گفت: گاهی در مراکز خرید، فروشندگان خانمی حضور دارند که مناسب فعالیت و اشتغال آنها نیست.

وی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین(ع) مبنی بر اینکه مردی که در چهار مورد از سخنان همسرش تبعیت کند، با صورت به جهنم پرتاب می شود، ابراز داشت: کسی که به پوشش لباس نازک همسرش در فضاهای بیرون، عروسی و مجالسی که حتی عزا باشد رضایت دهد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با انتقاد از برخی پوشش های نامناسب در جامعه، گفت: برخی پوشش ها بیشتر از عدم پوشش محرک است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در تبیین سومین ریشه حجاب به نقش حکومت اشاره داشت و افزود: هنگامی که ناصرالدین شاه قصد سفر به اروپا داشت، مرحوم ملاعلی کنی در تلگرافی به شاه اعلام کرد که اگر شنیده شود خانواده شما در اروپا کشف حجاب کرده اند، دیگر حق بازگشت به ایران ندارید.

*رضاشاه بی حجابی را به ایران آورد

وی با اشاره به اینکه آیت الله شیخ محمدتقی بافقی در حرم حضرت معصومه(ع) به وضعیت نامناسب و بی حجابی همسر رضاشاه اعتراض کرد، گفت: این عالم دینی بعد از امر به معروف و نهی از منکر، به شدت مورد ضب و شتم رضاشاه قرار گرفت و تبعید شد؛ امروز متاسفانه همه ما از امر به معروف می ترسیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با تاکید بر اینکه رضاشاه بی دین، بی حجابی را به ایران آورد و گسترش داد، ابراز داشت: مردم ایران حجاب داشتند؛ حجاب فقط موضوع دینی نیست بلکه یک سنت است که از گذشته قبل از اسلام هم سابقه داشته است.

*دولت ها حرف ما را گوش نمی دهند

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، نقش حکومت را در زمینه حجاب بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: ما بارها مطرح کردیم که دولت ها می توانند مراکز عمومی نظیر فرودگاه، ادارات، بیمارستان ها و دانشگاه ها را ملزم به حجاب کنند، اما کسی گوش نمی دهد؛ حفظ حجاب از قوانین جذب و استخدام باشد.

وی همچنین بر لزوم توجه وعاظ و طلاب حوزه های علمیه به مسئله ترویج حجاب تاکید کرد و گفت: بر روی منابر به بیان ضررهای بدحجابی پرداخته شود؛ بنده در گذشته به مسئولان فرهنگی آستان قدس رضوی مطرح کردم در میان احادیث نصب شده در حرم، چند حدیث هم در مورد حجاب باشد چرا که برخی کارها با فرهنگ عادی می شود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی، همچنین به نقش رسانه ها در زمینه حجاب اشاره داشت و گفت: صداو سیما می تواند در گسترش فرهنگ حجاب تاثیر شگرفی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به روایتی از رسول خدا مبنی بر اینکه «کسی که با زن نامحرم دست بدهد و مصافحه کند دست بسته وارد محشر می شود»، گفت: همچنین ایشان در حدیث دیگری می فرمایند «کسی که با نامحرم شوخی کند، خداوند به ازای هر کلمه شوخی، به مدت طولانی او را حبس و معطل می کند».

*برخی مهمانی ها به سبک غربی شده است

وی با انتقاد از اینکه در برخی مهمانی ها به سبک غربی ها زن و مرد نامحرم دست می دهند، ابراز داشت: بسیاری از آسیب های اجتماعی از همین شوخی ها، دست دادن ها، پیام های در فضای مجازی و عکس های خصوصی آغاز می شود.

*خدا لعنت کند افرادی را که می گویند حجاب در اسلام نیست

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با انتقاد از کسانی که به دنبال پاک کردن صورت مسئله حجاب از اسلام هستند، گفت: برخی می گویند حجاب را آقایان درست کرده اند و در اسلام نیست؛ خدا لعنت کند کسانی که این گونه مطالب و شبهات را در فضای مجازی می فرستند و کتاب می نویسند و اعتقادات جوانان را سست می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه سیره ائمه معصومین(ع) و علما توصیه به حجاب بوده است، افزود: پیامبر هنگامی که وارد مسجدی(مسجد النبی) شدند که خودشان بنا کرده بودند گفتند بهتر است یک درب جداگانه برای بانوان نیز گذاشته شود.

وی افزود: روزی خواهر همسر پیامبر در حالی که لباس نازکی داشت به منزل نبی مکرم اسلام(ص) وارد شد که حضرت صورت خود را برگرداندند و گفتند؛ دختر وقتی به سن بلوغ می رسد جایز نیست از او غیر از صورت و دست دیده شود.

سخنران مراسم تصریح کرد: الحمدلله خانواده های مسئولان نظام ما نیز به مسئله حجاب توجه دارند و برای این مسئله باید خدا را شکر کرد.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در پایان از خداوند خواستار سرنگونی دولت های خبیث منطقه، یاری مظلومان بحرین و مدافعان آیت الله شیخ عیسی قاسم شد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha