پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/حضرت آیت الله سبحانی بر لزوم فهم و تدبر در قرآن کریم، برعکس آنچه وهابیت به آن التزام دارند، تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی، بعد از ظهر امروز در درس تفسیر ماه مبارک رمضان در مجتمع عالی فقه گفتند: خداوند در آیه 80 سوره مومنون به بهانه تراشی‎های مشرکان اشاره کرده که یکی از مهمترین آنها، بهانه تراشی در خصوص معاد است.

ایشان افزودند:  آنها این شبهه را مطرح کردند که چگونه ممکن است انسانی که می میرد و به خاک و استخوان مبدل می شود، دوباره زنده شود؛ این مساله نشان می دهد آنها اصلا اصل معاد را محال می دانستند.

این مرجع تقلید بیان کردند: یکی از نکاتی که در اینجا مطرح است، آن است که چرا خداوند در اینجا ابتدا به خاک و سپس به استخوان اشاره می کند، در حالی که باید ابتدا به مرحله استخوان شدن و سپس به مرحله خاک شدن جسد اشاره می کرد.

ایشان گفتند: پاسخ این است که در اینجا منظور این است که ابتدا از انسان خاک ایجاد می شود و سپس استخوان به خاک مبدل می شود، یعنی ابتدا گوشت، پوست و اعضای انسان به خاک مبدل می شوند و استخوان ها در این مرحله به خاک مبدل نمی شوند.

این مرجع تقلید بیان کردند: مشرکان قریشی در شبهه ای دیگر بیان می کردند، این که پیامبر از بعثت خود سخن می گوید، همان اساطیر و افسانه هایی است که در گذشته بوده و مردم آن را به عنوان افسانه مطرح می کردند.

حضرت آیت الله  سبحانی گفتند: پاسخ اول خداوند به این شبهات بسیار منظم است؛ در ابتدا خداوند به بیان مالکیت زمین و آنچه در زمین است اشاره می کند که سرچشمه این مالکیت نیز خالقیت است؛ سپس خداوند به خلقت آسمان های هفتگانه و جریان کائنات اشاره می کند و پس از اینکه قدرت بی همتای خود را به بشر ثابت کرد، به بیان خلقت های دیگر نیز اشاره می نماید.

ایشان اظهارکردند:  مالکیت خداوند، مالکیت تکوینی است و این قدرت می تواند همین انسان مرده را نیز خلق کند؛ پس از اینکه خداوند این سوال را مطرح می کند که صاحب آسمان های هفت گانه و عرش عظیم کیست؛ تصدیق مالکیت خدا از سوی مردم مطرح می شود که تصدیق می کنند مالکیت این آسمان ها از آن خداست.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که خداوند در پاسخ به مشرکان در ابتدا به مالکیت زمین اشاره کرد و سپس هفت آسمان و عرش را مطرح کرد، اظهار کردند: خداوند پس از این دو مرحله بیان می کند حاکمیت کل جهان یعنی هر چیزی که در این جهان وجود دارد و در ذهن شما به عنوان شیء مطرح است، از آن خداست؛  وقتی خداوند این مراتب را بیان می کند، سپس اظهار می دارد چرا در این مراتب تدبر نمی کنید و با این اعتقادات به دنیا نگاه نمی کنید؟

ایشان گفتند: سوال دوم آنها یعنی افسانه بودن پیامبران الهی نیازی به جواب نداشت، زیرا وقتی جریان خلقت و مالکیت خدا ثابت شود، دیگر این مباحث نیازی به پاسخ نیست، زیرا وقتی این قدرت ثابت شد قطعا این مسایل نیز از نظرها محو می شود.

معظم له با اشاره به این مطلب که تفکر و تعمق از مهمترین تکالیف ما نسبت به قرآن است، گفتند: وهابی ها می گویند وظیفه ما قرائت در قرآن است نه تدبر و تعقل که این مساله باعث شده این همه انحرافات در آنها ایجاد شود.

ایشان در پایان گفتند: اسلام حقیقی و راستین که همان مکتب اهل بیت(ع) است، قرائت را لازم می داند، ولی آن را مقدمه درک، فهم، تعقل و تدبر می داند؛ زیرا قرآن باید راهگشای مردم باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha