پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه مرجعیت ستون خیمه و رکن اساسی حوزه های علمیه است، تصریح کرد: باید در پرتوی راهنمایی مراجع تقلید و به طور ویژه اندیشه های بلند امام و رهنمودهای رهبری برنامه های حوزه را صیانت و پیش ببربم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه های علمیه که در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد، اظهار داشت: بنده به عنوان یک طلبه ناچیز که مورد اعتماد بزرگان حوزه قرار گرفته ام لازم میدانم که در آغاز تقدیر و تشکر از مقام معظم رهبری، مراجع تقلید، طلاب، اساتید، مدیران و شورای عالی حوزه داشته باشم. 

وی با بیان اینکه همه مدیران حوزه به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سامان دادن به حوزه و پیشبرد آرمان های حوزه تلاش کرده اند، تصریح کرد: به طور ویژه از خدمات دوست عزیز، برادر بزرگوار، مدیر سختکوش، موفق و پرتلاش آیت الله حسینی بوشهری تقدیر می کنم.

مدیر جدید حوزه های علمیه با اشاره به اینکه بنده به سهم خود شاهد دشواری های کار نسبت به اهداف بلند حوزه های علمیه هستم، ابراز داشت: با عنایت شورای عالی حوزه، جلساتی با اکثر مدیران و معاونان ستادی حوزه برگزار شد و صدها صفحه از برنامه ها و اقدامات صورت گرفته مطالعه شد و همه کارها بر روی روال درستی که بوده است باید استمرار داشته باشد و در مسائلی که نیاز به تکمیل و اصلاح وجود دارد، تغییرات با رایزنی و همفکری انجام خواهد پذیرفت.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه در جلسات به عنوان نقطه های آغازین مطالبی بیان شده است، تصریح کرد: حدود کمتر از یک ماه هم برای هر بخش، توافق با دوستان خواهیم داشت و تغییر مدیران نیز در حد محدود خواهد بود.  

وی افزود: اسناد زیادی تولید شده که معاونان حوزه زحمات زیادی کشیدند و البته جاهایی باید اصلاحاتی صورت گیرد و بخش های زیادی در نیمه راه است که با همت دوستان تکمیل خواهیم کرد.

مدیر جدید حوزه های علمیه با بیان اینکه حوزه نهادی تاریخی و برآمده از تعالیم اسلام، قرآن، سنت و تجربه اصحاب بزرگوار ائمه معصومین است، اظهار داشت: در فراز و فرود تاریخی، این حوزه های ما بودند که راست قامت ایستادند و نقش خود را در هدایت مردم ایفا کردند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه تکیه بر میراث تشیع دارد، گفت: حوزه همواره مهد تحقیق، ابتکار، نوآوری، اخلاص، اخلاق و ادب بوده است؛ حوزه به عنوان پایگاه فقاهت و اندیشه همیشه در کنار مردم و محرومان بوده و با طاغوت ها و زورگویان مبارزه کرده است.

آیت الله اعرافی افزود: بی تعلقی به دنیا، تعهد به آرمان های بزرگ الهی، نبوی و علوی در حوزه ها موج می زده است و بزرگان ما پایه گذار این سنت ها بوده اند.

وی تصریح کرد: از دورن این حجره های کم بهره از دنیا، فرزانگان عظیم و مراجع بزرگ برخاسته اند و حوزه همواره مهد نهضت های بزرگ و انقلاب های عظیم بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کسانی که پای در مرکز مدیریت می گذارند، میراث دار این جلوه های نورانی هستند و جایگاه خود را باید تشخیص دهیم و در عصر ما حوزه بزرگ قم پیشگام یک انقلاب بلند و شکوهمند بوده است.

وی با اشاره به اینکه مرجعیت ستون خیمه و رکن اساسی حوزه های علمیه است، تصریح کرد: باید در پرتوی راهنمایی مراجع تقلید و به طور ویژه اندیشه های بلند امام و رهنمودهای رهبری حوزه را صیانت و پیش ببریم.

مدیر جدید حوزه های علمیه افزود: اندیشه های مراجع تقلید برای ما مغتنم است؛ بنده در جلسه ای که خدمت رهبری بودم از توصیف و تمجیدی که ایشان از مراجع فعلی آوردند، شگفت زده شدم.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه، مراجع تقلید قله های فکری حوزه هستند، ابراز داشت: ما وامدار امام و شهدا و رهبری هستیم که از موضع بالا رصد می کنند و نسخه می پیچند و راهنمایی می کنند.

وی با تاکید بر اینکه نقش بزرگ اساتید، نهادهای مهم حوزه و طلاب انقلابی را باید بزرگ دانست، ابراز داشت: اشکال و نقص وجود دارد، اما باید با کاروان نور حرکت کرد و همه تلاش ها را برای پیشبرد امور داشته باشیم.

مدیر جدید حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی یکی از مهم ترین خطوط بنیادی حوزه است، ابراز داشت: همه تلاش ها در حوزه باید با گفتمان مترقی انقلاب اسلامی و در تراز حوزه انقلابی باشد؛ حوزه انقلابی باید تولیدکننده فکر برای انقلاب باشد؛ مفهوم حوزه انقلابی فقط شعائر و ظواهر نیست؛ باید انسان هایی در تراز انقلاب اسلامی تولید شوند و روی جهان اثر بگذارد.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه امروز جهان آماده شنیدن پیام های حوزه و انقلاب است، ابراز داشت: حوزه باید نرم افزار فکر انقلاب اسلامی باشد و معاهدات فکری و فراگیر جهان را تغییر دهد.

وی تصریح کرد: گفتمان انقلاب اسلامی تکیه بر بنیان تفکر تشیع است و باید گام های بلندی داشته باشیم تا در رقابت با اندیشه های دیگر پیروز باشیم.  

مدیر جدید حوزه های علمیه با اشاره به اینکه گفتمان انقلاب اسلامی و حوزه در معرض کینه توزی ها است، ابراز داشت: آسیب های فراوانی ما را تهدید می کند که هوشمندی، وحدت، همراهی و همدلی همه نهادهای حوزه برای صیانت از این دژ استوار ضرورت است.

آیت الله اعرافی افزود: تحولات علمی و رشته های جدید حوزوی باید سامان بگیرند و به علوم انسانی و عرصه های نو بیشتر پرداخته و برپایه اجتهاد استوار شود.

وی بر لزوم تقویت و بازسازی آداب سنن و سبک های تاریخی حوزه های علمیه تاکید کرد و افزود: نوسازی نباید مبنای قدیمی حوزه را متزلزل کند؛ حوزه از تجارب جدید با رویکرد بومی سازی و گزینش گرا در تحولات استفاده کند و مطالبات رهبری و مراجع را باید مهم بشماریم.

عضو جامعه مدرسین بر لزوم شناخت ایران و جهان و نیازهای عالم تاکید کرد و ابراز داشت: نیازهای جامعه و جهان باید شناسایی و نظام مند شود.    

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه مرکز مدیریت از همبستگی و همکاری درون حوزه و میان بخشی و میان نهادها استقبال می کند، ابراز داشت: امروز نیازمند هم افزایی بیشتری در عرصه های داخلی و خارجی هستیم.

وی تصریح کرد: از پیشنهاد و راهنمایی همه افراد باید استفاده کرد چرا که امروز حوزه ما پر از فکر و اندیشه، طرح و انسان های باقابلیت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حوزه استان ها و شهرستان ها باید در جایگاه رفیع و اثرگذار بمانند و شهرها و استان های ما باید پر از عالمان قوی و انقلاب و اثرگذار باشند.

وی تصریح کرد: رویکرد ما در مرکز مدیریت باید با نگاه درست و منطقی و ناظر به نیازهای درون و جهان باشد.

مدیر جدید حوزه های علمیه افزود: برنامه های سالانه، مصوبات، طرح ها ذخیره توشه راه ما است و البته در تکمیل نظامات همکاری خواهیم داشت.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: ما چیزی نیستیم جز اینکه با دست امدادهای الهی، توجه حضرت ولیعصر(عج) و حمایت های بزرگان حوزه بتوانیم در راستای پیشبرد اهداف حوزه تلاش کنیم. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: قدردان زحمات آیت الله حسینی بوشهری خواهیم بود و از وجود ایشان و همه بزرگان بهره مند خواهیم شد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ******* IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    نون به نرخ روز خور یعنی شما به درد نخورها تا دیروز والمسلیمن بود امروز آیت الله شد؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!