جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نهج البلاغه

حوزه/ باید حوزه‌های علمیه و مراکز علمی با برگزاری نشست های تخصصی و عمومی، مفاهیم و مطالب نهج البلاغه را تبیین، بررسی و تعریف نمایند، تا گام های اولیّه در شناساندن معارف علوی برداشته شود.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم حقگو، محقق و پژوهشگر حوزوی، با بیان اینکه نهج البلاغه اثری اعجاز آمیز از سخنان گهربار حضرت علی(ع) می باشد، گفت: این کتاب مجموعه ای از بیانات، احادیث، نامه ها و حکمت های حضرت امیر(ع) است که توسط سیدرضی جمع آوری شده و آنچه که این اثر شگرف را بی همتا کرده، اعجاز علمی و معنوی آن است.

وی با اشاره به اینکه بلاغت معیار اصلی در تدوین نهج البلاغه بود، بیان داشت: در واقع نهج البلاغه گزیده ای از فرمایشات حضرت علی(ع) می باشد که جمع‌آوری آن، حدود ۱۶ سال طول کشیده و در سال ۴۰۰ هجری توسط سید رضی گردآوری شده است. و مطابق نسخه های مشهور این کتاب از ۲۴۱ خطبه، ۷۹ نامه و ۴۸۹ حکمت از بیانات حضرت علی(ع) تشکیل شده است.

نهج البلاغه؛ راهگشای زندگی بشری

این محقق حوزوی با تاکید بر اینکه بعد از قرآن کریم، هیچ اثری به اندازه نهج البلاغه راهگشای زندگی بشری نیست، اظهار داشت: عظمت این کتاب شریف را باید در تعابیر بزرگان دین جستجو و درک کرد؛ لذا با مطالعه برخی بیانات مقام معظم رهبری درباره جایگاه نهج البلاغه می توان تا حدودی به عظمت این کتاب پی برد، رهبر معظم انقلاب در این خصوص می فرمایند «امیرالمؤمنین علی(ع)، این نمونه کامل مسلمانی که اسلام می‌خواهد انسان ها همه آنچنان ساخته بشوند؛ در لابلای اوراق و سطور نهج‌البلاغه کاملاً شناسایی و تعریف می‌شود. نهج ‌البلاغه در حقیقت کتاب معرفی علی‌بن‌ابیطالب است. ما هنوز نمی‌دانیم چه گنجینه معرفت بی‌پایانی در این کتاب هست، حتی برای محققین ما، اهمیت دستیابی به منبع عظیم این کتاب بی‌نظیر به طور کامل کشف نشده است».

کتاب تحول آفرین

وی یادآور شد: نهج البلاغه در موضوعات خداشناسی، معاد، نبوت، امام شناسی، جامعه شناسی، اخلاق، سیاست، حکومت و مدیریت یک اثر بی نظیر و گرانمایه است، و زمانی که انسان در بسیاری از موضوعات معرفتی به این کتاب مراجعه می‌کند، آموزه هایی را مشاهده می‌کند که اگر به واقع مورد استفاده قرار بگیرد، زندگی انسان را در عرصه های فردی، اجتماعی، و مدیریتی، متحول نموده و راه سعادت و عاقبت بخیری را به او نشان می دهد.

صدا وسیما وارد میدان شود

این محقق حوزوی با بیان راهکارهایی برای گسترش معارف نهج‌البلاغه در میان مردم به ویژه جوانان، ابراز داشت: به نظر می رسد برای تحقق این هدف، باید حوزه‌های علمیه و مراکز علمی با برگزاری نشست های تخصصی و عمومی، مفاهیم و مطالب نهج البلاغه را تبیین، بررسی و تعریف نمایند تا بدین وسیله گام های اولیّه در شناساندن معارف علوی برداشته شود و در این میان رسانه‌ ها به ویژه صدا و سیما می توانند در فرهنگ سازی معارف نهج‌البلاغه نقش موثری ایفا کنند.

وی با بیان اینکه ما باید سبک زندگی خود را از امیرالمؤمنین(ع) دریافت کنیم، گفت: علی(ع) معیار حق است و پیامبر(ص) در این باره فرمودند «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ» یعنی هر جا علی باشد شما حق را با او بجویید». یعنی اگر می خواهید مساله ای را بسنجید با علی بسنجید، تا از صراط حق منحرف نشوید.

عظمت معارف علوی را درک کنیم

حجت الاسلام حقگو در پایان افزود: امام صادق(ع) از پدرش امام محمد باقر(ع) نقل می‌کنند که روزی خدمت امام سجاد(ع) می‌رسد و وقتی می‌بیند چشمان امام سجاد(ع) گود افتاده و پا از عبادت ورم کرده، گریه می کند و می گوید پدر این چه حالتی است که دارید! پدر لحظه ای درنگ می کند و سپس می فرماید «ای کاش ما به افق عبادت علی(ع) می رسیدیم». از این رو علی(ع) می فرماید «من آن قله رفیعی هستم که سیلاب های دانش و حکمت از آن قله سرازیر می شود و هیچ بنده ای را قدرت پرواز بر قله آن نیست». بنابراین ما اگر نمی توانیم به آن قله برسیم، لااقل در دامنه‌ها حرکت نموده و کوشش کنیم این شکوه و عظمت را بیشتر و بهتر بشناسیم. 42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha