شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

عضو هیئت علمی المصطفی با اشاره به اینکه مسیحیان و غیرمسلمانان نیز آثار بسیاری را به فضایل علی(ع) اختصاص داده اند، گفت: «جرج جرداق» اندیشمند مسیحی در کتاب «الإمام علي صوت العدالة الإنسانية» به تبیین شخصیت و فضایل امیرالمومنین(ع) پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ظهر امروز در جمع نمازگزاران و زائران حرم حضرت معصومه(س)، با تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین(ع)، اظهار داشت: برخلاف سب ها، ناسزاگویی ها و بغض هایی که در طول تاریخ نسبت به شخصیت حضرت علی(ع) ورزیده شد اما فضایل و مناقب ایشان، علاوه بر مسلمانان در میان آثار مسیحیان و غیرمسلمانان نیز فراوان به چشم می خورد.

وی تصریح کرد: «جرج جرداق» اندیشمند مسیحی در کتاب «الإمام علي صوت العدالة الإنسانية» به تبیین شخصیت و فضایل امیرالمومنین(ع) پرداخته است.

این پژوهشگر حوزه علمیه افزود: همچنین «دکتر عبدالفتاح عبدالمقصود» اندیشمند اهل سنت هشت جلد کتاب درباره فضایل و مناقب حضرت علی(ع) به رشته تحریر درآورده است.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: همچنین «احمد بن شعیب نسائی» کتاب «خصائص» را درباره ویژگی های امیرالمومنین(ع) در قرن سوم در جوی که بنی امیه حاکم بودند به نگارش درآورد و همین مسئله سبب قتل وی شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه «احمد بن حنبل» در کتاب «المسند» به جمع آوری 30 هزار حدیث پرداخته است، تصریح کرد: یکی از بخش های این کتاب درباره فضایل علی(ع) می باشد و روایات زیادی را در مدح امیرالمومنین(ع) نقل کرده که جداگانه نیز به چاپ رسیده است.

وی تصریح کرد: «احمد بن حنبل» از «عبدالله بن عمر» فرزند خلیفه دوم نقل می کند که پیامبر سه ویژگی به علی(ع) داد که اگر یکی از آنها در خاندان ما بود به آن می بالیدیم؛ اول اینکه زهرای مرضیه را به ازدواج امیرمومنان درآورد و این از افتخارات بی نظیر است؛ همچنین درب ها به مسجد بسته شد جز درب خانه علی(ع) و در روز خیبر نیز پرچم را به دست وی سپرد.

وی تصریح کرد: همچنین «عبدالله بن عباس» می گوید «اگر علم را ده بخش کنیم، نه بخش آن نزد علی(ع) است».

این محقق حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به مرور ملاقات های علی(ع) از زمان ضربت تا شهادت پرداخت و گفت: امیرالمومنین(ع) در ملاقات های عمومی می فرمودند «آیندگان قدر علی(ع) را می شناسند و من که از میان شما رفتم متوجه می شوید چه کسی را از دست دادید و کار به جایی برسد که آرزو کنید به اندازه نهر شتر علی(ع) را ببینید اما در میان شما نیست؛ تا دیروز امیر شما بودم اما امروز در بستر هستم و مایه عبرت می باشم و فردا دیگر در میان شما نیستم».

*نهایت لطف امیرمومنان به قاتل

وی با اشاره به اینکه ابن ملجم مرادی را بعد از ضربت، مقابل امیرالمومنین آوردند، گفت: اولین گفت وگوی حضرت علی(ع) در محراب مسجد با ابن ملجم مرادی است؛ حضرت به او گفتند «آیا من امام بدی برای تو بودم؟ آیا در حق تو لطف و احسان نکردم؟ با آنکه می دانستم تو مرا خواهی کشت، خواستم با این کار، مانع آن شوم که شقی ترین افراد باشی و از گمراهی بیرون بیایی».

سخنران مراسم با بیان اینکه فقط امیرمومنان می توان با قاتل خود نهایت لطف را داشته باشد، افزود: حضرت علی(ع) بعد از مشاهده خوف و رعشه ابن ملجم به امام حسن(ع) سفارش کردند به او احسان و مهربانی کنند.

*دیدار امیرالمومنین(ع) با اصحاب خاص

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه بعضی از خواص اجازه حضور در دیدارهای خصوصی با امیرالمومنین(ع) را پیدا کردند، ابراز داشت: در روز بیستم ماه رمضان، حجربن عدی عاشق و فدایی علی(ع) به دیدار امیرالمومنین(ع) آمد و در حالی که گریه می کرد می گفت «تاسف می خورم براینکه امام تقوا را از دست دادیم و پیشوای متقیان و پدر یتیمان از میان ما می رود»؛ امیرالمومنین که از آینده حجربن عدی اطلاع داشتند به وی گفتند «اگر روزی بگویند علی(ع) کافر است و از وی برائت بجوی، آیا این کار را می کنی؟» که این شاگرد مکتب علوی گفت «اگر با شمشیر قطعه قطعه شوم و آتشم بزنند از علی(ع) برائت نمی جویم».

وی افزود: در زمان معاویه، قبر حجربن عدی و فرزند و یارانش را کندند و به آنها گفتند  از علی(ع) برائت بجویید در غیر این صورت شما را خواهیم کشت و به جرم محبت به علی(ع) سر از تن آنها جدا کردند.

این محقق حوزه علمیه همچنین به ملاقات «صعصعة بن صوحان» با امیرالمومنین(ع) اشاره داشت و گفت: دوتن از برادران این فدایی امیرالمومنین(ع) در جنگ جمل به شهادت رسیدند؛ یکی از برادرانش هنگام شهادت در جنگ جمل گفت «خون های روی صورت من را پاک نکنید تا روز قیامت بگویم از علی(ع) دفاع کردم».

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: صعصعة بن صوحان امکان ملاقات حضوری به دلیل وخامت حال حضرت(ع) را پیدا نکرد اما از طریق امام حسن مجتبی(ع) برای امیرالمومنین(ع) فرستاد که «خدا در نظر شما بزرگ بود و عالم ترین انسان به قرآن و کلمات الهی بودید»؛ حضرت علی(ع) نیز در پاسخ به پیام وی گفتند «تو پرکار و کم توقع بودی و برای دین تلاش می کردی».

وی همچنین به ملاقات «الأصبغ بن نباتة» با امیرالمومنین(ع) در صبح روز بیستم ماه مبارک رمضان اشاره داشت و گفت: این فرد از شدت ناراحتی و گریه، خود را بر روی پاهای حضرت انداخت و از امیرالمومنین(ع) درخواست توصیه و حدیث کرد که حضرت فرمود «یک روز پیامبر(ص) من را خواستند و گفتند: به مردم اعلام کن لعنت خدا بر کسی که پدر و مادرش، اجیرش و همسایه اش را اذیت کند؛ و سپس فرمودند: من و تو پدر این امت هستیم و نباید ما را آزار دهند».

این محقق حوزه علمیه در پایان با اشاره به ملاقات «حبیب بن عمرو» با حضرت علی(ع)، گفت: حضرت علی(ع) به وی می گویند «پیامبر(ص) را مشاهده می کنم که می گوید علی جان عالمی که در انتظار تو است، برایت بسی بهتر از جهانی است که هنوز در آن هستی»؛ لحظاتی بعد از بیان این جمله، حضرت به درجه رفیع شهادت نائل شدند.     

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha