جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر اینکه تا پیش از سال صدهجری «مصحف» به معنای «دفتر» بوده است، گفتند: نه آیه ای از قرآن و نه احکامی در مصحف حضرت فاطمه(س) وجود دارد؛ بلکه یک رشته اخبار حوادثی از آینده بشریت و جهان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه دوشنبه در بیست و یکمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شیعیان معتقد هستند آنچه جبرئیل به پیامبر(ص) نازل کرده در همین قرآن  است و بدون تحریف می باشد اما مصحف فاطمه(س) چیست؟، اظهار داشتند: برخی افراد تصور می کنند که حضرت زهرا(س) قرآنی به نام مصحف داشته که غیر قرآن حاضر بوده است.

ایشان با تاکید بر اینکه تا پیش از سال صدهجری «مصحف» به معنای «دفتر» بوده است، تصریح کردند: براساس شواهد تاریخی به مرور زمان، کلمه مصحف نام قرآن را به خود گرفته است.

معظم له به بیان روایاتی از اهل سنت پرداختند و گفتند: در یکی از روایات اشاره شده «قرآن را در یک مصحفی(دفتر) جمع کردند»، اگر مصحف به معنای قرآن بود حدیث غلط می شد؛ همچنین در حدیث دیگری اشاره شده «کسانی که قرآن را از روی مصحف (دفتر) بخوانند چشم آنها با بصیرت تر می شود؛ در روایت دیگری نیز نقل شده «کسانی  که قرآن را از حفظ می خوانند خوب است اما از روی مصحف(دفتر) بخوانید ثواب بیشتری دارد و عذاب را از شما دفع می کند».

*چگونه مصحف فاطمه(س) شکل گرفت؟

این مرجع تقلید با اشاره به مصحف حضرت فاطمه(س)، گفتند: بعد از رحلت پیامبراکرم(ص)، جهان برای حضرت زهرا(س) تاریک شد چرا که ایشان وابستگی خاصی به پدر داشت؛ علاوه بر این مصائبی بر حضرت فاطمه(س) وارد شده بود که فعلا جای بازگویی نیست.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: خلاق متعال جبرئیل امین را مامور کرد که برای حضرت زهرا(س) حدیث نقل کند و از تاریخ و حوادث آینده بگوید تا از این طریق، غم و غصه دختر نبی مکرم اسلام تسلی یابد.

ایشان تصریح کردند: مصحف فاطمه(س) توسط جبرئیل امین(ع) به فاطمه زهرا(س) الهام شده و ایشان به امیرالمومنین(ع) املاء کرده و بنابراین به دست مبارک مولا علی(ع) نوشته شده است.

معظم له با تاکید بر اینکه مبادا اشتراک در لفظ مصحف، افراد را به اشتباه بیاندازد، افزودند: بسیاری از افراد در آن زمان از جمله امیرمومنان(ع) برای خود مصحف به معنای دفتر داشتند.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه به خداوند سوگند که کلمه ای از قرآن کریم در مصحف حضرت زهرا(س) وجود ندارد، ابراز داشتند: هدف امام صادق(ع) این است که مبادا افراد خیال کنند مصحف فاطمه(س) قرآنی در مقابل قرآن است.

این استاد برجسته حوزه علمیه یادآوری کردند: نه آیه ای از قرآن و نه احکامی در مصحف حضرت فاطمه(س) وجود دارد؛ بلکه یک رشته اخبار حوادثی از آینده بشریت و جهان است.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه مقام حضرت زهرا(س) باید به قدری بالا باشد که جبرئیل با ایشان سخن بگوید، گفتند: البته در کتاب های محدثین از جمله صحیح بخاری موضوعی به نام «محدَث» است؛ محدَث کسی است که کلام فرشتگان را می شنود اما آنها را مشاهده نمی کند.

ایشان با تاکید بر اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) «محدَثه» بودند، ابراز داشت: از وجود دختر نبی مکرم اسلام چراغ های نورانی در جامعه اسلامی روشن شد و یازده خلیفه اسلام از وجود ایشان منور شده است.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: حضرت فاطمه(س) علاوه بر اینکه دارای کمال ذاتی هستند، مادر یازده امام معصوم(ع) و همسر بهترین امام است.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha