جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: امروز جایگاه حوزه های علمیه در جهان تشیع بی نظیر است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله حسینی بوشهری پیش از ظهر امروز در  مراسم  تودیع و معارفه مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور که در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد، با تبریک عید سعید فطر، اظهار داشت: خداوند را برای توفیق طلبگی و خدمت به حوزه حضرت ولیعصر(عج) سپاسگزار هستم.    

وی با بیان اینکه امروز حوزه های علمیه در جهان تشیع بی نظیر است، تصریح کرد: تمام اعمال ما زیر نظر خداوند، رسول خدا و اهلبیت است و باید فرصت ها را مغتنم دانست و از آن برای خدمت استفاده کرد.

مدیر سابق حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه برخلاف شعار دادن، کار کردن راحت نیست، ابراز داشت: کار کردن در نهادهایی نظیر حوزه راحت نیست.  

وی افزود: براساس حدیثی از امام صادق(ع) مجموعه نیت، قدرت، توفیق و به هدف اصابت کردن، سبب می شود که انسان به آنچه می خواهد دست یابد.

معاون جامعه مدرسین افزود: همچنین امیرالمومنین(ع) می فرماید، اگر میخواهی کارهای خوبی که انجام دادی مردم بپذیرند نباید در نگاه تو بزرگ جلوه کند و دچار خودشیفتگی شوید.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه کارهای صورت گرفته در این حوزه مقدسه، کار یک فرد نیست، ابراز داشت: از روزی که حوزه سامان جدید پیدا کرده، کارهای صورت گرفته از سوی یک فرد نبوده و مجموع اقدامات یک مجموعه بوده است.  

وی تصریح کرد: امدادهای الهی، توجهات حضرت ولیعصر(عج)، حمایت و پشتیبانی مقام معظم رهبری و مراجع تقلید، شورای عالی حوزه، جامعه مدرسین، مدیران مراکز و حتی طلاب عزیز در پیشرفت های صورت گرفته نقش دارند.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه کار در حوزه نیاز به زمان، رفع موانع، همکاری، خلاقیت و اندیشه دارد، ابراز داشت: بسیاری از کارها به دلیل توهم مانع انجام نشده است. 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه نیاز امروز حوزه با گذشته متفاوت است، ابراز داشت: اگر بخواهیم حوزه را همچون دهه های گذشته اداره کنیم، حوزه پاسخگو نخواهد بود؛ حوزه امروز خواسته های خود را دارد و بنده نیز با وجود اینکه به سخنان اشاره شده آیت الله استادی از منظر مقام معظم رهبری اعتقاد دارم، اما باید بگویم شیوه اداره حوزه و نحوه تعامل با گذشته متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه تغییر مدیران امر طبیعی است، ابراز داشت: هیچکس نیامده اینجا خانه بزند و سازوکار طولانی برای مدیریت خود طراحی کند؛ مدیریت یک مسئولیت است و شغل نیست و هرکسی که آمده تا زمانی که توان، شادابی و تقاضا وجود داشته کار را دنبال کرده و هرروزی که این مسئولیت را زمین گذاشته، باید شاکر خدا باشد و برای مدیر بعدی آرزوی توفیق داشته باشد.

مدیر سابق حوزه های علمیه با بیان اینکه نسبت به آنچه که انجام شده، راضی نیستیم، گفت: در روایات اشاره شده که انسان نباید خود را از حد تقصیر بیرون کند و طلبکار باشد.

آیت الله حسینی بوشهری با تبریک به آیت الله اعرافی مدیر جدید حوزه های علمیه، افزود: آنچه بنده از تجربه و توان در اختیار دارم در اختیار ایشان است؛ چون کار در حوزه کار شخص نیست و اهداف بلند امام عصر(عج) را باید تامین کرد؛ ایشان مطمئن باشند بنده همراهی و همکاری خواهم کرد و هرکجا نیاز به کمک فکری داشته باشند در طبق اخلاص خواهم گذاشت. 

وی در ادامه به بخشی از اقدامات صورت گرفته اشاره داشت و گفت: به کارهایی که در طول این مدت انجام دادیم حالا چه متن باشد یا حاشیه اشاره خواهم کرد، اما سعی کردیم متن باشد.

مدیر سابق حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه تدوین سند چشم انداز حوزه مورد تاکید رهبری بوده است، ابراز داشت: ایشان بارها تاکید داشتند حوزه باید افق خود را ترسیم کند؛ همه نکات مورد نظر ایشان در سند چشم انداز تدوین و هرکسی یک دور سند چشم انداز حوزه را مشاهده کند تمام این دغدغه ها در آن مطرح شده است. 

وی با بیان اینکه طرح آمایش سرزمین در راستای سند چشم انداز طراحی شد، ابراز داشت: مطالبات رهبری از حوزه، پیگیری و طبقه بندی شده و تا جایی که انجام گردیده، تقدیم آیت الله اعرافی شده است.

مدیر سابق حوزه های علمیه با اشاره به به بحث کوچک سازی حوزه، گفت: این بحث که مورد تاکید شورای عالی حوزه بود در دستور کار است و طرح کارسنجی نیز در این راستا است.   

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه رتبه بندی واحدهای حوزوی صورت گرفته است، ابراز داشت: در جهت استقلال مالی حوزه تلاش های خوبی صورت گرفته و کمیته وقف را انجام دادیم؛ در این دوره چهارساله حدود 360 مورد به موقوفات حوزه اضافه شده است.

معاون جامعه مدرسین با اشاره به اینکه بیش از 300 مدرسه در حال احداث، تکمیل، ترمیم و تجهیز است، ابراز داشت: به مناطق مرزی بیشتر رسیدگی کردیم چرا که محرومیت های بیشتری داشتند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه به طرح متوازن علوم حوزوی توجه شده است، ابراز داشت: طبق مصوبه شورا، مدرسه ای به عنوان مدرسه فقه و اصول راه اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه آسیب شناسی جامع تربیتی و اخلاقی حوزه انجام شده است، ابراز داشت: شعار بنده در دوره جدید علم و اخلاق بود و روی این موضوع سرمایه گذاری کردیم و بنده همواره سفارش جدی کردم تا پایه ادبیات طلاب تقویت نشده، حق ارتقاء ندارند.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه به شناسایی نخبگان حوزوی پرداخته شده است، تصریح کرد: بحث حوزه انقلابی که از مطالبات مقام معظم رهبری بود با سرعت آماده شد و با تصویب شورای عالی حوزه به مراکز حوزوی ابلاغ شد. 

آیت الله حسینی بوشهری به تلاش ها در راستای کاهش تعطیلات حوزه اشاره داشت و گفت: خیلی تلاش و برنامه ریزی ها شده است و برخی استان ها زودتر از موعد سال تحصیلی آغاز می کنند.

مدیر سابق حوزه های علمیه با بیان اینکه در برنامه های آموزشی حوزه تجدیدنظر شده است، ابراز داشت: تعداد اساتید حوزه در سال 91، بیش از 1900 استاد بود اما امروز به بیش از 3280 نفر افزایش یافته است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه امروز 44 مرکز تخصصی حوزوی فعالیت می کنند، ابراز داشت: اگرچه باید به ابعاد کیفی توجه کرد، اما این ها لازم حوزه بوده است؛ نمی شد حوزه فقط بر محور فقه و اصول متمرکز باشد و به تفسیر، تاریخ و کلام کاری نداشته باشد. 

وی با تاکید بر اینکه کارهای پژوهشی سرعت خوبی در سطح مدارس حوزه داشته است، اظهار داشت: برگزاری جشنواره علامه حلی مصداق کارهای پژوهشی است.

مدیر سابق حوزه های علمیه افزود: توجه به آموزش زبان عربی، تجهیز 220 کتابخانه در مدارس کشور، توسعه انجمن های علمی و عضویت 1414 نفر در این انجمن ها، نیازسنجی پژوهشی در زمینه های فقه، تفسیر، علوم قرآن، تعلیم و تربیت و اقتصاد، شناسایی 7300 عنوان پژوهشی، ارتباط با مراکز علمی پژوهشی کشور، ساماندهی امور اخلاقی و مشاوره ای و اعزام اساتید به استان ها بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته است.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین به اهتمام جدی به زی طلبگی اشاره داشت و گفت: امروز ممکن است در گوشه و کنار تخلفاتی باشد، اما کار نظام مند است و طلبه ای که می خواهد معمم شود باید دوره ببیند.  

مدیر سابق حوزه های علمیه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در عرصه تبلیغ، گفت: فعالیت در فضای مجازی، کار تبلیغی در شش هزار مدرسه امین و اجرای طرح بینات از جمله اقدامات صورت گرفته است.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: برگزاری دوره برای معلمان آموزش و پرورش، همکاری در تدوین کتب آموزش و پرورش، تسهیلات رفاهی با همکاری مرکز خدمات حوزه و ساماندهی امر شهریه بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه کارهای انجام نشده فراوان است، ابراز داشت: امیدوارم با ایده های آیت الله اعرافی شاهد رشد و شکوفایی و بالندگی حوزه های علمیه سراسر کشور باشیم.

مدیر سابق حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: صمیمانه از عنایات مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه تشکر می کنم.

انتهای پیام/313/33     

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha