جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
برپایی اولین نمایشگاه «قرآن و عترت» در حرم رضوی

حوزه / مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه‌ آستان قدس رضوی از برگزاری اولین نمایشگاه "قرآن و عترت" در بارگاه مطهر رضوی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد،  محمدامین توکلی زاده با بیان اینکه اولین دوره نمایشگاه قرآن و عترت از دوشنبه، 14 تیرماه مصادف با 28 ماه مبارک رمضان در بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام آغاز می‌شود و تا 20 تیر نیز ادامه خواهد یافت، اظهار کرد: در این نمایشگاه مؤسسات مختلف علمی و قرآنی آستان قدس رضوی همچون بنیاد پژوهش های اسلامی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی، دانشگاه امام رضا(ع)، موسسه چاپ و انتشارات، موسسه آفرینش‌های هنری، بنیاد فرهنگی رضوی و شرکت به نشر با محوریت اداره کل روابط عمومی حضور خواهند داشت.

وی هیئت­های مذهبی، مرکز علمی-پژوهشی جامعة المصطفي(ص) العالميه و مدافعان حرم را از دیگر شرکت­ کنندگان این نمایشگاه قرآنی معرفی و خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ رضوی، ایجاد فضای انس با قرآن به ویژه در بین نسل جوان و تقویت زمینه‌های رشد فرهنگ قرآنی در جامعه از جمله مهم‌ترین اهداف برپایی این نمایشگاه در بارگاه ملکوتی ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام است.

تجلی هنر و ذوق اسلامی

وی در ادامه با بیان اینکه موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، هنر و ذوق اسلامی را در این نمایشگاه متجلی خواهد کرد، گفت: نمایش آثار و تابلوهای هنری با مضامین قرآنی برای علاقمندان، اجرای نقاشی خط با ابعاد 8 متر در 2 متر و فروش محصولات هنری با تخفیفات ویژه از جمله برنامه‌های موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در اولین نمایشگاه قرآن و عترت است.

توکلی زاده درباره حضور بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این نمایشگاه، اظهار کرد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی ضمن برگزاری نشست‌های علمی و کارگاه‌های قرآنی در این نمایشگاه، افزون بر 400 عنوان کتاب با موضوعات «قرآن»، «فقه»، «کلام»، «فلسفه»، «تاریخ اسلام»، «کودک و نوجوان»، «طب الرضا(ع)» و ... را با تخفیفات 35 تا 50 درصدی عرضه خواهد کرد.

مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه‌ آستان قدس رضوی دانشگاه علوم اسلامی را یکی دیگر از شرکت کنندگان این نمایشگاه خواند و گفت: غرفه دانشگاه علوم اسلامی رضوی با ارائه آثار متنوع علمی و فرهنگی اعم از کتاب، پایان‌نامه و آثار مکتوب با مضامین قرآنی از دانشجویان و اساتید خود و همچنین برپایی نشست‌های مشاوره‌ای در حوزه قرآن‌پژوهی، بدون شک از بخش‌های جذاب این نمایشگاه برای فعالان حوزه و دانشگاه خواهد بود.

وی ضمن معرفی شرکت به نشر به عنوان یکی از فعالان حوزه انتشارات که در نمایشگاه قرآن و عترت حضور فعال خواهد داشت، عنوان کرد: عرضه تولیدات مذهبی شامل قرآن، مفاتیح و ادعیه، ارائه آثار با موضوعات قرآن و عترت ویژه کودکان و نوجوانان و فروش کتب مختلف چاپ شده توسط شرکت به نشر با تخفیفات ویژه، از بخش‌های دیگر این نمایشگاه قرآنی است.

رونمایی از قرآن رحلی یعقوبی

مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه آستان قدس رضوی با بیان اینکه رونمایی از قرآن رحلی یعقوبی، توسط موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی از جمله ویژه برنامه های اولین دوره نمایشگاه قرآن و عترت است، تصریح کرد: در این نمایشگاه بیش از 40 نوع قرآن با تنوع‌های بسیار در نوع صحافی و کاغذ، خط، ترجمه و تذهیب توسط موسسه چاپ و انتشارات به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین این موسسه بیش از 70 نوع مفاتیح، کتب ادعیه، نهج البلاغه و سایر کتاب‌های دینی و مذهبی را در انواع و قطع‌های مختلف عرضه و طرح ارائه قرآن با قیمت تمام شده و تعویض قرآن‌های فرسوده با نو را نیز اجرا می‌کند.

توکلی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به حضور بنیاد فرهنگی رضوی در این نمایشگاه اشاره و اظهار کرد: غرفه بنیاد فرهنگی رضوی در این نمایشگاه با محوریت بهره از ظرفیت‌های برتر دانش آموزان قرآنی برپا شده است و علاوه بر ارائه دستاوردهای مختلف در حوزه قرآن و عترت، نخبگان قرآنی مدارس امام رضا(ع) را نیز معرفی می­کند.

مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه‌ آستان قدس رضوی ادامه داد: از دیگر خدمات بنیاد فرهنگی رضوی که با هدف آگاه‌سازی افراد و ترویج زندگی به سبک دینی در این نمایشگاه ارائه می‌شود، می‌توان به انجام برنامه‌های متنوع قرآنی با حضور دانش آموزان برتر، ارائه نرم افزار قرآنی مبین، ارائه نهج البلاغه با تخفیف 50 درصد با مشارکت هیئت ثقلین و برگزاری جشن عید فطر اشاره کرد.

وی همچنین درباره حضور دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در این نمایشگاه گفت: دانشگاه بین المللی امام رضا(علیه السلام) نیز به عنوان یکی از معتبرترین مراکز آموزش عالی غیر دولتی، با بخش‌های متنوعی پا به این نمایشگاه گذاشته است که از آن جمله می‌توان به معرفی فعالیت‌ها، ظرفیت‌ها و افتخارات قرآنی، ارائه درسنامه امام رضا(ع)، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و تجربه نگاری یا خاطرنویسی دانشجویی با موضوع قرآن و عترت اشاره کرد.

وی با بیان اینکه موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی یکی دیگر از موسسات فرهنگی است که محصولات و دستاوردهای خود را در این نمایشگاه ارائه خواهد کرد؛ متذکر شد: انتشارات موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی در قالب کتاب، پوستر و نرم افزار در موضوعات مختلف کودک و نوجوان، جوانان، خانواده‌ها، تشکل‌های فرهنگی و ... محصولات فرهنگی مختلفی را ارائه می‌کند.

توکلی‌زاده در پایان نشر مفاهیم قرآن و عترت را محور فعالیت های آستان قدس رضوی دانست و خاطرنشان کرد: امروز آستان قدس رضوی با بهره مندی از اندیشمندان و صاحب‌نظران، جریانی مستمر در پژوهش، اشاعه، ترویج مبانی و معارف قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام را آغاز کرده است، با این هدف که مضامین و مفاهیم عمیق و گسترده قرآنی و رضوی به گونه‌ای کارآمد در سطوح گوناگون زندگی عموم مردم جاری شود.

یادآور می‌شود؛ اولین دوره نمایشگاه قرآن در جوار عترت از 14 تا 20 تیرماه سال جاری در صحن جامع حرم مطهر رضوی حدفاصل ایوان ولی عصر(عج) و ورودي باب الجواد(ع) برگزار می‌شود و از ساعت ۱۸ تا ۲۳ پذیرای زائران، علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان خواهد بود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha