پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه اگر خلاق متعال جلوی انسان های ناقص را بگیرد و فقط انسان کامل به دنیا بیاید نوعی جبر است و مطابق با سنت خداوند نیست، گفتند: ما باید علم و دانش خود را بالا ببریم و به عواملی نظیر سوءتغذیه، ژنتیک و آداب آمیزش توجه داشته باشیم تا دچار این مسائل نشویم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه پنجشنبه در هفدهمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به اینکه کودکان استثنایی دو گروه هستند، اظهار داشتند: گاهی کودکانی از نظر فکر و اندیشه و قدرت جسمانی فوق حد متوسط هستند و در کشورهای معتبر برای این نوع کودکان، مدارس خصوصی راه اندازی می کنند چرا که این افراد نمی توانند در سطح های متوسط شرکت کنند.

ایشان تصریح کردند: گاهی کودکان استثنایی مربوط به بچه های عقب مانده فکری و جسمی است.

معظم له در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه خدایی که حکیم و قادر است چگونه انسان های عقب مانده فکری یا جسمی را خلق می کند، اظهار داشتند: این سوال شاخه ای از سوال بزرگتر با عنوان مصائب و گرفتاری ها می باشد که اصولا در باب بلایا و مصائب در فلسفه اسلامی بحث می شود.

این مرجع تقلید با یادآوری اینکه اصل در خلقت، صحت است، گفتند: خداوند همه موجودات را به نحو احسن خلق کرده و خودش را احسن الخالقین خوانده است؛ قرآن هنگامی که نحوه آفرینش بشر را بیان می کند در پایان می فرماید «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ».

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه اصالت بر صحت و سلامتی است، ابراز داشتند:  علل موارد کودکان استثنایی را باید درمیان خودمان جست وجو کنیم؛ در درجه نخست علما و دانشمندانی که درباره کودکان استثنایی بحث دارند می گویند بخشی از این عقب ماندگی ها مربوط به سوء تغذیه است.

ایشان تصریح کردند: در دوران بارداری و لقاح، هنگامی که تغذیه ها مناسب نباشد ممکن است این سوءتغذیه در جسم و فکر اثر بگذارد؛ بنابراین باید در این زمینه، والدین را مسئول این کار شمرد نه خلاق متعال؛ بنا نیست خداوند بیاید در همه کارهای بشر هم مداخله کند.

معظم له با بیان اینکه در روایات به نوع تغذیه در دوران بارداری اشاره شده است، ابراز داشتند: این نوع مواد غذایی سبب تغذیه خوب کودک می شود و جلوی عقب ماندگی را می گیرد.   

حضرت آیت الله سبحانی عامل دیگر جلوگیری از کودکان استثنایی را دقت در انتخاب همسر عنوان کردند و گفتند: افراد باید در انتخاب همسر دقت کنند؛ اگر واقعا طرف مقابل از نظر عقلی و فکری عقب است با وی ازدواج نکنند؛ در روایات اشاره شده با افراد کم عقل ازدواج نکنید چرا که مایه تباهی فرزندان می شود؛ اگر بخواهیم جلوی عقب ماندگی را بگیریم باید این عوامل را یاد بگیریم.

ایشان با بیان اینکه امروز علمی به عنوان ژنتیک مطرح است، ابراز داشتند: البته تصور نشود ژنتیک علم جدیدی است؛ این علم ریشه در طب سنتی و قرآن دارد.

معظم له به مثال آیه 58 سوره اعراف اشاره داشتند و گفتند: قرآن می فرماید «سرزمین پاک، گیاهش به اذن(تکوینی) پروردگارش(فراوان و پربار)بیرون می آید، و آن ( سرزمینی ) که پلید است ( گیاهش ) جز اندک و بی خیر بیرون نمی آید.

این مرجع تقلید افزودند: اگر پدرومادری طیب هستند، فرزند آنها نیز طیب خواهد بود اما اگر گرفتاری فکری و جسمی دارند ممکن است فرزند آنها نیز همان گرفتاری را پیدا کند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه از مسئله وراثت نباید غفلت کرد، ابراز داشتند: امروز در بسیاری از کشورها قدم هایی برداشته شده و گروه خونی را در نظر می گیرند و به این مسائل دقت می کنند؛ اگر علم پیشرفت کند این فاجعه از میان بشر ریشه کن می شود.

ایشان همچنین بر لزوم توجه به شرایط در زمان نزدیکی زن و شوهر تاکید کردند و گفتند: زن و شوهر هنگامی که با یکدیگر نزدیک می شوند شرایط را در نظر بگیرند؛ نباید فکر کرد در مقامی که زن ناچار است تقاعد پیدا کند و به اصطلاح عادت بشود، بچه بوجود نمی آید؛ امکان دارد نتیجه این کار، بچه های عقب مانده فکری و جسمی شود؛ اگر شرایط رعایت شود این معایب از بین می رود.

معظم له با بیان اینکه در گذشته آفات محصولات باغ ها بسیار زیاد بود، گفتند: امروز بشر زبان طبیعت را یاد گرفته و می تواند با آفات طبیعت مبارزه کند؛ اگر در موارد کودکان استثنایی نیز بعضی مسائل را در نظر بگیرد، حتما این آفات کم می شود.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: اینکه خلاق متعال جلوی انسان های ناقص را بگیرد و فقط انسان کامل به دنیا بیاید نوعی جبر است و مطابق با سنت خداوند نیست؛ ما باید علم و دانش خود را بالا ببریم و آداب آمیزش را در اسلام بیاموزیم تا دچار این بلاها نباشیم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یک شیعه IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    0 0
    سلام آخه این چه جوابی هستش؟!!!!! مگه خدا خالق نیست پس اشتباهات ما بر خواست خدا مقدم است؟؟!!!!!
  • مریم IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    به نظر من عقب افتاده های ذهنی حاصل بهم خوردن یه سری هورمون های جنسی هست که مسئول تولید مثل هستند