سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام ابوالحسن نواب

حوزه/ رئیس هیئت مدیره مرکز خدمات حوزه گفت: بنده سال های متمادی در مراکز گوناگون حوزوی از جمله مرکز خدمات حوزه های علمیه حضور داشته و از نزدیک با مباحث حوزوی آشنا هستم؛ به همین دلیل پیشنهاداتی را برای مدیر جدید حوزه دارم.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» به انتخاب آیت الله اعرافی به عنوان مدیر جدید حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب اسلامی ایران، مدیران گوناگونی از جمله آیات عظام فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی و همچنین آیات استادی، مقتدایی و حسینی بوشهری در این جایگاه حضور داشتند که زحمات فراوانی کشیده و کار را جلو بردند و امروز نیز آیت الله اعرافی به این سمت منصوب شده اند که امیدواریم بتوانند گام های مؤثری در این راه بردارند.

وی اظهار داشت: بنده سال های متمادی در مراکز گوناگون حوزوی از جمله مرکز خدمات حوزه های علمیه حضور داشته و از نزدیک با مباحث حوزوی آشنا هستم؛ به همین دلیل پیشنهاداتی را برای مدیر جدید حوزه دارم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه امروز حوزه، نیازمند مباحث فوری است، ابراز داشت: یکی از این مباحث، قراردادن زمان برای طلاب است؛ به این معنا که باید برای طلاب مشخص گردد که تا چه زمانی می توانند در قم سکونت داشته و به تحصیل بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب ادامه داد: طلاب باید در نظام آموزشی حوزه تحصیل کرده و اگر مسئولان حوزوی بر او تکلیف کردند که به عنوان استاد یا پژوهشگر در حوزه علمیه قم بماند، ماندن او مشکلی ندارد؛ و الا باید در کشور یا خارج از کشور، مکانی را انتخاب و به وظیفه تبلیغی خود بپردازد.

* طرح هجرت جدی تر شود

وی خاطرنشان ساخت: امروز هجرت طلاب از قم، یکی از مهمترین مسائلی است که حوزه باید به آن بپردازد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: امروز تعداد زیادی از طلاب و روحانیون در حوزه علمیه قم حضور دارند که رشد علمی خاصی نداشته و حوزه قم را از نظر تعداد جمعیت سنگین کرده اند؛ در حالی که 60 هزار مسجد در کشور وجود دارد که نیمی از آنان فاقد روحانی است و امام جماعت ندارند.

*تسلط بر یک زبان، شرط اعطای مدرک به طلاب سطح سه و چهار

حجت الاسلام والمسلمین نواب زبان آموزی حوزویان را از دیگر ضروریات امروز حوزه دانست و گفت: حوزه باید تسلط بر یکی از زبان های روز را شرط اعطای مدرک به حوزویان قرار دهد؛ به عنوان مثال اعلام کنند از سال 1398 طلابی که قصد اخذ مدرک سطح سه یا چهار را دارند، الزاما باید یکی از زبان ها را به انتخاب خود مسلط بوده و امتحان دهند تا بتوانند مدرک خود را دریافت نمایند.

وی ضرورت دیگر برای حوزه را پژوهش نیازهای دینی روز کشور عنوان و اظهار کرد: حوزه باید در مباحث گوناگون اخلاقی، اجتماعی، تاریخی، تربیتی و ... را مورد پژوهش قرار داده و به صورت روزآمد پاسخگو باشد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تأکید کرد: باید رساله های سطح سه و چهار در پاسخگویی به نیازهای روز جامعه تدوین شود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب، گنجاندن دروس معارفی اهل بیت(ع) و همچنین دروس تربیتی و سیاسی در کتب درسی حوزه را ضروری دانست و ابراز داشت: امروز گروه هایی همچون داعش و برداشت های نادرست از دین آبروی اسلام را برده است؛ پس باید نکات انحرافی وهابیت، سلفی گری، داعش و ... در حوزه تدریس شود تا طلاب با این مباحث آشنایی کامل داشته باشند.

*نهادهای بهره بردار از طلاب، آنان را بورسیه کنند

وی خاطرنشان ساخت: همکاری نهادهای بهره بردار از طلاب با حوزه از دیگر نکات مهم است؛ به این معنا که این نهادها باید به حوزه کمک کنند تا طلاب رشد نمایند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان تصریح کرد: نهادهایی همچون قوه قضائیه، دانشگاه ها، آموزش و پرورش، نیروهای مسلح و ... باید طلاب را از پایه ششم به بعد بورسیه کرده و به او کمک کنند تا این عزیزان رشد کرده و آن نهاد پس از اتمام دروس این طلبه، از او استفاده نماید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha