جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حکیم الهی

حوزه/ معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی(ص) گفت: صفات متضاده به حسب عادی و طبیعی نمی تواند در یک انسان جمع شود؛ اما حضرت علی (علیه السلام) توانستند این صفت متضاده را در حد أعلا در خود تجمیع نمایند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین حکیم الهی امروز در جمع کارکنان جامعه المصطفی(ص) ضمن بیان فضائل شب قدر و عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت علی (علیه السلام) ابراز داشت: حضرت در نهایت اعلا حکیم و شجاع بوده و قلب رئوفی داشتند که همچون پدر بر یتیمان نوازش می کردند.

وی با اشاره به کتاب قانون ابن سینا در بیان مزاج شناسی و تأثیر مزاج ها بر رفتار و صفات انسان ها، اظهار داشت: ابن سینا در یکی از فصل های این کتاب به بیان مزاج ها می پردازد که در بخشی از آن تمام حالات نفسانی در حوزه های مختلف را مرهون اخلاق و صفات می داند.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی(ص) به بیان چگونگی اخلاط اربعه ابن سینا پرداخت و افزود: اخلاط اربعه شامل چهار امر " دم، صفرا، سودا و بلغم " می باشد که غلبه یکی از اخلاط اربعه شامل صفات خاصی می باشد؛ همچون شخص دانشمند که دانشمند بودن او به دلیل غلبه خلط صفرایی او می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی با بیان اینکه هیچ گاه اخلاط اربعه با یکدیگر جمع نمی شوند، ابراز داشت: ابن سینا اعتقاد دارد در اخلاط اربعه یکی غالب و سه امر دیگر مغلوب است و هیچ کدام در یکدیگر جمع نمی شوند؛ همچون نهایت علم و شجاعت که در یکدیگر جمع نمی شود و همین تعبیر را نیکسون، دانشمند انگلیسی داشته و بشر را به سه قوه عاقلانه، عاملانه و منفعلانه تقسیم می کند.

وی در ادامه با اشاره به نظریه نیکسون، خاطرنشان ساخت: همواره اگر قوه منفعلانه بر کسی غلبه کند، هنرمند و اگر قوه عاملانه غلبه کند، مستعد کارهای فیزیکی است و یا کسی که  قوه عاقلانه بر او غلبه کند، در علوم فیزیک و ریاضی تبحر پیدا می کند.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی افزود: همیشه یکی از قوا رشد کرده و قوه های دیگر مغلوب هستند؛ همچون اشخاصی که روح شاعرانه دارند، نمی توانند به حد اعلای شجاعت دست یابند.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی با بیان مقدمه ابن ابی الحدید بر شرح نهج البلاغه، تصریح کرد: وی در مقدمه خود می گوید: دلیل این که مادر دهر عاجز است کسی همچون حضرت علی علیه السلام را  بیاورد به این جهت است که ایشان  توانسته اند جمع بین صفات را داشته باشد؛ چرا که به حسب عادی امکان جمع این صفات در انسان وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: با این که ابن سینا از نظر علم و دانش در نهایت علم و ذکاوت بوده؛ اما ترسو بود؛ چراکه در تاریخ نقل شده پادشاهی نیاز به طبیب داشت، وی چون باید سوار کشتی می شد و از آن واهمه داشت، لذا امتناع می ورزید؛ بنابراین به حسب ظاهر ملکات و صفات در انسان به صورت یکجا جمع نمی شود و تنها کسی که توانسته صفات و صفات متضاده را در خود جمع کند، امیرالمومنین حضرت علی(علیه السلام) می باشد.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی در پایان اظهار داشت: صفات متضاده به حسب عادی و طبیعی نمی تواند در یک انسان جمع شود؛ اما حضرت علی(علیه السلام) توانستند این صفت متضاده را در حد أعلا در خود تجمیع نمایند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha