سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت‌الاسلام حشمتی در غرفه خبرگزاری حوزه

حوزه/ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در حوزه علوم قرآن، حرف اول و آخر را حوزه های علمیه می زنند و بقیه نهادها مثل دانشگاه ها، بعدها و به مرور زمان به این مقوله وارد شدند

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی با حضور در غرفه خبرگزاری «حوزه» در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، به خبرنگار خبرگزاری «حوزه» گفت: در حوزه علوم قرآن، حرف اول و آخر را حوزه های علمیه می زنند و بقیه نهادها مثل دانشگاه ها بعدها و به مرور زمان به این مقوله وارد شدند.

وی با بیان این که در حوزه علوم قرآن، نهادهایی چون دانشگاه تبعی است و اصالت با حوزه های علمیه و با مراجع تقلید است، گفت: اگر بناست تفسیر قرآن صورت گیرد، باید حوزه های علمیه به آن ورود کنند و همین طور در موضوع تدبر در قرآن کریم و چگونگی آن، حوزه های علمیه هستند که حرف اصلی را می زنند.

*خدمات قرآنی حوزه فراتر از نمایشگاه قرآن است

رئیس بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، ادامه داد: بعد از چند سال که از برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گذشت و جای خالی حوزه های علمیه به عنوان متولیان اصلی علوم قرآنی را دیدند، دعوت کردند تا بخشی به عنوان بخش حوزوی در نمایشگاه وجود داشته باشد.

وی افزود: در بخش حوزوی نمایشگاه بین الملللی قرآن کریم، کارهای بسیار خوبی ارائه شده و کارهای شان از حجمی که ما می بینیم خیلی فراتر است چرا که فقط آن مقدار از کارها که امکان عرضه در نمایشگاه قرآن وجود داشت، در این بخش ارائه می شود.

*مردم برای بخش حوزوی نمایشگاه قرآن وقت می گذارند

حجت الاسلام و المسلمین حشمتی با اشاره به حضور کیفی مردم در بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، گفت: مردم در این بخش با آثار مکتوب و علمی آشنا می شوند و همین طور نشست های درخور توجه علمی در این بخش برگزار می شود و به همین دلیل حضور مردم این بخش کیفی تر از سایر بخش ها شده است.

وی افزود: در بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن، مجموعه های علمی مثل تفسیر، نرم افزارهای عمیق و ... وجود دارد که نشان از آن دارد که این مجموعه، یک مجموعه با تأمل و با اندیشه است و هر چیزی که سر و کار آن با اندیشه باشد باید برای بررسی و فهم آن، دقت کافی به خرج داد و به همین دلیل مردم برای بخش حوزوی نمایشگاه وقت می گذارند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: بازدید مردم از بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، تازه شروع کار است و مردم در این بخش فقط با موضوعات حوزوی آشنا می شوند و پس از آن می توانند در آینده با مراکز حوزوی، با سایت ها و نشریاتی مربوطه و با مجموعه های دیگر آشنا شوند و فهم قرآن را در خود عمیق کنند.

وی در خصوص ایده مطرح شده از سوی برخی از کارشناسان مبنی بر راه اندازی بخش حوزوی در تمامی بخش های نمایشگاه به منظور بالابردن سطح محتوایی آن، گفت: تمرکز بخش حوزوی در یک بخش یک ویژگی دارد و آن این که مجموعه فعالیت های حوزویان خیلی خوب دیده می شود و برجستگی آن نیز آشکار می شود؛ برای مثال آقای جنتی وزیر محترم ارشاد می گفت برجسته ترین کارهای نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را در بخش حوزوی و در غرفه های این بخش دیده است.

حجت الاسلام و المسلمین حشمتی اضافه کرد: وقتی هم که غرفه های بخش حوزوی در کل نمایشگاه پخش شود، یک خوبی برای مخاطب دارد و آن این که در همه جای نمایشگاه به حوزویان دسترسی پیدا می کند، اما یک ایراد و اشکالی هم در این میان هست و آن این که قدر و منزلت حوزه های علمیه به آن صورت که باید و شاید دیده نمی شود؛ به نظرم این روش خوب است، که ما بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را همچنان داشته باشیم و بقیه بخش های نمایشگاه نیز هر جا که نیاز به حضور نمایندگانی از حوزه های علمیه و بخش حوزوی داشتند، بیایند و از دوستان حوزوی افرادی را با به بخش های خود ببرند.

*مردم به حوزه های علمیه اعتماد دارند

وی استقبال بالای مردم از بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را ناشی از اعتماد مردم به حوزه های علمیه دانست و گفت:  مردم 1400 سال است به روحانیت و علمای دین اعتقاد دارند و علاقه مند هستند و هنوز هم این اعتماد هست؛ مردم به مراجع تقلید شان اعتماد دارند و وقتی به این جا و به بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم می رسند حوزویان را امانت داران خوبی برای خود می دانند و این علاقه مندی خود را یک جوری نشان می دهند؛ این یک موضوع تعجب آور نیست، بلکه کاملا طبیعی است. حتی برخی مردم با این که به مناسک دینی خوب عمل نمی کنند، اما آن ها هم اعتماد قوی و باور عمیقی به روحانیت دارند.

رئیس بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، در خصوص احتمال توسعه بخش حوزوی نمایشگاه در سال های آینده با توجه به استقبال بالای مردم به این بخش، گفت: محدودیت مکانی داریم و بسیاری از بخش ها نیز در خواست توسعه جایگاه خود در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را دارند؛ برای مثال ما در سال های اولیه ای که نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را دایر کردیم، برای راه اندازی بخش هنر مشکل داشتیم و نمی توانستیم 15 تابلو نقاشی مرتبط با موضوعات قرآنی جمع آوری کنیم، اما اکنون آثار فاخری وجود دارد که برخی به دلیل محدودیت مکانی امکان عرضه در نمایشگاه نداشتند.

وی گفت: در حال حاضر فقط 50 هزار متر مربع فضای کلی برای نمایشگاه بین المللی قرآن کریم داریم و واقعا با سختی توانستیم این فضا را بین بخش های مختلف نمایشگاه تقسیم کنیم و البته از این که بهترین جای نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را به بخش حوزوی دادیم بسیار خوشحالیم.

*زیبایی های قرآن تبیین شود

حجت الاسلام و المسلمین حشمتی در ادامه با اشاره به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان حوزه علوم قرآنی که معتقدند رویکرد فرهنگی بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، نسبت به نمایشگاه های گذشته پررنگ تر است، گفت: امسال سعی مان بر این بود شعار نمایشگاه، واقعی تر و ملموس تر انتخاب شود و بر همین اساس شعار «پیش به سوی فهم قرآن» انتخاب شد.

وی با بیان این که البته می شد شعارهای کلی تری هم انتخاب کرد، اما دسترسی به آن ها سخت بود، افزود: با این که شعار «پیش به سوی فهم قرآن» خیلی ملموس است، اما برای دستیابی به فهم قرآن، باید تیم های علمی و تخصصی از حوزه های علمیه، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، و ... کنار هم نشسته و با ارائه راهکارها و نظریات، بهترین راه حل ها برای این موضوع را پیدا کنیم.

رئیس بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم افزود: برای نحوه انتقال مفاهیم قرآنی به جامعه و ورود شان به سبک زندگی مردم و این که زندگی مردم چگونه تحت تأثیر این آیات الهی قرار گیرد، باید راهکارهایی را پیدا کنیم و فکر می کنیم برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شروع خوبی است برای این که بتوانیم به این مهم و به فهم قرآن دست پیدا کنیم؛ اگر این کار را نکنیم، در سال های آینده دسترسی مردم به سبک زندگی قرآنی از یاد خواهد رفت؛ یعنی این خطر ما را تهدید می کند، چون سبک زندگی در شرقی ها و غربی ها آن قدر جذابیت دارد که جایگزین شود اما جای امیدواری هم هست و آن این که چون معارف قرآن و زیبایی های قرآن در فطرت مردم هست و خیلی ها هم هنوز با آن آشنایی ندارند، می توان به کار در این موضوع امیدوار بود.

* نمایشگاه بیست و چهارم؛ پرمحتواترین نمایشگاه سال های اخیر

حجت الاسلام و المسلمین حشمتی در پایان سخنان خود با بیان این که بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، به لطف و عنایت امام علی(ع) پرمحتواترین نمایشگاه های قرآن سال های اخیر بوده و این مهم نکته ای است که بسیاری از کارشناسان نیز به آن اذعان دارند، گفت: انتقادپذیر هستیم اما بسیاری از کارشناسان، رویکرد فرهنگی نمایشگاه بیست و چهارم را بسیار بالاتر از سال های قبل می دانند و امروز شاهدیم که 30 درصد غرفه های نمایشگاه بین المللی قرآن، به فهم قرآن توجه کردند و ما فقط باید تلاش کنیم که در سال های آینده این 30 درصد را به 50 درصد افزایش دهیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha