پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مهمترین آسیبی که انسان در طول تاریخ آن را در بر گرفته است را حیله شیطان و فراموش کردن نعمات الهی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی امشب در درس اخلاق ماه مبارک رمضان، در دفتر مقام معظم رهبری در قم گفت: وقتی مردم خدا را فراموش کردند، در خیلی جاها با اینکه زمینه اش بوده  می خواستیم عبادت کنیم یک موضوعی پیش می آید یادمان می رود که به دنبال چه بودیم.

ایشان افزود: ذکر در کلام عرب به معنی یاد و یادآوری است؛ قرآن بیان می کند که من برای یادآوری هستم یعنی به وسیله قرآن مردم را به یاد حقایق بیانداز.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: بیشترین گرفتاری انسان این است که فراموشکار است و احتیاج است چیزهایی که می دانستند را به یاد انسان بیاورد؛ نعمت های خداوند قابل مشاهده هستند، ولی متاسفانه آن را به یاد نمی آورند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: بشر به قدری محو در مادیات می شود که تصور می کند که خود او این دنیا را خلق کرده است؛ شیطان در نسیان انسان نقش بسیار موثری دارد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: انسان ها بسیاری از مسایل را می دانند و آنها را با هم ترکیب می کنند که به این ترکیب ها به مجموعه های دیگر می رسند؛ وقتی ارتباط این مسایل با هم مشخص شود آن موقع به شناخت جدیدی می رسیم که آن را استدلال می دانند.

ایشان افزود: اگر در مقام استدلال، موردی که باید توجه کنیم فراموش کنیم و یک مفهوم اشتباه را جای آن بگذاریم به جای برهان، مغالطه شکل می گیرد که یکی از کارهای مهم شیطان همین امر است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: در تمام مسایل زندگی شیطان می تواند با انسان بازی کند، یعنی از ضروری ترین اعتقادات تا جزیی ترین رفتارها شیطان می توانند انسان را به بازی بگیرد.

وی گفت: در تاریخ اعتقاد به شرک وجود داشته است و چند خدایی بخشی از این اعتقادات را تشکیل می داده است؛ همین امروز نیز برخی از افراد که از نظر فنی و علمی در سطح بالایی هستند چنین شرکی را در اعتقاد آنها مشاهده می کنیم.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: این گروه بیان می کنند که انسان برای هر یک از فعالیت های خود نیازمند یک خدای خاص است؛ یعنی خدایی وجود دارد که به انسان کار می دهد و یک خدای دیگر به انسان همسر و خدای دیگر به انسان فرزند می دهد.

ایشان گفت: میلیون ها انسان امروزه در دنیا چنین اعتقاداتی دارند و به این اعتقادات خود نیز افتخار می کنند؛ این مردم اعتقاداتی دارند که هر انسان دین داری را متعجب می کند، ولی آنها به اعتقاد خویش ایمان خاصی دارند.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: قرآن کریم بیان می کند که وقتی که پیامبران مردم را به پرستش خدای واحد امر می کنند این دسته از مشرکان بیان می کنند که نیاکان ما چنین حرف هایی نمی زدند و راه آنها با آنچه تو می گویی کاملا متفاوت است.

ایشان گفت: این دسته از مشرکان که اکثریت مردم را تشکیل می دادند با بت هایی که می ساختند تصور می کردند که امورات عالم هدایت می شود و دلیل آن امر را نیز عمل پدران خود می نامیدند.

آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: درست است که انسان از والدین خود مسایل متعددی را فرا می گیرد ولی این به آن معنی نیست که هرچه والدین در هر عرصه های بیان می کنند درست است؛ ولی پرستش بت ها چیزی جز القای شیطان نبوده است و پدران مشرکان نیز با تجربه درستی به این نتیجه نرسیدند.

ایشان گفت: مهمترین دلیل شرک و بت پرستی مشرکان تلاشهای گسترده شیطان در طول تاریخ بوده است؛ بسیاری از اعتقادات غلط به دلیل شبهاتی است که شیطان القا کرده است؛ بت پرست ها خدا را به عنوان خالق آسمان و زمین قبول داشتند ولی به اربابان و اداره کنندگان دیگر در امور مختلف نیز اعتقاد داشتند.

آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: مشرکان مشکل خاصی برای پذیرش الله نداشتند، ولی مشکل آنها در پذیرش بت ها و رب هایی بود که آنها را می پرستیدند؛ یکی از بهانه های مشرکان آن بود که اگر خدا می خواست پیغامی بفرستد چرا تو را که مثل ما یک بشر هستی را فرستاده است و چرا یک فرشته که از جنس ما نیست را نفرستاد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مشکل آنها این بود که تصور درستی از حکمت و قدرت خداوند نداشتند؛ خداوند می فرستاد اگر در روی زمین فرشتگانی بودند فرشتگانی برای آنها می فرستادند، ولی فرشتگان نمی توانند به عنوان پیامبر با آنها تفاهم داشته باشند.

این استاد حوزه یادآورشد: قرآن کریم بیان می کنند که اگر پدران شما راه اشتباهی رفتند چرا شما می خواهید این اشتباه را تکرار کنید؛ مشرکان همچنین مفهوم معاد را اصلا قبول نداشتند و به طور کلی اعتقاد معاد را مسخره می کردند.

ایشان گفت: مشرکان بیان می کردند که امکان زنده شدن مردگان وجود ندارد و حتی بیان می کردند که این ادعا یک تهمت به خدا است، چون این امر به هیچ وجه قابل باور و امکان نیست و اگر امکان هم داشته باشد قرار نیست که روی بدهد.

آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: مشرکان همچنین بیان می کردند که اگر خدا را به عینیت نبینیم آن را باور نمی کنیم؛ در واقع این اختلاف و مساله از مهمترین مسایل معرفت شناسی است که امروز نیز بسیاری از فیلسوفان معروف جهان بیان می کنند که تا چیزی به چشم دیده نشود معرفت آور نیست.

ایشان گفت: ریشه انحرافاتی که در مسایل اعتقادی از جمله خدا و پیامبر و معجزات دینی وجود آمده است در راستای فتنه ها و شبهه زایی های شیطان بوده است؛ حتی وقتی پیامبران الهی به معجزات نیز می پرداختند این گروه از مشرکان بیان می کردند که این ها معجزه نیست بلکه جادو است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: عقل و فکر و استدلال از انسان است ولی جابجا کردن و فراموش کردن و انحراف ذهن انسان از یک مقوله به یک مقوله دیگر کار شیطان است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کلید بهشت IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    به نام خدا . سلام . خدا قوت . چگونه از یک فرشته که دارای علم نامحدودی باشد تقضا کنیم که به کمک ما بیاید ؟ چون فرشتگان و ملائک وجود دارند و میتوانند به کمک انسان بیایند . دعایی هست که از عالم غیب کمکی بیاورد ؟ منظور کمک علمی و فتوحات در امور زندگی دنیا تا آخرت .