جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رمضان در افغانستان

حوزه/ آش، بولانی و شیر از جمله غذاهای مورد توجه مردم افغانستان در ماه مبارک رمضان است و جوانان نیز با برپایی حلقه های فرهنگی، دینی و خدمت به معتکفین در شبهای قدر با دیگر اقشار جامعه همگام شدند.

حشمت الله نظری تحصیل کرده رشته تاریخ اسلام از کشور جمهوری افغانستان در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» به معرفی حال و هوای ماه مبارک رمضان در کشور افغانستان پرداخت.

حشمت الله نظری با اشاره به بافت جمعیت دینی در این کشور به خبرگزاری حوزه گفت: از آن جایی که افغانستان به عنوان یکی از جمهوری های اسلامی در منطقه با آداب و فرهنگ اسلامی آمیخته با فرهنگ و تمدن افغانستان با ترکیبی متفاوت از اقوام: تاجیک، پشتون، هزاره و ازبک در این سرزمین هستند و آمیختگی مذهبی در این کشور شامل اهل تسنن (حنفی) و تشیع (دوازده امامی و اندکی هم اسماعیلی) است ،که به طور کلی 98 درصد جمعیت کشورمسلمان هستند.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان با وجود نبود امکانات رفاهی در هوای گرم تابستان در این سالها مردم افغانستان با شوق و صبر این امر الهی وتکلیف روزه داری خود را به جا می آورند، مردم در این ماه نزدیک به اذان به مساجد می روند و با اقامه نماز جماعت یومیه و بعد از نماز عشاء به  نماز تراویح، ختم قرآن عظیم شأن، احیاء شبهای قدر و اعتکاف در مساجد در دهه آخر ماه رمضان ( با اندکی اختلاف در میان مذاهب اسلامی)، به عبادت در این ماه می پردازند.

* نیکی به همسایگان مورد توجه مردم افغانستان است

نظری با اشاره به برنامه های اجتماعی در این ماه گفت: از جمله کارهایی که می توان در این ماه به آن اشاره کرد نیکی به همسایگان است و از آن جایی که توصیه­ی زیادی در اسلام، به این مورد شده است، خیرات کردن بهترین غذاها به همسایه ها، بیدار کردن آنها در هنگام سحر و کنار گذاشتن کدورت ها نسبت به همسایه ها از جمله مواردی است که در این ماه مورد توجه مردم است.

وی افزود: از دیگر کارهایی که می توان در این ماه به آن اشاره کرد، تشویق کردن افراد کوچک خانواده به روزه گرفتن است که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند و یا سال اولی هایی که تازه روزه می گیرند، مورد تشویق و تحسین قرار می گیرند و با روحیه دادن به این افراد و کمک کردن در کارهای روزمره شان نمی گذارند روزه داری به آنها سخت بگذرد و سعی می کنند خاطرات اولین روزه داری ماه مبارک برای آنها، به  شیرینترین خاطرات زندگی آنها مبدل شود.

شهروند افغانستانی اظهار کرد: از آن جایی که مردم افغانستان هنوز عزم راسخ به باور های اسلام و دیگر سنت های شایسته اسلامی از قبیل: افطاری دادن، سحری دادن، کمک به فقرا و مستمندان، دلجوئی از ایتام، رفتن به دیدار بزرگان، گذشت از کینه ها و کدورت ها و انواع صله رحم دارند به آنها می­پردازند.

حال و هوای مردم افغانستان در ماه مبارک رمضان

* در ماه رمضان گرایشهای اسلامی در بین جوانان افزایش می‌یابد

وی گفت: در ماه مبارک رمضان گرایشهای اسلامی در بین مردم بخصوص جوانان افزایش می یابد و آنها با برپایی حلقه های فرهنگی، دینی و خدمت به معتکفین در شبهای قدر، را به عهده می گیرند و با دیگر اقشار جامعه همگام می شوند، تا خدمت شایسته­ ای برای مومنین انجام دهند.

شهروند افغانستانی ادامه داد: از برنامه هایی که می توان در بین جامعه تشیع افغانستان رواج دارد و معرفی کرد؛ که این برنامه ها بخشی به شب های قدر و شهادت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) مربوط می شود و بخشی هم به شبهای  آخر ماه مبارک رمضان مربوط است که قبل از فرا رسیدن عید و خوشحالی مردم، در این شب ها به نذر و خیرات کردن برای شادی اموات می پردازند که این رسم به نام" شب مُرده­ها "یاد می­کنند.

نظری خاطر نشان کرد: از جمله اقدامات دیگر  که می توان به آن اشاره کرد دادن فطریه است که مانند دیگر مسلمانان جهان مردم افغانستان نیز انجام می دهند.

* غذاهای مخصوص ماه رمضان در افغانستان

وی گفت: از خوراکی ها که در این ماه در سفره های رمضان دیده می شود چند نوع غذا  به عنوان افطاری داده می شود، که عبارتند از: انواع آش­ها، بُولانی، نوشیدنی هایی مانند: شیر، انواع شربت ها و انواع شیرینی­ها و البته خرما که از جمله که مهمترین آنها است می توان نام برد.

نظری ادامه داد: از جمله غذا هایی که با محیط جغرافیایی و اقلیمی مردم افغانستان سازگاری بیشتری دارد که بیشتر غذا های محلی است که شوربا ( آب گوشت) و قابلی پلو ( ترکیبی از برنج و گوشت که خاص مردم افغانستان هست) ، کَرایی یا دوپیازه ( نوعی گوشت سرخ شده همراه پیاز) انواع کباب گوشت و غیر می توان اشاره کرد. برای رفع نیاز مایعات بدن مردم افغانستان از تربوز(هندوانه) و دوغ استفاده می کنند.

غذاهای مخصوص ماه رمضان در افغانستان

وی در پایان گفت: مردم افغانستان دارای فرهنگ غنی هستند که در ماه مبارک رمضان برنامه های متنوعی دارند و شاید این موارد گوشه کوچکی از فرهنگ روزه داری مردم افغانستان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha