شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام رضا رمضانی

حوزه/مدیر مرکز اسلامی هامبورگ گفت: مدیران سازمان های پر طمطراق حقوق بشر این همه ظلم و ستم را در دروان بردگی مدرن فقط نظاره می کنند و گاهی برای حفظ جایگاه خود، گزارش های ناقصی ارائه می کنند تا به سهل انگاری متهم نشوند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلیمن رمضانی مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در خطبه های نماز جمعه، یکی از بزرگترین مصیبت های عصر کنونی را بردگی مدرن دانست و گفت: بردگی مدرن نسبت به دوران تاریخی برده داری از نظر عمق فاجعه و نیز از نظر تعداد، به مراتب بیشتر است. مجموع آنچه در دنیای کنونی بر روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاستی و دیگر ابعاد اجتماعی انسان می گذرد، شرائطی را به وجود آورده که عدّه ای بی مهابا و بدون نگرانی از هرگونه برخورد نهادهای قانونی بین المللی، انسان های زیادی به ویژه کودکان و زنان را با تهدید، خشونت، زورگویی و حیله و فریب به بردگی کشیده و آنها را استعمار می کنند.

وی افزود: بردگی مدرن در لایه های مختلف جامعه به اشکال مختلفی قابل ردیابی است که از جمله می توان به اجبار به کار رایگان، بردگی کودکان، ازدواج اجباری و استخدام خانگی اشاره کرد.

* تکدّی‌گری در اروپا یکی از مصادیق بردگی مدرن است

امام جمعه هامبورگ با بیان اینکه صحنه هایی که در اروپا و سایر کشورها از تکدّی گری اجباری مشاهده می شود، از مصادیق بردگی مدرن است، یادآور شد: تیم های سازمان دهی شده­ مافیایی، عدّه ای را وادار می کنند تا در خیابان ها و اماکن عمومی مستقر شوند و با تحریک عواطف مردم به گدایی و جمع آوری اعانات بپردازند و سپس همه آنچه راکه به دست آورده اند، در اختیار آنان بگذارند و سهم متکدیّان از این کار تنها به دست آوردن غذای بخور و نمیر است. یکی از بدترین چهرهای بردگی مدرن بردگی جنسی است؛ به این معنا که به صورت های مختلف با استفاده از شرایط نامناسب اشخاص آنها را در تور باندهای خرید و فروش انسان می اندازند و در تجارت جنسی به کار می گیرند. طبیعی است که این نوع روابط علاوه بر نابودی شخصیت انسانی آنان باعث پدید آمدن نوزادان معیوب می شود و مشکلات فراوانی برای جامعه نیز ایجاد می کند.

* یکی از دردناک ترین صحنه های بهره کشی به کار گیری کودکان است

وی با اشاره به کار کردن 167 میلیون کودک در سراسر دنیا برای کمک به خانواده های خود اظهارداشت: یکی از دردناک ترین صحنه های بهره کشی که باید به حق آن را از مصادیق بردگی مدرن نام برد به کار گیری کودکان و اشخاص نیازمند در کشتی ها و قایق های ماهیگیری است به طوری که ماهها و گاهی سال ها بدون آنکه رنگ خشکی را ببینند در کشتی به کار اشتغال دارند تا برای افراد سودجو منافع بیشتری کسب شود. پاپ فرانسیسکو برای توجه جهانیان به بردگی مدرن و چاره اندیشی آن چنین گفته است: « ما همه برای از بین بردن بردگی مدرن باید سعی و تلاش مان دو چندان شود. این بردگی زندگی میلیون ها نفر را به مخاطره انداخته است و امروزه خیلی از بچه ها برده اند.»

* مشکل اصلی فقدان اقدام از سوی جامعه جهانی است

حجت الاسلاو المسلمین رمضانی با بیان اینکه طبق آمار برخی از سازمان های حقوق بشری، امروزه 45 میلیون انسان برده وار زندگی می کنند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که قوانین در حمایت از کودکان ،کارگران، زنان و امثال آنان صراحت دارد ولی مشکل اصلی بی توجهی و فقدان اقدام از سوی جامعه جهانی و قدرت های بزرگ است.

وی با اشاره به وضعیت ناگوار کودکان و مردم یمن ادامه داد: نسل کشی کودکان در یمن از  مصادیق ظلم و جنایاتی است که هر روز جهان شاهد آن است. طبق گزارش ها تا کنون  2360 کودک بر اثر بمب باران عربستان سعودی و  هم پیمانانش در یمن به قتل رسیده اند و 7000 هم زخمی شده اند. 246 هزار خانه بر سر اهل آنها خراب شده و 250 بیمارستان و مرکز بهداشتی و 800 مدرسه و 40 کالج و دانشگاه تخریب شده است و این جنایات حتی در ماه رمضان که ماه معنویت است توسط کشوری که داعیه دار پرده داری کعبه و خدمت گزاری به مسلمانان است ادامه داشته است.

* واژه «دولت کودک کش» در ادبیات رسانه ای به واژه ای پر استعمال تبدیل شده است

امام جمعه هامبورگ در پایان گفت: امروزه با وقایع فجیعی که به صورت مستمر توسط برخی از دولت ها رخ می دهد، واژه «دولت کودک کش» در ادبیات رسانه ای به واژه ای پر استعمال تبدیل شده است. آزار و تعدی و کشتار کودکان در غزه، یمن، بحرین، سوریه، عراق و کودکان پناه جو و سرگردان بر پهنه دریاها به گونه ای است که دل هر انسانی را به درد می آورد، گرچه رؤسا و مدیران سازمان های پر طمطراق حقوق بشر بر صندلی های خود نشسته و این همه ظلم و ستم را در دروان بردگی مدرن فقط نظاره می کنند و گاهی برای حفظ جایگاه خود، گزارش های ناقصی هم ارائه می کنند تا به سهل انگاری متهم نشوند.

* چرا دوست و همنشین انسان صاحب حق است؟

وی در بخشی دیگری از خطبه های نماز جمعه هامبورگ با اشاره به حقوق هم نشین و دوست در رساله حقوق امام سجاد (ع)، گفت: از آنجا که انسان یک موجود اجتماعی است با افراد و شخصیت های مختلف ارتباط برقرار می کند؛ و با بسیاری از آنان هم نشین می شود. و حتّی مدّتی را با هم زندگی می کنند. که البته این نوع زندگی کردن توسط افراد انسان، یک امر طبیعی بوده به گونه ای که حتی ممکن است فکر، رفتار، و کردار خود را وام دار او باشد. و گاهی این ارتباط به مرحله ای می رسد که می توان شخصیت افراد را با هم­نشین و دوست او شناخت. لذا در اثر همین ارتباط­ها «هم نشین» به مرحله ای می رسد که صاحب حق می شود. از این رو باید حق او را شناخته و اداء کند.

* آثار رعایت حق همنشینی

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در ادامه به آثار رعایت حق هم نشینی پرداخت و اظهار داشت: در قوانین اخلاقی دین مبین اسلام سفارش های زیادی نسبت به آداب و نحوه ی برخورد با هم نشین وجود دارد، که چه بسیار نیکو و پسندیده است که این حقوق و آداب رعایت شود. از آثار رعایت این حقوق، افزایش نشاط و صمیمیت زیاد بین دو همنشین میباشد. لذا حفظ هم نشین، به اندازه ای مهم و دارای اهمیت است که به راحتی نباید آن را از دست داد، حتی اگر لغزشی داشته باشد. چراکه انسانها در این دنیای پر از هجمه ها و وسوسه ها، عیب و نقص و لغزش های فراوانی دارند، که می بایست تلاش کرد آنها را از بین ببرند.

* الزامات انتخاب یک همنشین و دوست خوب از نگاه اسلام

وی به راه ها و خصوصیات یک همنشین خوب از نگاه اسلام اشاره کرد و افزود: اول اینکه انسان فردی را که برای دوستی و هم نشینی انتخاب می کند، مورد امتحان و آزمایش قرار دهد و دیگر اینکه بر دوستش خشمگین شود، و عکس العمل او را ملاحظه کند، امام صادق(ع) در این خصوص فرموده است: کسی که سه بار نسبت به تو خشمگین شود و با این حال درباره ی تو به بدی سخن نگوید، شایسته رفاقت است.

امام جمعه هامبورگ ادامه داد: ائمه هدی(ع) در روایات سفارش کرده اند با «اهل دین و دیانت و معرفت و حکمت و علم و پاکان» هم نشینی و معاشرت نمائیم. زیرا هم نشینی با این گروه انسان را از خطرها و تهدیدها حفظ و صیانت می کند. اما اگر هم نشین خود را از «اهل مکر و فریب و خدعه و بدان و اهل شک و تردید» انتخاب کنیم، بی شک تأثیر منفی در ذهن، فکر و عقیده و عمل و رفتار به وجود خواهد آمد.

 

حجت الاسلام رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در خطبه های نماز جمعه

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha