جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب حوزه علمیه؛ چیستی، گذشته، حال و آینده

حوزه/ کتاب «حوزه علمیه؛ چیستی، گذشته، حال و آینده» اثر رئیس جامعه المصطفی چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، کتاب «حوزه علمیه؛ چیستی، گذشته، حال و آینده»،  این کتاب که تدوین و تنظیمِ سخنرانی‌های  آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه  است در 700 صفحه توسط موسسه اشراق و عرفان به زیور طبع آراسته شد.

بر اساس این گزارش: این کتاب از چهار بخش تشکیل شده است که عبارتند از:

بخش اول چیستی حوزه علمیه نام دارد که از مباحثی چون تعریف و ماهیت حوزه علمیه، رسالت و کارکرد حوزه علمیه، تعاملات و ارتباطات حوزه علمیه بحث کرده است. از مباحث قابل اعتنای این بخش، بررسی نقش حوزه عملیه در تمدن‌سازی اسلامی و نقش فرهنگی و سیاسی و اجتماعی است.

بخش دوم به «گذشته حوزه علمیه» پرداخته و حاوی مباحثی است چون: سیر تحولات تاریخی حوزه‌های علمیه، سیر تحولات جغرافیایی حوزه‌ها و ویژگی‌های حوزه در طول تاریخ. از مباحث قابل توجه این بخش، تبیینی است که مولف از سیر تحول علمی حوزه‌های شیعی به ویژه پس از انقلاب اسلامی ایران، ارائه کرده است.

بخش سوم بر «وضعیت کنونی حوزه علمیه» تمرکز نموده و حاوی مباحثی است مانند: آسیب‌شناسی حوزه علمیه از منظر نظام مدیریتی، نظام آموزشی، نظام پژوهشی، فرصت‌های پیش‌روی حوزه علمیه در عرصه داخلی و بین‌المللی.

چهارمین بخش، به موضوع «تحول در حوزه علمیه» پرداخته و مولف تلاش کرده «طرح تحول حوزه علمیه» را از منظر خود تبیین نماید و اصول، مبانی، خطوط کلی و برنامه‌های آن را تشریح نماید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha