پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مجتهده علویه همایونی

حوزه/ پیکر بانو زینت‌السادات علویه همایونی، با حضور شخصیت های حوزوی و استانی و مردم روزه دار، در مسجد سید اصفهان، تشییع و در امامزاده ابراهیم این شهر به خاک سپرده شد

به گزارش خبرگزاری «حوزه از اصفهان، پیکر بانو زینت‌السادات علویه همایونی، از شاگردان مبرز بانو مجتهده امین، پیش از ظهر امروز با حضور مردم مومن و روزه دار و شخصیت ها و مسئولین حوزوی و استانی، روحانیون، اساتید حوزه های خواهران و برادران و طلاب در مسجد سید اصفهان تشییع شد.

پیکر آن مرحومه پس از تشییع و اقامه نماز میت توسط آیت الله العظمی مظاهری، در امامزاده ابراهیم(ع) اصفهان به خاک سپرده شد.

بانو زینت السادات همایونی (علویه همایونی) در سال 1296 در اصفهان چشم به جهان گشود. آن مرحومه به دلیل شرایط خاص آن دوران تا سن 16سالگی نزد برادرش در منزل درس خواند و بعد به محضربانو امین رفت و پس از شرح دعای کمیل و فراگیری زبان عربی سپس در محضر علمای بزرگ اصفهان دروس دیگر مانند فقه و منطق و فلسفه و عرفان را نیز فرا گرفت و 50 سال به طور مستمر در محضر مجتهده بانو امین تلمذ کرد.

در سال 1342 بعد از فوت همسر، به تهران رفت و اولین زنی بود که درامتحان مدرسی داوطلب و با معدل خوب قبول و در سال 1343هم وارد دانشگاه الهیات شد.

مرحوم بانو علویه همایونی سپس به اصفهان آمد و پیشنهاد تاسیس اولین حوزه خواهران را به مجتهده امین داد که پیشنهاد وی مورد استقبال بانو امین قرار گرفت و حوزه علمیه بانوان به نام "مکتب فاطمه(س)" و به ریاست بانو «امین» در سال 1344 تأسیس شد.

زن مظهر خلاقیت الله، نسیم ولایت، عشق ذوی‌القربی، سفرنامه، زندگی نامه بانو امین، ترجمه اربعین الهاشمیه و ترجمه کتاب اسرارآلایات صدرالمتألهین شیرازی بخشی از تالیفات این بانوی فرهیخته می باشد دادند.

مرحوم بانو زینت‌السادات علویه همایونی، پژوهشگر، نویسنده، شاعر و عارف معاصر روز دهم تیر به علت کهولت سن و بیماری در سن 99 سالگی دار فانی را وداع گفت.

برپایه این گزارش،  فروردین‌ امسال به پاس ده ها سال خدمت در حوزه اخلاق آئین نکوداشتی برای وی در اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha