چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: امروز در شرایطی که دشمنان ما متحد شده و دائم توطئه فرهنگی، سیاسی و نظامی می کنند، ما باید حالت انفعالی را از خود دور کرده و با نهایت امیدواری دست به دست یکدیگر دهیم و با توکل به خدا ایستادگی کنیم که در این صورت پیروز خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه سه شنبه در بیست و نهمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، با ابراز امیدواری از اینکه ملت عزیز ایران بهره برداری لازم را از ماه مبارک رمضان برده باشند، اظهار داشتند: ماه مبارک رمضان واقعا ایامی بی نظیر و بی مثال است و امیدوارم قلب ها شست وشو، ارواح پاک و زبان ها اصلاح شده باشد.

ایشان در ادامه به تبیین بیستمین فصل دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه پرداختند و اظهار داشتند: امام سجاد(ع) به خداوند عرضه می دارد «هنگامی که غمگین می شوم تو یار و یاور من هستی، و هنگامی که محرومیت ها به سراغ من می آید تو تکیه گاه من هستی، و هنگامی که کار بر من دشوار و سخت می شود تو فریادرس من هستی، و هنگامی که از من چیزی تلف می شود تو جبران کننده آن هستی، و هنگامی که برنامه های ما تخریب می شود تو اصلاح کننده آن هستی، و هنگامی که زندگی من زشت و ناگوار می شود تو تغییردهنده آن هستی».

معظم له با بیان اینکه امام سجاد(ع) در بیستمین فصل دعای مکارم الاخلاق به شش آسیب «اندوه و حزن»، «محرومیت»، «دشوار شدن کارها»، «زیان و ضرر»، «خارج شدن برنامه ها بر اثر عوامل مختلف» و «زشت شدن چهره زندگی» اشاره داشته اند، گفتند: امام سجاد(ع) از خداوند می خواهد که ذات اقدس الهی در همه این مسائل، یار و یاور و جبران کننده باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه در زندگی انسان فراز و نشیب های زیادی بوجود می آید، گفتند: روزهای سخت و دشوار همراه با مشکلات وجود دارد و اینکه ما بخواهیم  زندگی، خالی از این ها باشد امکان پذیر نیست.

*لزوم پرهیز از رویکرد منفی نسبت به مشکلات زندگی  

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه افراد در برابر مشکلات زندگی دو رویکرد اتخاذ می کنند، ابراز داشتند: گروهی مایوس و افسرده می شوند و خدای ناکرده دست به خودکشی می زنند و از جامعه کنار می روند و برای همیشه خانه نشین می شوند و فعالیت ها را کناز می گذارند چرا که حالت منفی در مقابل مشکلات به خود گرفته اند.

ایشان با اشاره به اینکه گروه دوم در برابر مشکلات، امیدوار هستند، افزودند: این گروه برای امیدواری و پشت سر گذاردن مشکلات به خداوندی تکیه می کنند که عالم و قادر بر همه امور است و رحیم و مهربان می باشد.

*جنگ تحمیلی با امیدواری به پیروزی رسید

معظم له با بیان اینکه انسان امیدوار برای دستیابی به هدف خود تلاش می کند و پیروز می شود، اظهار داشتند: اگر در جنگ تحمیلی حالت منفی و منفعلانه اتخاذ شده بود و گفته می شد ممکلت، ارتش و سایر نیروهای نظامی متلاشی شده اند و دشمن مجهز حمله کرده است، معلوم نبود سرنوشت مملکت به کجا می رسید.

این مرجع تقلید افزودند: امام راحل(ره) در دوران جنگ تحمیلی هنگامی که به میدان آمد، امید را تزریق و همه را متکی و متوکل به خدا کرد و جمیعت از هم متلاشی شده را برای ایستادگی در برابر دشمن متحد کرد که ضربات محکمی یکی پس از دیگری به دشمن زدند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم پرهیز از یاس و ناامیدی در زندگی تاکید کردند و افزودند: مردم عزیز و جوانان باید توکل برخدا کنند و مطمئن باشند لطف خداوند به سراغ آنها می آید؛ اگر این اصل در زندگی رعایت شود، همیشه پیروز هستید.

ایشان در ادامه به بیان روایتی از رسول اکرم(ص) پرداختند و افزودند: رسول خدا می فرماید «اگر همه مردم دنیا به آیه «وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» عمل کنند، مشکلات آنها حمل می شود».

*لزوم پرهیز از حالت انفعال در مقابل دشمنان

معظم له تصریح کردند: امروز در شرایطی که دشمنان ما متحد شده و دائم توطئه فرهنگی، سیاسی و نظامی می کنند، ما باید حالت انفعالی را از خود دور کرده و با نهایت امیدواری دست به دست یکدیگر دهیم و با توکل به خدا ایستادگی کنیم که در این صورت پیروز خواهیم شد.

این مرجع تقلید در پایان با بیان اینکه توکل به معنای عدم همت و تلاش در امور نیست، ابراز داشتند: توکل یعنی انسان حداکثر تلاش خود را داشته باشد و بقیه آن را به خداوند متعال بسپارد؛ بدون تردید چنین توکل مثبتی در زندگی نتیجه بخش خواهد بود.

انتهای پیام/313/33  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha