پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه / حضرت ‌آیت الله سبحانی با اشاره به آیات سوره مومنون بیان کردند: دوران برزخ و دنیا برای اهل تعقل به سرعت می گذرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله  سبحانی ظهر امروز در بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان در درس تفسیر سوره مومنون در مجتمع عالی فقه گفتند: خداوند متعال در آخر سوره مومنون دونوع گفتگو با دوزخیان مطرح کرده است؛ گفتگوی اول همان گفتگویی است که خداوند با دوزخیان در حین عذاب انجام داده است.

معظم له بیان کردند: گفتگوی دوم با توجه به مجموع آیات آن است که خداوند متعال این گفتگو را با کسانی مطرح می کند که سر از قبر بیرون می آورند و هنوز به حساب و کتاب آنها رسیدگی نشده است.

ایشان اظهارکردند: خداوند ابتدا از آنها سوال می پرسد که چه مقدار در روی زمین زندگی کرده اید و چه میزان است که مرده اید که این مساله بیان می کند که این حیات پس ازمرگ از لحظه جان دادن آغاز می شود.

این مرجع تقلید بیان کردند: سپس این مردگان به خداوند عرض می کنند که شماره روزهای مرگ را باید از فرشته های محاسب روزهای مرگ وزندگی پرسید؛ در ادامه خداوند بیان می کند که اگر معرفت و شناخت داشتید متوجه می شدید که مدت زمانی که در این حالت هستید بسیار کم است؛  در اینجا بیان می شود که اگر انسان تعقل داشته باشد متوجه می شود که آنچه گذشته است بسیار کم بوده است ؛در حقیقت درک کم بودن زمان اقامت در زیرخاک به حسب مقایسه با دنیای جاویدان است.

حضرت آیت الله سبحانی اظهارکردند: قرآن کریم به مشرکانی که خلق دنیا را عبث می دانستند پاسخ می دهد که منکران معاد با این انکار، هم حقیقت را منکر شدند و هم کمال مطلق را  متهم به عبث می کنند.

معظم له خاطرنشان کردند: در آیه بعد خداوند بیان می کند که خدای که ملک الحق است، هیچگاه کار عبثی انجام نمی دهد؛ خداوند در این آیات قبل از زنده کردن مردگان قدرت خود را برای آنها تشریح می کند.

ایشان تصریح کردند: خداوند متعال در این آیات پایانی بیان می کند، کسانی که غیر از خدای احد و واحد به یک خدای دروغین ایمان آورده و او را می پرستند جز دسته ستمگران قرار می گیرند و حساب آن با خداوند است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha