پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ آیت الله مصباح یزدی با اشاره به وظایف سنگین طلبگی بر لزوم مدیریت همزمان درس و تبلیغ امور خانواده و حقوق اهل و عیال خانه تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی دوشنبه شب در درس اخلاق ماه مبارک رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم گفت: امام علی(ع)  بیان کردند که خانه های دنیا، از جنس همین دنیا است و محل هایی که این خانه ها در آنها واقع شده است را انسان هایی تشکیل می دهند که همگی در حال مرگ هستند.

ایشان افزود: امام علی(ع) فرمودند، قیمت این دنیا این است که از عزت قناعت خارج شود و در ذلت احتیاج و وابستگی وارد می شود؛ شاهد معامله انسان با این دنیا عقل است البته به شرطی که دچار هوای نفس نشده است.

استاد حوزه بیان کرد: امام علی(ع) در زمان اقامت خود در بصره به منزل یکی از اصحاب و محبان خود در این شهر شدند که این خانه بسیار وسیع بود؛ سپس امام(ع) به وی فرمودند که با این خانه وسیع چه کار داری در حالی که در آخرت به این خانه بیشتر احتیاج داری.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امام در ادامه فرمودند، اگر بخواهی می توانی همین خانه را وسیله آخرت خود قرار دهی؛ راه آن هم این است که این خانه را محل حضور میهمانان و اقوام کنی و اگر منزلی ندارندبه آنها مسکنی بدهی و یا در این محل محلی برای احقاق حقوق قراردهی و اگر چنین کردی این منزل را برای آخرت خود ساخته ای.

آیت الله مصاح یزدی اظهارکرد: اگر کسی دنیا را بخواهد برای اینکه بتواند بندگی خدا را به جای آورد و مشکلات مردم را نیز حل کند این حب دیگر حب دنیا نیست، بلکه حب خدا و آخرت است.

ایشان افزود: پس از سخنان امام(ع)، این شخص محب، به امام عرض کرد که برادری دارد که در گوشه ای به عبادت نشسته است و دنیا را رها کرده است و به فکر زن و فرزند خود هم نیست؛ امام نیز برادر او را احضار کردند و پس از اینکه وی در محضر حضرت حاضر شد به وی فرمودند، ای کسی که دشمن خودت هستی، شیطان تو را فریب داده است چرا به اهل و عیال خود رحم نمی کنی ؛ تصور می کنی که خدایی که به شما امر کرده است که از حلال این دنیا استفاده کنید بر شما منت نهاده است؟

استاد حوزه  ادامه داد: امام علی(ع) در ادامه بیان کردند، مانعی برای استفاده درست از حلال دنیا وجود ندارد؛ زمانی که این مرد به امام عرض کرد که چرا خود شما این چنین زندگی می کنید، فرمودند که خداوند برای پیشوایان عدالت پیشه مقرر فرموده است که خود را در حد نازل ترین افراد در زمینه زندگی مادی قرار دهند تا اینکه فقر بر فقرا سخت نیاید و آنها را ناراحت نکند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت:  اگر ما به این شکل زندگی می کنیم به همین دلیل است که مردم فقیر این زندگی رهبران را ببینند و کمی آرام شوند، ولی دلیلی ندارد که همه مردم به این شکل زندگی کنند.

آیت الله مصاح یزدی اظهارکرد: زندگی یک طلبه همیشه با سختی هایی همراه است، زیرا در ضمن تحصیل باید امورات خاصی را نیز مدیریت کنند و در تابستانی که مردم به تفریح می روند و در ماه هایی مثل رمضان که بسیاری از مردم دست از کارهای سخت برمی دارند،طلاب کوله بار خود را می بندند و شهرهای دور سفر می کنند تا به تبلیغ دین خدا بپردازند؛ حال در این زمینه بسیاری از همسران آنها مبلغه هستند و یا خود آنها به سفر می روند و از این روند رضایت دارند ولی ممکن است که برخی دیگر از این نحوه زندگی راضی نباشند چون وقتی برای زندگی آنها باقی نمی ماند و به همین دلیل یک طلبه باید بتواند شرایطی وقت کافی برای تامین نیازهای آنها بگذارد.

ایشان افزود: آیت الله بهشتی مسئولیت های سنگینی داشتند و حتی پیش از انقلاب نیز در دبیرستان مسئولیت تربیت فرزندان جامعه را  عهده دار بودند و در حوزه نیز به تربیت طلاب مشغول بودند؛ ایشان پس از انقلاب نیز وظایف سنگینی داشتند، ولی با این وجود می گفت، بنده هر هفته یک روز را کاملا در اختیار خانواده هستم و حتی وقتی جلسات حساس نیز ایجاد می شد حق خانواده را در همان روز هم ضایع نمی کرد؛ با این وجود بود که خانواده و فرزندان ایشان نیز راضی بودند، زیرا وقتی حق دیگران را محترم بشمارید این توافق در زندگی ایجاد می شود.

استاد حوزه بیان کرد: طلاب جوان باید به شکلی زندگی خود را اداره کنند که همسر و فرزندان آنها تحت فشار قرار نگیرند، یعنی درس و تبلیغ و تدریس و مشغولیت های خود را به شکلی مدیریت کنند که زن و فرزندشان از زندگی در کنار آنها رضایت داشته باشند نه اینکه به شکلی تحت فشار قرار گیرند که به دیگران نیز بگویند که زندگی با طلاب سخت است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha