جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سریال آسپرین

حوزه/ در دو قسمت توزیع شده از سریال معمایی "آسپرین "مربوط به محصولات نمایش خانگی از الفاظ و تعابیری مخالف فرهنگ و عفت عمومی استفاده شده که این امر می طلبد مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظارت جدی تر و دقیق تری نسبت به این قبیل آثار داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دو سه هفته ای است که سریال جدیدی با عنوان "آسپرین" در ژانر معمایی به کارگردانی " فرهاد نجفی" در سبد محصولات شبکه نمایش خانگی کشور قرار گرفته که گرچه دارای مولفه ها و شاخصه هایی برای جذب مخاطب است اما متاسفانه در یکی دو قسمت آغازین آن ، نسبت به رعایت حریم عفت عمومی کم توجهی و بلکه بی توجهی هایی در آن صورت گرفته که البته اُمید است در ادامه کار شاهد این گونه حریم شکنی ها به ویژه در بیان دیالوگ های شخصیت های اصلی داستان نباشیم.

این سریال که محصول سال گذشته شبکه نمایش خانگی است ، روایتگر داستان پزشکی است که تصمیم می گیرد روی یکی از بیماران مرد خود آزمایشی عجیب انجام دهد، ولی در نهایت اتفاقاتی می افتد که همه چیز را از کنترل خارج و شرایط عجیب و غریبی پدید می آورد.

در این سریال که برخلاف بسیاری از سریال های به اصطلاح شانه تخم مرغیِ شبکه خانگی و به به ظاهر کمدی اما سبک و سخیف، دست روی یکی از مهجورترین و در عین حال جذاب ترین ژانرهای فیلم و سریال سازی کشورمان یعنی ژانر معمايي- ماجرايي گذاشته ، بازیگرانی چون علیرام نورایی، فرخ نعمتی، شقایق فراهانی ، سحر قریشی، مجید صالحی ، رضا اخلاقی راد، سلمان فرخنده، میثم راسفر، رضا بادامچی ، نادیا نجفی و ... ایفای نقش کرده اند که البته در کنار این ها یک بازیگر زن ایتالیایی به نام ایزابلا پیکیونی حضور دارد که گویا وجود این فرد و به خصوص کم توجهی به حجاب و پوشش او – احیاناً با این توجیه که زن خارجی و غیر مسلمان است- برای جذب مخاطب صورت گرفته و گرنه از حیث بازیگری سطح هنرپیشگی او به مراتب از بازیگران وطنی عقب تر است.

پیش از پرداختن به نکته اصلی و محوری در این نوشتار ، لازم به ذکر است که طبعاً درباره یک سریال نمی توان صرفاً بر اساس یکی دو قسمت قضاوتی داشت اما با این حال و ورای قضاوت درباره کیفیت سریال ، آنچه مسلم است این که سریال های شبکه نمایش خانگی که قاعدتاً با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار مردم و خانواده ها قرار می گیرد، نباید نسبت به رعایت چارچوب های اخلاق و عفت عمومی بی توجه باشند.

در سریال آسپرین مع الاسف از برخي الفاظ و واژگان نامتعارف و گاه ركيك در دیالوگ ها استفاده شده که طبق عرف فعالیت های هنری جزو خطوط قرمز به شمار می رود که بیان آن ها در این مجال نیز خود مخالف با اخلاق و آداب اسلامی است

اما اجمالاً به یکی از سکانس های قسمت های آغازین در این جا اشاره می شود و آن هم مربوط به جایی است که سه محافظ مربوط به انتقال پول به بانک ها در خودروی حمل پول نشسته و در گفتگوی بین خود از واژگانی چون حرامزاده و برخی کلمات نامناسب دیگر استفاده می کنند و حتی بعضاً چند بار آن ها را تکرار می کنند.

گرچه "آسپرین " سریال سیمای جمهوری اسلامی نیست اما به هر حال سريالي مختص شبكه خانگي است و  لذاجای این سوال و دغدغه مطرح می شود که چگونه به راحتي از مميزي چنين واژگاني عبور كرده و این که آیا اعضاي شوراي پروانه نمايش خانگي نبايد به این مساله پاسخ لازم را بدهند؟!

البته کاملاً طبیعی است که سازندگان و حامیان مالی مجموعه های نمایش خانگی چه به صورت تله فیلم، فیلم سینمایی و یا سریال، بیشتر از هر چیز به دنبال سودآوری باشند که فی نفسه امر مذمومی نیست ، به این خاطر که به هر حال باید چرخه اقتصادی هنر در این عرصه نیز گردش مطلوبی داشته باشد.

مشکل اما از آن جایی آغاز می شود که گاه مشاهده می شود در برخی سریال ها چه به لحاظ ساختاری و جلوه ای و چه محتوایی و زمینه ای ، خطوط قرمز مسایل شرعی و عرفی نادیده انگاشته شده و یا به آنها بی توجهی صورت می گیرد .

به ویژه آن که با توجه به انبوه مخاطبانی که این آثار دارند، این امر می تواند در شکل دهی به فرهنگ عمومی نقش موثری ایفا کند؛ نقشی که باید از آن بیشتر به عنوان نقش مخرب وتهدیدزا یاد کرد تا سازنده و فرصت آفرین!

سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha