جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تحولات سوریه

حوزه/ وزیر سابق فرانسه گفت: ما در ارزیابی قدرت اسد دچار اشتباه شدیم و ندانسته و عجولانه از ائتلاف معارضان سوری حمایت کردیم، معارضانی که اعضای آن از زندان فرار کرده بودند و فرهنگ تاثیرگذاری در کشور نداشتند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» پایگاه "العهد" لبنان در یادداشتی به قلم "سامی کلیب" به بررسی اوضاع سوریه و امکان پیروزی این کشور در برابر تروریست ها با توجه به عوامل مختلف منطقه ای و بین المللی پرداخت و نوشت:

در 30 مارس 2011 بشار اسد رئیس جمهور سوریه در اولین سخنرانی خود پس از آغاز درگیری های داخلی گفت: «نگاه ما به این بحران مثبت است به شرط آنکه بتوانیم  آن را کنترل کرده و با سودمندی از آن بیرون بیاییم و اگر انسان راه حل مشکلی را نمی شناسد بهتر آن است که آن مشکل بدون حل بماند». در آن زمان دشمنان اسد او را به دور از واقعیت ها دانستند و گفتند به زودی سرنگون می شود، اما اسد نرفت و اکنون با تمسخر به نخست وزیر انگلستان چنین می گوید: «آنها به دور از واقعیت هستند و گرنه خواستار برگزاری همه پرسی نمی شدند» و اکنون خروج انگلستان از اتحادیه اروپا را انقلاب مردم انگلیس علیه سیاسیون رتبه دو این کشور توصیف کرده است و تردیدی نیست که نشانه های فروپاشی اتحادیه اروپا مایه خوشحالی اسد است و هدیه ای گرانبها برای ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز به شمار می رود.

* شاخص های تحولات سوریه چیست؟

1. تنها ماندن عربستان در سوریه

این روزها به جز "عادل الجبیر" وزیر امور خارجه عربستان، دیگر کسی خواستار کنار رفتن اسد نیست و مبارزه با تروریسم به یک اولویت همگانی تبدیل شده است. اسد هم از همکاری غیر مستقیم با غربی ها سخن می گوید و ارتش سوریه چنان می جنگد که کشورهای بزرگ هم چنین توانی ندارند و در این زمینه "میشل روکار" از وزرای سابق فرانسه و نظریه پرداز سوسیالیست در گفتگو با مجله فرانسوی "لوپوئن" گفته بود: «ما در ارزیابی قدرت اسد اشتباه کردیم و اکنون باید گفت که با وجود تمام تنوع طایفی سوریه و لبنان، اسد تنها عاملی است که توانسته نظام را حفظ کند و ما ندانسته و عجولانه از ائتلاف معارضان سوری حمایت کردیم، معارضانی که اعضای آن از زندان فرار کرده بودند و فرهنگ تاثیرگذاری در کشور نداشتند و فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز با اعلام ناتوانی خود در سوریه، اطلاعات خارجی ما را شگفت زده کرد». وی افزود: بیشتر گروه های معارضان سوری همان القاعده هستند و تردیدی نیست که تعدد گروه های معارضان نظام سوریه و عدم اتحاد آنها را می توان بزرگ ترین خدمت به اسد دانست که هیچ گاه فکر آن را نمی کرد.

2. نزدیک شدن ترکیه به مسکو

ویژگی دیگر منطقه نیز بهبود یافتن بحران میان روسیه و ترکیه و عذرخواهی اردوغان از روسیه و سفر وزیر امور خارجه ترکیه به مسکو و ارتباطات نظامی میان دو طرف در راستای تسریع راه حل سیاسی برای سوریه است. مسکو و تهران می خواهند با کشیدن آنکارا به جبهه خود به تضعیف نقش عربستان در منطقه بپردازند.

3. سفر شمخانی به روسیه

اتفاق دیگری که در منطقه رخ داده سفر علی شمخانی رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران به مسکو و دیدار او با مسئولان بلندپایه روسی از جمله وزیر دفاع و نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در سوریه می باشد که در این دیدارها به بررسی استراتژی جدید هجومی در سوریه پرداخت. حسین دهقان وزیر دفاع ایران نیز گفته: مناطق تحت اشغال تروریست ها در حلب سوریه به زودی توسط نیروهای مقاومت آزاد می شود یعنی همان سخنی که دو هفته پیش نیز سید حسن نصرالله آن را بیان کرد.

4. سفر وزیر دفاع روسیه به سوریه

فردای روزی که در 18 ژوئن گذشته محمد بن سلمان جانشین ولی عهد عربستان با رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد، پوتین نیز وزیر دفاع خود را به ماموریتی فوری در سوریه فرستاد و باید دانست که چنین اموری اتفاقی نیست و تمام این دیدارهای ایران و روسیه به خاطر دودل بودن مقامات روسی در مورد حلب اتفاق افتاد و این همان واقعیتی است که سید نصرالله نیز در سخنرانی خود از آن پرده برداشت و گفت: چه کسی از آتش بس حلب سود می برد؟

5. سخنان اسد برای جلب حمایت روس ها

اسد در گفتگو با تلویزیون استرالیا همه را شگفت زده می کند و می گوید: «آمریکا دشمن ما نیست و سرزمین ما را اشغال نکرده و همکاری با آمریکا امکان پذیر است، اما به شرط آنکه این همکاری بر اساس منافع مشترک باشد». اما آیا اسد با این سخن خود قصد شوخی دارد یا اینکه به دنبال تحریک روس ها برای همکاری بیشتر است یا تنها قصد او جلب توجه و حمایت مردم غرب است؟ تمام این احتمالات ممکن است.

* آیا هنوز گزینه ای زیر میز قرار دارد؟

مطمئنا نه. سوریه فعلا باید صحنه جنگ و درگیری کشورهای آتلانتیک و روسیه باشد. اما در حال حاضر اروپایی ها تحریم های خود علیه روسیه را تجدید کرده اند و یگان هایی را برای انجام رزمایش نظامی به دریای بالتیک و سیاه فرستاده اند و این اقدامات پوتین را بر آن داشته تا هشدار بدهد و بگوید: «رفتار خصمانه کشورهای آتلانتیک در برابر روسیه کاملا آشکار شده، اما ما از خود ضعف نشان نمی دهیم و همچنان می توانیم به خوبی از خود حمایت کنیم». این نشان می دهد که روسیه به زودی به معرکه درگیری سوریه باز خواهد گشت.

جبهه حلب، معرکه ای سرنوشت ساز است

دستاوردهای ارتش سوریه و هم پیمانان او در رقه و ریف و جبهه جنوب، هرچقدر هم که باشد، باز هم جبهه سرنوشت ساز سوریه، حلب است که تاثیر آن نه تنها در سوریه بلکه در سطح اقلیمی و بین المللی خواهد بود و قطعا به خاطر اهمیت این معرکه است که این روزها شاهد واکنش های اولیه تروریست ها در القاع لبنان فرودگاه آتاترک ترکیه هستیم ؛چراکه تروریست هایی که در فلوجه عراق شکست سختی را متحمل شده اند تلاش می کنند شکستی بزرگ تر و سخت تر را در حلب یا رقه از خود دور کنند و از این رو می خواهند جبهه درگیری را گسترش دهند، اما در هر صورت به زودی ضربات سختی را متحمل خواهند شد.

اما در زمینه گفتگوهای سیاسی سوریه توجه به همین سخن اسد کافی است که در گفتگوی اخیر خود گفت: «معارضان سوری نمایندگان کشورهای بیگانه هستند، اما در سوریه ارزشی ندارند» تا این واقعیت را به همگان برساند که همچنان بر همان نظر خود در سال 2011 است که هیچ راه حل نامناسبی را در مورد سوریه نخواهد پذیرفت و از این رو می توان گفت که معارضان سوری نیز با عدم اتحاد و چند دستگی خود بهترین هدیه را به اسد داده اند.

ویکتور هوگو ادیب و فیلسوف فرانسوی می گوید: «جنگ، ساخته انسان ها و صلح، ساخته اندیشه ها است» و اکنون به نظر می رسد که ما شاهد جنگ طولانی میان انسان ها خواهیم بود؛ جنگی که به سختی می توان برنده ای را برای آن تصور کرد و سخت تر از آن این است که بگوییم چه کسی بازنده میدان خواهد بود؛ بنابراین باید منتظر اتفاقات آینده بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha