پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر اینکه افعال انسان عامل قضا و قدر است، گفتند: اینکه خداوند تقدیر شقاوت برای افراد تعیین و سپس آنها را مواخذه کند با عقل، خرد و فطرت انسان تطبیق ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سبحانی شامگاه سه شنبه در بیست و دومین برنامه چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، در پاسخ به شبهه ای مبنی بر اینکه «گفته می شود سرنوشت انسان در شب قدر تعیین می شود که اهل سعادت یا شقاوت است؛ پس اختیار از دست بشر خارج شده و خداوند نباید انسان را مواخذه کند»، اظهار داشتند: تقدیر به این معنا صحیح نیست و عاملی به نام قضا و قدر خارج از اعمال و افعال انسان نمی باشد.

ایشان با تاکید بر اینکه سازنده قضا و قدر افعال و اعمال انسان است، تصریح کردند: خلاق متعال اگر مقدر می کند، تقدیرش تابع انتخاب انسان است؛ اگر انسان انتخاب  «خیر» داشته باشد تقدیرش خوب و در صورتی که انتخاب «شر» داشته باشد، تقدیرش نیز این چنین می شود.

معظم له بر لزوم تفکیک میان دو نوع قضا و قدر تاکید کردند و افزودند: یک قضا و قدر خارج از اختیار و اراده نظیر سیل و زلزله داریم که شهر را ویران می کند؛ این قضا و قدر خارج از اختیار انسان است و هرگز خداوند بر این قضا و قدر خارج از اختیار، کیفری را معین نمی کند.

این مرجع تقلید افزودند: البته در کشورهای معتبر از این قضا و قدر به نفع خود استفاده می کنند؛ سیل در ایران ما ویرانگر اما در کشورهای دیگر مولد برق است؛ زلزله در کشورما صدها نفر را زیر خاک می کند اما در برخی کشورهای دیگر تعداد کمتری از دنیا می روند.    

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه بحث ما درباره قضا و قدر مرتبط با افعال انسان است، اذعان داشتند: کسانی که می خواهند همه گناهان را گردن قضا و قدر بیاندازند، خواستار آزادی عمل در گناه هستند.

ایشان افزودند: کسانی که جبری مذهب می باشند و همه مسائل را از قضا و قدر می دانند، در اعتقاد، جبری؛ اما در عمل، اختیاری هستند و می خواهند در فساد آزاد باشند.  

معظم له با تاکید بر اینکه کلید سعادت و شقاوت در دست انسان است، تصریح کردند: انسان تعیین کننده سرنوشت خود می باشد و در انتخاب سعادت و یا شقاوت خود آزاد است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه بنی امیه به ترویج تفکر «جبر» و «قضا وقدر» می پرداختند، ابراز داشتند: آنها می خواستند تمام گناهان خود را گردن قضا وقدر بیاندازند.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: هنگامی که یک شخصی معتبری از عمربن سعد سوال می کند «چرا حسین بن علی(ع) را کشتی و خجالت نکشیدی با رحم خود چنین معامله کردی» در پاسخ می گوید «من به حسین(ع) نصیحت کردم اما گوش نکرد و قتل او ارتباطی به من ندارد و قضا و قدر خداوند است».

ایشان تصریح کردند: این افراد دیواری از کوتاه تر خدا پیدا نکردند و قتل امام حسین(ع) را گردن خدا می گذارند.

معظم له با اشاره اینکه معاویه براساس صلح با امام مجتبی(ع) قرار نبود بعد از خودش خلیفه معین کند، گفتند: هنگامی که عایشه به معاویه معترض شد که چرا بعد از خود خلیفه تعیین کردی، معاویه پاسخ داد « خلافت پسر من در آسمان ها بیان شده است».

ایشان با تاکید مجدد بر اینکه افعال انسان عامل قضا و قدر است، ابراز داشتند: اینکه خداوند تقدیر شقاوت برای افراد تعیین و سپس آنها را مواخذه کند با عقل، خرد و فطرت انسان تطبیق ندارد.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: جوانان بدانند سعادت فردی و کلید مملکت در دست آنها می باشد و از این اختیار به نحو احسن استفاده کنند.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha