پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 آیت الله العظمی سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیات قرآن مبنی بر اینکه «خداوند سرنوشت هيچ قومی را تغيير نمي‏ دهد، مگر آنكه آنها خود را تغيير دهند»، گفتند: در صورتی که مسلمین خواستار آزادی قدس باشند باید با یکدیگر متحد شوند تا با یاری خداوند، قدس به مسلمین بازگردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه پنجشنبه در بیست و چهارمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، با بیان اینکه "بدا" ریشه قرآنی دارد، اظهار داشتند: معنای «بدا» این است که انسان می تواند سرنوشت خود را عوض کند؛ اگر سرنوشت قبلی انسان، خوب است با اعمال بد می تواند آن را دگرگون سازد و اگر سرنوشت پیشین وی بد است با اعمال صالح می تواند آن را تغییر دهد.

معظم له افزودند: "بدا" به بشر نوید می دهد که خیال نکنید شما سرنوشت ثابتی دارید؛ سرنوشت افراد ثابت نیست و هرکسی می تواند سرنوشت قبلی خود را با اعمال بعدی تغییر دهد.

این مرجع تقلید تصریح کردند: موضوع «بدا» خط بطلان تفکرات کسانی است که می گویند انسان یک سرنوشت دارد و نمی تواند آن را تغییر دهد که همان جبر است؛ در حالی که قرآن می فرماید «خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملتي) را تغيير نمي‏دهد مگر آنكه آنها خود را تغيير دهند».

حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر اینکه انتخاب سرنوشت در گروی عمل و نیت انسان است، ابراز داشتند: قوم حضرت یونس(ع) به دلیل عدم پذیرش دعوت به خدا از سوی ایشان محکوم به عذاب بودند، اما هنگامی که مطلع شدند عذاب نازل خواهد شد از صمیم دل ایمان آوردند و سرنوشت خود را تغییر دادند.

*تغییر سرنوشت انسان در گروی اعمالش است

ایشان افزودند: جوانی که مدت ها نماز نخوانده یا دست به قمار و شراب زده سرنوشت خوبی ندارد اما خداوند برای وی چراغ سبزی نیز روشن کرده و می گوید اگر وضعیت خود را تغییر دهید، من هم سرنوشت شما را تغییر خواهم داد.

معظم له با اشاره به آیات سوره نوح مبنی بر اینکه اگر مردم یک جمعیت به سوی خدا بیایند درهای آسمان به روی آنها گشایش خواهد یافت، ابراز داشتند: حضرت نوح(ع) خطاب به قوم خود می فرماید «در صورتی که خدا را استغفار کنید، درهای آسمان به سوی شما گشایش می یابد و نعمت های خداوند سرایز می شود و دارای فرزندان و اموالی خواهید بود».

این مرجع تقلید افزودند: آیات قرآن نویدی برای بشر است که خیال نکند محکوم به دوزخ است و اگر در بخشی از عمر خود، کارهای زشت انجام داده، ناامید نشود و می تواند با عمل صالح، سرنوشت خود را تغییر دهد.

معظم له با اشاره به اینکه «بدا» معنای دیگری نیز در مقام اثبات دارد، گفتند: گاهی انبیاء و اولیای الهی براساس آگاهی از مقتضیات، خبر از واقعه ای می دهند اما به دلیل پیش آمدن مانعی، تحقق نمی یابد؛ حضرت یونس خبر از نزول عذاب خداوند به قوم خود داد و براین اساس شهر را ترک کرد اما هنگامی که قوم یونس(ع) آثار عذاب را متوجه شدند با عمل صالح خود اثر مقتضی را خنثی کردند.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: انبیاء و اولیای الهی از مقتضیات آگاه هستند و براین اساس، خبر از واقعه می دهند، اما از آنجا که به موانع آگاه نیستند، گاهی مانعی جلوی مقتضی را می گیرد.

ایشان افزودند: در روایات اشاره شده حضرت مسیح از کنار خانه ای عبور کرد که صدای ساز و آواز به آسمان می رفت؛ ایشان در این هنگام به حواریون گفتند ساکنین این خانه امشب سرور دارند اما فردا عزا برپا است؛ روز بعد با رجوع به خانه متوجه شدند عذابی برپا نشده؛ حضرت عیسی(ع) به عروس گفتند شما چه کاری کردید که وی گفت نانی را به فقیری دادم که این پیامبر الهی تصریح کرد همین صدقه سبب رفع بلا از شما شد.

*تاثیر صدقه در رفع بلا

معظم له با بیان اینکه "بدا لله" به معنای از جانب خدا است، ابراز داشتند: گاهی آنچه که قرار بوده واقع شود و نبی نیز از آن خبر داده به دلیل یک رشته اعمال صالح محو شده است؛ براین اساس می باشد که در روایات اشاره شده که با صدقه، بلا را از خودتان رفع کنید.

این مرجع تقلید افزودند: همه آیات و روایات تایید می کنند که سرنوشت های پیشین با اعمال صالح یا ناصالح براساس مشیت الهی قابل تغییر، محو و اثبات هستند.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم بررسی دلایل عدم توانایی مسلمین در آزادی قدس تاکید کردند و گفتند: سستی و کوتاهی علما، سیاستمداران و افراد نظامی سبب شد جمعیتی که از اطراف دنیا گردهم آمده بودند، مسلمانان را از خانه بیرون کرده و دومین قبله مسلمین را اشغال کنند.

*رمز آزادی قدس اتحاد مسلمین است

ایشان با اشاره به آیات قرآن مبنی بر اینکه «خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملتي) را تغيير نمي‏دهد مگر آنكه آنها خود را تغيير دهند»، گفتند: در صورتی که مسلمین خواستار آزادی قدس باشند باید با یکدیگر متحد شوند و وحدت کلمه پیدا کنند و اختلافات را کنار بگذارند تا با یاری خداوند، قدس به مسلمین بازگردد.

این مرجع تقلید در پایان بر لزوم پرشور در راهپیمایی روز قدس تاکید کردند و افزودند: مسلمانان در روز قدس در هر نقطه ای از جهان گردهم آیند و شعار دهند که «قدس از آن اسلام است و باید به دامان اسلام بازگردد».

انتهای پیام/313/33

  

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha